Σύνοδος Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών: Αναφορικά με πρόταση της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ

Η Σύνοδος Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, αναφορικά με πρόταση της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ να ιδρυθεί νέο Τμήμα Επιστημών Εκπαίδευσης στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες», ως συνέχεια του Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (ΦΠΨ), εξέδωσε το ακόλουθο ανακοινωθέν:

Εύλογα ερωτήματα προκαλεί η πρόταση της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ προς τη Σύγκλητο του Ιδρύματος, σύμφωνα με την οποία προτείνεται η ίδρυση νέου Τμήματος «Επιστημών Εκπαίδευσης στις Ανθρωπιστικές Επιστήμες», ως συνέχεια του Τομέα Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (ΦΠΨ).

Εύλογα ερωτήματα, αφού στην εν λόγω πρόταση ως τομείς κατάρτισης των πτυχιούχων του προτεινόμενου νέου Τμήματος καταγράφονται αντικείμενα που όλα τους διδάσκονται εδώ και χρόνια στη Σχολή Επιστημών της Αγωγής του ΕΚΠΑ, όπως «η ειδική αγωγή, η διαπολιτισμική εκπαίδευση, οι τεχνικές διδασκαλίας και μάθησης, η μελέτη του κοινωνικού πλαισίου λειτουργίας της εκπαίδευσης, οι εκπαιδευτικές καινοτομίες, η χρήση των τεχνικών ΤΠΕ στη διδακτική και μαθησιακή διδασκαλία, η οργάνωση, διοίκηση και αξιολόγηση στην εκπαίδευση».

Εύλογα ερωτήματα, αφού οι πτυχιούχοι του προτεινόμενου νέου Τμήματος, σύμφωνα πάντα με την πρόταση, θα μπορούν να εργαστούν ως εκπαιδευτικοί ΠΕ02 (φιλόλογοι) στην δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση, ενώ ήδη ως φιλόλογοι μπορούν να εργαστούν οι απόφοιτοι των υπαρχόντων Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, τα οποία Τμήματα διαθέτουν πολυετή εμπειρία, εξειδίκευση και κατάλληλη στελέχωση.

Εύλογα ερωτήματα, αφού στην τρέχουσα μνημονιακή περίοδο οικονομικής ασφυξίας των Ιδρυμάτων η διεκδίκηση -πάντα σύμφωνα με την πρόταση- προνομιακά μεγάλου αριθμού νέων θέσεων μελών ΔΕΠ για το προτεινόμενο νέο Τμήμα, εκ των πραγμάτων θα λειτουργήσει αρνητικά ως προς τη δυνατότητα μερικής έστω αποκατάστασης του συνεχώς μειούμενου, από το 2010 και έπειτα, διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού των ήδη υπαρχόντων Τμημάτων.

Στη βάση των παραπάνω ερωτημάτων, δηλώνουμε την αδυναμία κατανόησης εκ μέρους μας της αναγκαιότητας ίδρυσης του προτεινόμενου νέου Τμήματος και διατυπώνουμε εκ νέου την πάγια θέση μας, ότι δηλ. το επιστημονικό πεδίο της εκπαίδευσης το οποίο υπηρετούμε προάγεται μόνο μέσα από την ενιαία και συγκροτημένη ανάπτυξή του και όχι μέσω της επικάλυψης και της διάσπασής του.

Απάντηση της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. στην «Ανακοίνωση της Συνόδου Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών αναφορικά με πρόταση της

Η Κοσμητεία της Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. παρακολουθεί τα συμβαίνοντα και αφορώντα στο χώρο της εκπαίδευσης παρεμβαίνοντας με σοβαρότητα και επιστημονική συνέπεια κάθε φορά που το κρίνει απαραίτητο, όπως έπραξε πρόσφατα με το κείμενο θέσεων για τη διδακτική και παιδαγωγική επάρκεια.

Στο πλαίσιο αυτό δεν θεώρησε σκόπιμο να αντιδράσει στις αποφάσεις των κατά διαστήματα άτυπων Συνόδων Προέδρων και Κοσμητόρων Παιδαγωγικών Τμημάτων και Σχολών, καθώς συχνά διατυπώνονταν θέσεις επιστημονικά ατεκμηρίωτες, θεσμικά αστήρικτες και αντίθετες προς την ακαδημαϊκή δεοντολογία.

Μετά, όμως, από την κατ’ ευθείαν επίθεση στην πρόταση της  Φιλοσοφικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. για ακαδημαϊκή αναβάθμιση της Σχολής με τη μετεξέλιξη των δύο Τομέων του Τμήματος Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας (Φ.Π.Ψ.), το οποίο ιδρύθηκε το 1984, σε δύο αυτοδύναμα Τμήματα (Φιλοσοφίας και Επιστημών Εκπαίδευσης στις Ανθρωπιστικές Σπουδές) και την ενσωμάτωση του τρίτου Τομέα  στο ήδη υφιστάμενο Τμήμα Ψυχολογίας της Σχολής, η Κοσμητεία θεωρεί ως υποχρέωσή της να παρέμβει για την αναγκαία αποκατάσταση της αλήθειας επισημαίνοντας τα εξής:

–    Τα Τμήματα που απαρτίζουν τη Σχολή Επιστημών Αγωγής του Ε.Κ.Π.Α. έχουν φυσιογνωμία άμεσα συνυφασμένη με την επαγγελματική κατάρτιση των νηπιαγωγών και των δασκάλων που στελεχώνουν την προσχολική και πρωτοβάθμια εκπαίδευση αντίστοιχα. Επομένως, ουδεμία σχέση έχουν με τα επιστημονικά αντικείμενα και τους εκπαιδευτικούς στόχους του Τμήματος Επιστημών Εκπαίδευσης στις Ανθρωπιστικές Σπουδές.

–    Ως προς τα επαγγελματικά δικαιώματα των αποφοίτων του, δηλαδή τη δυνατότητα να εργασθούν ως εκπαιδευτικοί του κλάδου ΠΕ02 Φιλολόγων, το Τμήμα διατηρεί απλώς τα επαγγελματικά δικαιώματα που παρείχε ήδη στους πτυχιούχους του το ενιαίο Τμήμα Φ.Π.Ψ.

–    Όσο για την ανησυχία που διατυπώνεται σχετικά με τη διεκδίκηση νέων θέσεων, είναι γνωστό ότι η ανανέωση του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού αποτελεί πάγιο αίτημα όλων των πανεπιστημιακών Τμημάτων της χώρας μας, κυρίως τα τελευταία οκτώ χρόνια. Τα Τμήματα που δημιουργούνται εντάσσουν τις διεκδικήσεις τους στη γενική αυτή θεμιτή επιδίωξη κάλυψης των ερευνητικών και εκπαιδευτικών αναγκών τους.

Επομένως, η πρόταση της Κοσμητείας της Φιλοσοφικής Σχολής όχι μόνο δεν προκαλεί «εύλογα ερωτήματα» στην ακαδημαϊκή κοινότητα, αλλά αποτελεί συγκροτημένη και σύμφωνη προς τις σύγχρονες απαιτήσεις πρόταση ανάπτυξης του επιστημονικού πεδίου της εκπαίδευσης, το οποίο καλλιεργεί η Σχολή από την ίδρυσή της το έτος 1837.

 

πηγή

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *