Αξιολόγηση και νέο Λύκειο εργαλεία περικοπών

Σκληρή κριτική στα νέα μέτρα που αποφάσισε να πάρει η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, αλλά και στην πολιτική συνεχών περικοπών που εφαρμόζεται στον χώρο της Παιδείας, από το 2012 μέχρι σήμερα, ασκεί ο γνωστός ερευνητής εκπαιδευτικών θεμάτων και συγγραφέας κ. Χρήστος Κάτσικας, μέσω συνέντευξης που έδωσε στην «ΕτΔ».

Ο εκπαιδευτικός και συνδικαλιστής τονίζει ότι το νέο Λύκειο που προωθεί ο κ. Γαβρόγλου αποτελεί συνέχεια των οικονομικίστικων αποφάσεων που υλοποίησαν οι προκάτοχοί του στον ευαίσθητο τομέα της εκπαίδευσης. Και υπογραμμίζει ότι «θα είναι ταξικότερο και θα αφορά σε παιδιά και γονείς που θα μπορούν να πληρώνουν τους εργολάβους των εξετάσεων, τα φροντιστήρια».
Αναλυτικά η συνέντευξη έχει ως εξής:

• Με βάση τις διακηρύξεις του υπουργού Παιδείας, συμφωνείτε κ. Κάτσικα ότι έρχεται η κανονικότητα στα ελληνικά σχολεία;
– Ο κ. Γαβρόγλου μίλησε για κανονικότητα όταν οκτώ χρόνια τώρα δεν έχει διοριστεί, ούτε πρόκειται, κανένας μόνιμος εκπαιδευτικός στα ελληνικά σχολεία και το πρόβλημα των κενών παραμένει άλυτο. Μέσα στον Νοέμβρη, έχουμε πάνω από 10.000 ώρες κενά στα σχολεία Α’/βάθμιας και Β’/βάθμιας Εκπ/σης και αυτό το οποίο κάνει ο υπουργός είναι να συνεχίζει τη μέθοδο των προκατόχων του. Δηλαδή «ανοίγει» τις αναθέσεις των εκπαιδευτικών όπου ο καθένας διδάσκει πέρα από το αντικείμενό του, μειώνει τα τμήματα, αυξάνει τον αριθμό των μαθητών σε αυτά, ενώ αφήνει μαθητές με ειδικές ανάγκες σε τάξεις πληθωρικές. Από το 2012 και μετά που η κρίση λαμβάνει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, έχουμε πολλά κοινά στοιχεία στην εφαρμοζόμενη εκπαιδευτική πολιτική (Διαμαντοπούλου, Αρβανιτόπουλος, Φίλης, Γαβρόγλου) τα οποία εστιάζονται στις περικοπές που αρχίζουν από τη χρηματοδότηση και φτάνουν μέχρι και το εκπαιδευτικό δυναμικό των δημοσίων σχολείων.
• Ποια είναι η άποψή σας για τα μέτρα που έχει πάρει και σκέφτεται να πάρει στο μέλλον το Υπουργείο Παιδείας;
– Τα νέα μέτρα σχετίζονται αποκλειστικά με την εμβάθυνση των περικοπών. Φέτος έκοψε μεγάλο αριθμό τμημάτων στην επαγγελματική εκπαίδευση την οποία ουσιαστικά αποψίλωσε. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα δύο τελευταία χρόνια έχουν κοπεί πάνω από 1.000 τμήματα πανελλαδικά.
Νομιμοποίησε το άνοιγμα των αναθέσεων των καθηγητών με αποτέλεσμα ένας φυσικός π.χ. να αναγκάζεται να κάνει βιολογία κατεύθυνσης την οποία δεν διδάχτηκε ποτέ, ή ένας φιλόλογος να κάνει θρησκευτικά, ή ένας θεολόγος ιστορία!
Συνέχισε την υποχρηματοδότηση των Δήμων με αντανακλαστική συνέπεια την υποχρηματοδότηση των σχολείων και παράλληλα πήρε ορισμένα άλλα μέτρα τα οποία, αν τα δει κανείς μεμονωμένα, μπορεί να πει ότι είναι θετικά… Όμως εάν ανοίξουμε την εικόνα θα δούμε πως πάλι απώτερος σκοπός είναι οι περικοπές.
Συγκεκριμένα, μείωσε το ωρολόγιο πρόγραμμα των εκπαιδευτικών στο Γυμνάσιο και έβαλε τέσσερα μαθήματα στις εξετάσεις, αντί για όλα τα μαθήματα που έδιναν παλαιότερα. Φέτος έχει πάρει επίσης την απόφαση να μειώσει τα μαθήματα των απολυτήριων εξετάσεων της Γ’ Λυκείου από 10 που ήταν στα τέσσερα.
Όσοι «αναπνέουν» την κιμολία μέσα στην τάξη ξέρουν πάρα πολύ καλά πως όλα αυτά είναι μέτρα που πτωχαίνουν τη γνώση και εξυπηρετούν μόνο τον στόχο της δημιουργίας πλεονάζοντος εκπαιδευτικού προσωπικού, το οποίο μπορεί πλέον να χρησιμοποιηθεί και σε άλλα σχολεία. Να σας πω μόνο ότι στα μεγάλα αστικά κέντρα, ένας στους τέσσερις μόνιμους καθηγητές εργάζεται σε περισσότερα από δύο σχολεία.ΛΙΓΟΤΕΡΗ ΓΝΩΣΗ
• Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις του νέου τύπου Λυκείου που προωθείται στην εκπαίδευση;
– Ο νέος τύπος Λυκείου θα χαρακτηρίζεται από λιγότερη γνώση, λιγότερους καθηγητές και λιγότερους μαθητές! Το Λύκειο φροντιστηριοποιείται! Ουσιαστικά εστιάζει σε λίγα μαθήματα τα οποία τοποθετεί σε πρώτο και δεύτερο βαθμό δυσκολίας, χωρίζοντας τους μαθητές σε «άλογα κούρσας» και ουραγούς. Οι μαθητές που θα βρίσκονται στον πρώτο βαθμό δυσκολίας (μαθηματικά γλώσσα κλπ), απλά θα τελειώσουν το Λύκειο και οι μαθητές που θα έχουν μορφωτικό ή οικονομικό πλεονέκτημα, θα περάσουν στον δεύτερο βαθμό δυσκολίας συνεχίζοντας σπουδές σε ανώτερο επίπεδο.
Αυτό το σύστημα ουσιαστικά κομματιάζει τη γνώση και την κάνει πιο φτωχή. Το νέο Λύκειο θα είναι αριστοκρατικό. Θα αφορά σε λιγότερους μαθητές οι οποίοι θα έχουν μορφωτικό πλεονέκτημα από το σπίτι. Αυτό θα οδηγήσει μικρότερο αριθμό στο πανεπιστήμιο έτσι ώστε να επιτευχθεί ο βασικός στόχος που έχει το Υπουργείο Παιδείας, να μειώσει δηλαδή τα πανεπιστήμια και τα ΤΕΙ στη χώρα κατά 40% μέσα στα επόμενα τρία χρόνια με βάση και τις εισηγήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και του ΟΟΣΑ που το ίδιο προκάλεσε!
Επιπλέον από το 2010 μέχρι σήμερα έχουμε 40.000 λιγότερους εκπαιδευτικούς. Με όχημα τους λιγότερους μαθητές θέλει να πάρει καθηγητές πλεονάζοντες από το Λύκειο και να τους μεταφέρει στον δημόσιο τομέα με μετατάξεις. Ένα άλλο κομμάτι αυτών θέλει να το «κατεβάσει» στο Γυμνάσιο, ώστε να μην κάνει ποτέ διορισμούς. Παρά τις ψεύτικες υποσχέσεις των τελευταίων ετών περί διορισμού 20.000 καθηγητών, σήμερα είναι φανερό ότι με τα σχήματα που προωθούν στο Λύκειο και στο Γυμνάσιο, σκοπός τους είναι να μην χρειαστεί να πάρουν προσωπικό, αλλά και να μεταφέρουν εκπαιδευτικούς (ιδιαίτερα της Αγγλικής γλώσσας) στο ευρύτερο δημόσιο, εκεί όπου δεν μπορούν να κάνουν προσλήψεις.
Πάμε σε ένα ταξικότερο Λύκειο, που θα αφορά σε λιγότερα παιδιά και γονείς που θα μπορούν να πληρώνουν τους εργολάβους των εξετάσεων, τα φροντιστήρια. Θα έλεγα ότι η αξιωματική αντιπολίτευση, η Νέα Δημοκρατία, βρίσκεται σε άσχημη θέση με τα χέρια ψηλά, διότι ο ΣΥΡΙΖΑ της κλέβει και υλοποιεί με καλύτερο τρόπο τις ιδέες της. Δηλαδή σήμερα ο ΣΥΡΙΖΑ εφαρμόζει ουσιαστικά το πρόγραμμα που θα είχε η Ν.Δ. εάν κυβερνούσε τη χώρα!

 

ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ – ΑΝΙΣΟΤΗΤΕΣ
• Είστε υπέρ ή κατά της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών στα σχολεία;
– Το νέο Λύκειο θα έχει δύο καινούργια χαρακτηριστικά… Θα έχει εξετάσεις Ιανουαρίου όπου ουσιαστικά θα αξιολογείται ο εκπαιδευτικός. Ο κ. Γαβρόγλου έχει μια φαεινή ιδέα που την προβάλλει στην κοινωνία, πως τα πάντα εξαρτώνται από τον δάσκαλο. Θέλει λοιπόν μέσα από τις επιδόσεις των μαθητών να νομιμοποιήσει την άποψή του ότι ένα κομμάτι των εκπαιδευτικών είναι υπεύθυνο για τις κακές επιδόσεις των μαθητών και ότι αυτό πρέπει να βγει εκτός εκπαιδευτικής διαδικασίας.
Η αξιολόγηση που θέλουν να εφαρμόσουν στόχο έχει κυρίως τη μείωση των σχολικών μονάδων στην Ελλάδα. Η οδηγία που έχουν είναι να μην υπάρχει Γυμνάσιο που να έχει κάτω από 150 μαθητές και Λύκειο κάτω από 250 μαθητές. Επιδιώκουν τη δημιουργία μεγάλων σχολικών συγκροτημάτων που θα διαθέτουν πλήθος μαθητών και μεγάλες τάξεις, διότι έτσι γλιτώνουν πολλά έξοδα.
Έχω ένα ερώτημα… Ένας φορέας όπως το Υπουργείο Παιδείας, ο οποίος κάνει τον εκπαιδευτικό «ταχυδρόμο», δεν κάνει διορισμούς στα σχολεία και παράλληλα κόβει τον μισθό των εκπαιδευτικών τους οποίους δεν σέβεται και ενοχοποιεί κιόλας για τα προβλήματα, αφήνει τα παιδιά πεινασμένα, μπορεί να φτιάξει ένα σύστημα αξιολόγησης που θα έχει σκοπό τη βελτίωση του δημόσιου σχολείου, του εκπαιδευτικού και των μαθητών; Η απάντηση νομίζω είναι σαφής! Εδώ εφαρμόζεται μια συγκεκριμένη ίδια πολιτική που από τη μια κάνει αξιολόγηση και από την άλλη δεν διστάζει να βάλει το χέρι στην τσέπη του άνεργου για να του πάρει τον φόρο!
Εγώ δεν είμαι κατά της αξιολόγησης γενικά. Όμως θεωρώ πως καμία αξιολόγηση σε μια κοινωνία ανισοτήτων δεν μπορεί να είναι τίποτε άλλο από τη νομιμοποίηση και εμβάθυνσή τους. Πιστεύω πως οι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να τασσόμαστε υπέρ της αξιολόγησης αλλά αυτής που θα φέρει την κοινωνική αλλαγή. Δηλαδή υπέρ μιας συλλογικής κίνησης των εργαζομένων που έχουν κοινά συμφέροντα και θέλουν να ανατρέψουν την κακή κατάσταση στο ελληνικό σχολείο και στην εκπαίδευση γενικότερα. Εμείς οι εργαζόμενοι που παράγουμε τον πλούτο, θα πρέπει να κάνουμε αξιολόγηση σε όλους αυτούς τους τύπους οι οποίοι οικειοποιούνται τον πλούτο. Να κάνουμε αξιολόγηση και να πούμε ότι αυτοί οι λίγοι που δεν παράγουν τον πλούτο, αλλά τον ληστεύουν, πρέπει να φύγουν από τη ζωή μας, αν θέλουμε η ζωή μας να αλλάξει προς το καλύτερο.

 

Συνέντευξη στον Φώτη Καραγιάννη

 

πηγή

Attachments

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*