Οι μαθητές στο «γκισέ» της Τράπεζας Θεμάτων

Παράθυρο για ευκολότερα θέµατα µέσω της Τράπεζας Θεµάτων ανοίγει το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). Σύµφωνα µε ασφαλείς πληροφορίες της «Κ», οι καθηγητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου, στις προαγωγικές εξετάσεις των οποίων –φέτος για πρώτη φορά– θα τεθούν θέματα από την Τράπεζα, θα έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ τριών θεμάτων, και όχι υποχρεωτικά το ένα και μοναδικό που θα κληρωθεί από την Τράπεζα. Πρόκειται για κρίσιμη αλλαγή της τελευταίας στιγμής, λίγο πριν από την ολοκλήρωση των μαθημάτων, η οποία θα αποφορτίσει την αγωνία των μαθητών για τυχόν δύσκολα θέματα.

Αλλωστε, όπως παρατηρούν, μιλώντας στην «Κ», ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γιάννης Αντωνίου και καθηγητές λυκείου, η φετινή ήταν μια δύσκολη χρονιά για όλους. «Μια χρονιά που οι μαθητές έπρεπε να ξαναθυμηθούν την πειθαρχία του σχολείου μετά μια μακρά περίοδο καραντίνας», σχολίασε στην «Κ» η Γεωργία Λιάλιαρη, διευθύντρια του 3ου Γενικού Λυκείου Αιγάλεω. «Το 2022 μπήκαμε ξανά στις τάξεις με ένα ισχυρό μεταρρυθμιστικό έργο και στις δύο βαθμίδες που οφείλει να στηριχθεί και να συνεχιστεί. Η θεσμοθέτηση της Τράπεζας Θεμάτων σε συνδυασμό με τα νέα προγράμματα σπουδών και τα βιβλία αποτελούν σημαντικούς κρίκους στη μεταρρύθμιση στην εκπαίδευση», δηλώνει ο κ. Αντωνίου.

Ειδικότερα, απομένει μία ακόμη εβδομάδα μαθημάτων στα λύκεια και κατόπιν οι μαθητές θα μπουν σε εξεταστικό πυρετό, καθώς οι προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις θα ξεκινήσουν τη Δευτέρα 23 Μαΐου. Ωστόσο, ας μην εθελοτυφλούμε. Οι τελειόφοιτοι δίνουν βάρος μόνο στις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Αντιθέτως, οι μαθητές της Α΄ και Β΄ Λυκείου έχουν ένα νέο στοιχείο στις προαγωγικές εξετάσεις τους. Τα μισά θέματα θα επιλεγούν μέσω κλήρωσης από Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (όπως είναι ο επίσημος όρος) και τα υπόλοιπα από τον διδάσκοντα του μαθήματος. Στην Α΄ Λυκείου οι μαθητές θα εξετάζονται γραπτώς σε 8 μαθήματα, οι της Β΄ Λυκείου σε 7 και οι της Γ΄ σε 5.

Οι μαθητές στο «γκισέ» της Τράπεζας Θεμάτων-1

Η επιλογή μέσω Τράπεζας αγχώνει τους μαθητές, αλλά και τους εκπαιδευτικούς για τις επιδόσεις των μαθητών τους. Ωστόσο, σύμφωνα πληροφορίες της «Κ», θα υπάρξει μία ουσιώδης αλλαγή. Συγκεκριμένα:

• Η αρχική πρόβλεψη ήταν τα μισά θέματα σε κάθε μάθημα να τα επιλέξουν οι διδάσκοντες και τα άλλα μισά να κληρωθούν από το αποθετήριο. Για παράδειγμα, για Μαθηματικά, Φυσική, δύο θέματα θα επιλέγονται από τον διδάσκοντα και δύο από την Τράπεζα με διαβάθμιση της δυσκολίας. Στα μαθήματα Γλώσσα, Ιστορία οι μαθητές εξετάζονται σε δύο ομάδες θεμάτων. Τη μία θα αποφασίσει ο καθηγητής του μαθήματος, η δεύτερη κληρώνεται από την Τράπεζα.

Πλέον αποφασίστηκε για κάθε σχολείο να κληρώνονται από την Τράπεζα τρία θέματα –διαφορετικής δυσκολίας το καθένα– και εξ αυτών ο διδάσκων κάθε τάξης ή τμήματος να επιλέγει. Για παράδειγμα, στα Μαθηματικά θα κληρωθούν έξι θέματα, τρία για καθένα από τα θέματα της Τράπεζας. Για τη μία θεματική ενότητα της Γλώσσας, Ιστορίας θα κληρωθούν τρεις θεματικές. Από αυτά, ο καθηγητής θα επιλέξει ποιο θέμα θα βάλει στο διαγώνισμα. Με τον τρόπο αυτό ο καθηγητής θα μπορεί να επιλέξει τα θέματα που θεωρεί πιο προσαρμοσμένα στο επίπεδο των μαθητών του.

• Για κάθε σχολείο θα κληρώνονται διαφορετικά θέματα, χωρίς βέβαια να αποκλεισθεί να κληρωθούν τα ίδια θέματα για κάποια σχολεία.

Συνολικά, στην Τράπεζα έως τώρα έχουν κατατεθεί 11.595 θέματα, εκ των οποίων 5.380 για την Α΄ τάξη όλων των τύπων λυκείου (γενικά, επαγγελματικά, ειδικά) και 6.215 για τη Β΄ τάξη.

Η απόφαση για κλήρωση τριών θεμάτων και επιλογή από τον διδάσκοντα της τάξης ελήφθη καθώς είναι η πρώτη φορά υλοποίησης της Τράπεζας Θεμάτων και οι μαθητές βγαίνουν από μια περίοδο δύσκολη λόγω πανδημίας. Αλλωστε το μέτρο δεν ακυρώνει τη φιλοσοφία της Τράπεζας. «Η Τράπεζα συνδέεται πρωτίστως με τη διδασκαλία και είναι ένα εκπαιδευτικό εργαλείο, και ως τέτοιο χρίζεται, ώστε οι εκπαιδευτικοί να μπορούν να χρησιμοποιούν τα θέματα της Τράπεζας στη διδασκαλία του μαθήματος. Χαρακτηριστικό είναι πως τα θέματα της Τράπεζας είναι προσβάσιμα σε όλους και ότι δίνονται ενδεικτικές απαντήσεις, ως σημείο σύνδεσης – αναφοράς με τη διδακτέα ύλη», παρατηρεί, μιλώντας στην «Κ», η Μαρία Μήτση-Αναγνώστου, φιλόλογος και σύμβουλος Β΄ του ΙΕΠ. Παράλληλα, η Τράπεζα περιέχει θέματα που δεν προορίζονται για τις εξετάσεις, αλλά βοηθούν τους εκπαιδευτικούς στο πώς θα διδάσκουν και θα φτιάξουν ερωτήματα – θέματα. «Οι ενδεικτικές απαντήσεις τούς βοηθούν στο σκέλος της επιμόρφωσης», παρατηρεί η κ. Μήτση-Αναγνώστου.

Από την άλλη, οι εκπαιδευτικοί λόγω της ύπαρξης της Τράπεζας είναι υποχρεωμένοι να ολοκληρώνουν όλη τη διδακτέα ύλη και αυτός είναι ένας τρόπος να μη δημιουργούνται μαθητές και σχολεία διαφορετικών ταχυτήτων. Και αυτό διότι έχει παρατηρηθεί εκπαιδευτικοί να μην ολοκληρώνουν τη διδακτέα ύλη. Οφείλουν βέβαια να το αιτιολογούν. Μία αιτιολογία είναι η καθυστερημένη πρόσληψη –φτάνουν ακόμη και έως τον Δεκέμβριο– ενός καθηγητή και κατ’ επέκταση τοποθέτησή του στο σχολείο.

Βεβαίως, η ΟΛΜΕ αλλά και κόμματα της αντιπολίτευσης αντιδρούν στην Τράπεζα Θεμάτων θεωρώντας ότι είναι αντιεκπαιδευτικό μέτρο. Ενδεικτικά, το 2014, όταν επελέγησαν θέματα και μέσω Τράπεζας, υπήρξαν μεγάλα ποσοστά αποτυχίας που σε κάποια μαθήματα ξεπέρασαν το 30% και οι μαθητές έμειναν μετεξεταστέοι. Ωστόσο, όπως τονίζουν στελέχη του υπ. Παιδείας στην «Κ», ήταν πολύ χαμηλότερα τα όρια προαγωγής σε βασικά μαθήματα (Γλώσσα, Μαθηματικά) και γι’ αυτό τα ποσοστά αποτυχίας ήταν μεγαλύτερα των συνηθισμένων. Είναι ένα «θολό» σημείο της Τράπεζας από το 2014, την επανάληψη του οποίου φέτος όλοι απεύχονται.

Οι επιπτώσεις της τηλεκπαίδευσης τώρα φαίνονται

«Οι επιπτώσεις της παρατεταμένης απουσίας των μαθητών από τη σχολική τάξη λόγω της καραντίνας φάνηκαν φέτος. Πρόκειται για μια πολύ δύσκολη χρονιά, που όλοι αναζητήσαμε τα πατήματά μας. Ενιωθα πως αρκετοί μαθητές μας είχαν ξεμάθει τους κανόνες λειτουργίας του σχολείου», παρατηρεί στην «Κ» η Μαρία Μήτση-Αναγνώστου, φιλόλογος και σύμβουλος Β΄ του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ). «Οι μαθητές δεν έχουν ακόμη μπει στη λογική του σχολείου, της ομάδας», προσθέτει η Γεωργία Λιάλιαρη, διευθύντρια του 3ου ΓΕΛ Αιγάλεω.

Τα μαθήματα στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ολοκληρώνονται τις επόμενες ημέρες. Παρότι η χρονιά ολοκληρώθηκε διά ζώσης –έστω με πολλές απουσίες καθώς πολλοί μαθητές νόσησαν–, ο απολογισμός των επιπτώσεων της σχεδόν διετούς τηλεκπαίδευσης στο γνωσιακό επίπεδο των μαθητών αλλά και στην ψυχολογία τους δεν μπορεί να γίνει ακόμη. Και αυτό διότι οι επιπτώσεις θα φανούν σε βάθος χρόνου. «Κατά την πανδημία και την καραντίνα οι αριθμοί ευημερούσαν. Πολλές ψηφιακές τάξεις δημιουργήθηκαν, ωστόσο πόσο ουσιαστικό ήταν το εκπαιδευτικό έργο; Φέτος φάνηκε πως έχει συσσωρευθεί η απώλεια εκπαιδευτικού χρόνου στην τάξη την περίοδο της πανδημίας. Διαπιστώνουμε στους μαθητές σημαντικά κενά, ένα γνωσιακό χάος, όχι μόνο στο γυμνάσιο αλλά και στο δημοτικό. Η σχολική διαδικασία αγκομάχησε», παρατηρεί στην «Κ» ο διευθυντής του Πρότυπου Γυμνασίου Πλάκας, Κώστας Κοντογιάννης. Σύμφωνα με τον ίδιο, οι εκπαιδευτικοί ανταποκρίθηκαν άμεσα, ωστόσο «όταν καλείς κάποιον που δεν έχει κάνει ψηφιακό μάθημα να το κάνει τη στιγμή του πανικού, δεν μπορεί να ανταποκριθεί στο καλύτερο δυνατό επίπεδο. Αυτό ισχύει για τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές», προσθέτει ο ίδιος.

Σημαντική δυσκολία είναι πως οι φετινοί μαθητές, ιδίως του λυκείου, καλούνται να δώσουν εξετάσεις σε νέες, πρωτόγνωρες για εκείνους συνθήκες. «Οι μαθητές κάθε χρονιά ζητούν να τους υποδείξουμε τα σημαντικότερα κεφάλαια του μαθήματος, ας πούμε τα λεγόμενα… SOS. Είναι νοοτροπία που έχει δημιουργηθεί δεκαετίες. Φέτος αυτό δεν ισχύει καθώς λόγω της Τράπεζας Θεμάτων όλα τα κεφάλαια μετρούν στην Α΄ και τη Β΄ Λυκείου», παρατηρεί η κ. Λιάλιαρη. «Από την άλλη, όλοι οι μαθητές προσπαθούν να λύσουν πολλές ερωτήσεις της Τράπεζας Θεμάτων θεωρώντας πως έτσι θα είναι καλύτερα προετοιμασμένοι. Ομως με την Τράπεζα Θεμάτων δεν αρκεί η παπαγαλία για να γράψει καλά ένας μαθητής, αλλά χρειάζεται και κριτική σκέψη. Βέβαια το σχολείο δεν μπορεί να μετατραπεί σε φροντιστήριο», συμπληρώνει η κ. Λιάλιαρη.

Την ίδια στιγμή, οι υποψήφιοι των Πανελλαδικών Εξετάσεων θα πέσουν άμαθοι στα βαθιά της εξεταστικής διαδικασίας, καθώς δεν έχουν εμπειρία εξετάσεων από τις προηγούμενες τάξεις. Και αυτό διότι λόγω της πανδημίας είχαν ματαιωθεί οι προαγωγικές το 2020 και το 2021. Βέβαια, το υπουργείο Παιδείας αποφάσισε πως φέτος δεν υπάρχει λόγος να μειωθεί η εξεταστέα ύλη, όπως συνέβη στις εξετάσεις του 2020 και του 2021. Και αυτό διότι η ύλη έχει καλυφθεί, έστω και μετ’ εμποδίων.

πηγή:kathimerini

Απάντηση