Τι συμβαίνει στο μυαλό μας όταν ακούμε δυσάρεστα νέα;

Είναι δύσκολο να μη συγκλονιστεί κάποιος από τις δυσάρεστες ειδήσεις, όταν τρεις στους τέσσερις ανθρώπους τσεκάρουν το smartphone τους πριν πάνε για ύπνο και λίγο μετά το πρωινό ξύπνημα

Η ανάγκη για συνεχή ενημέρωση, ο τεράστιος όγκος πληροφοριών και ειδήσεων που λαμβάνουμε καθημερινά αλλά και η συνεχής χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης έχουν σαν αποτέλεσμα το άγχος, την έλλειψη αυτοπεποίθησης αλλά και την πτώση της ψυχικής μας υγείας. Αν ανατρέξουμε στις ειδήσεις και στα νέα των τελευταίων μηνών θα παρατηρήσουμε μία ατελείωτη ροή άγχους, απόγνωσης και ανησυχίας. Οι τυφώνες, οι σεισμοί, οι τρομοκρατικές επιθέσεις, τα σκάνδαλα σεξουαλικής επίθεσης, οι ακροδεξιές διαμαρτυρίες και οι απειλές πυρηνικού πολέμου είναι μερικά από αυτά. Οι ειδικοί ψυχολόγοι κατάφεραν, πρόσφατα, να δώσουν ένα όνομα σε αυτό που συμβαίνει στον εγκέφαλό μας όταν ακούμε δυσάρεστες ειδήσεις και ονομάζεται «disaster fatigue» (κόπωση από την καταστροφή).

Φυσικά, δεν αποτελεί έκπληξη για κανέναν, ότι όλες οι δυσάρεστες ειδήσεις μεταφέρονται, κυρίως, μέσω των κινητών μας.
Η καθηγήτρια ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Τέξας στο Σαν Αντόνιο, Dr. Mary McNaughton-Cassill, ανέφερε χαρακτηριστικά στους New York Times:
«Βλέπουμε περισσότερη “Disaster Fatique” στον κόσμο. Στην ψηφιακή εποχή, όπου οι έρευνες δείχνουν ότι περίπου τρεις στους τέσσερις ανθρώπους τσεκάρουν το smartphone τους πριν πάνε για ύπνο και λίγο μετά το πρωινό ξύπνημα, γίνεται ολοένα και πιο δύσκολο να μην αισθάνονται συγκλονισμένοι από αυτό».
Έρευνες που έγιναν κατέληξαν στο συμπέρασμα πως η συγκεκριμένη κατάσταση, η Disaster Fatique, σχετίζεται άμεσα με τον κατακλυσμό αρνητικών πληροφοριών του ανθρώπινου νου.
Ο Dr. Stephen Hinshaw, του Πανεπιστημίου της Καλιφόρνιας, Berkley προσθέτει: «Ο καταιγισμός των πάντα «κακών ειδήσεων» – και, για τους νέους, η ανεξέλεγκτη χρήση των μέσων κοινωνικής δικτύωσης που διευρύνει τις κοινωνικές ανισότητες- είναι ένας παράγοντας».
Ωστόσο, πώς υποτίθεται ότι πρέπει να καταπολεμήσουμε αυτή την «επίθεση» αρνητικών ειδήσεων; Να διαγράψουμε πλήρως τους λογαριασμούς μας από το facebook και το twitter; Να αγνοήσουμε εντελώς τις ειδήσεις; Ή να κλειστούμε στον εαυτό μας και να μην βγούμε ποτέ έξω;
Ευτυχώς, οι ειδικοί πιστεύουν ότι υπάρχουν πολύ πιο απλές λύσεις σε αυτό το πρόβλημα που θα μπορούν να αποτρέψουν την κακή διάθεση και τη μελαγχολία κατά τη διάρκεια της ημέρας: Αποσυνδεθείτε από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης!
Μπορεί να ακούγεται σαν μια προφανή λύση, αλλά μη ελέγχοντας τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης κάθε δύο λεπτά, θα περιορίσετε, σημαντικά την έκθεσή σας σε κακά νέα.
Λαμβάνοντας όμως υπόψιν ότι περιβαλλόμαστε συνεχώς από ειδήσεις και οθόνες, αυτό θα μπορούσε να είναι ευκολότερο στην θεωρία παρά στην πράξη, καθώς ο εγκέφαλος είναι γνωστό ότι απελευθερώνει μια ορμόνη του στρες όταν δεν εκτίθεται στα social media.
Η Dr. Christina Mangurian, αναπληρωτής καθηγήτρια ψυχιατρικής στο Πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια, αναφέρει χαρακτηριστικά: «Είναι η επαναλαμβανόμενη έκθεση που είναι το πρόβλημα. Προτείνω να περιορίσετε τις ειδοποιήσεις και να απενεργοποιήσετε τα τηλέφωνα μερικές ώρες πριν πέσετε στο κρεβάτι» και προσθέτει: «Επικεντρωθείτε στα καλά νέα. Ακόμα κι αν θέλετε να παραμείνετε στις συνήθεις πλατφόρμες κοινωνικών μέσων, προσπαθήστε να υιοθετήσετε μια πολιτική μόνο θετικών νέων, για να διατηρήσετε τη διάθεση σας υψηλή» και καταλήγει: «Υπάρχουν πολλές αναβαθμισμένες εφαρμογές και ιστοσελίδες στο διαδίκτυο που έχουν σχεδιαστεί, ειδικά, για να βελτιώνουν τη διάθεσή σας και να σας κρατούν μακριά από όλα αυτά τα δυσάρεστα πράγματα».
Η Dr. McNaughton-Cassill προσθέτει: «Αν επικεντρωθείτε μόνο στο αρνητικό, θα νιώσετε άσχημα».
Γι αυτό αν ψάχνετε την καταλληλότερη λύση για την αποφυγή αυτής της κατάστασης, τότε εστιάστε στη γυμναστική, στην υγιεινή διατροφή, στο χρόνο με την οικογένεια και τους φίλους σας, ακόμα και στο διαλογισμό.
Και αν παρ’ όλα αυτά δεν τα καταφέρνετε, τότε προσπαθήστε να απευθυνθείτε σ’ ένα ειδικό. Δεν είστε ο σούπερμαν για να λύσετε όλα τα προβλήματα του κόσμου, μόνοι σας.
Η Dr. Mangurian καταλήγει: «Χρειάζεται χρόνος να αναπνεύσετε, είναι σημαντικό. Πάρτε χρόνο για τον εαυτό σας είναι σημαντικό».

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*