Μετασχηματίζουν τον παιδαγωγικό και μορφωτικό ρόλο του εκπαιδευτικού!
Του Νίκου Τσούλια
Είχαμε επισημάνει τις σημερινές εξελίξεις στο εργασιακό στάτους των εκπαιδευτικών και αυτό δεν απαιτούσε κάποια ιδιαίτερη οξύνοια. Γιατί πολύ απλά είχε συμφωνηθεί μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και της Τρόικα με ρητό τρόπο. Οι προσπάθειες που έκανε ο κ. Γαβρόγλου να αποκρύψει την πραγματικότητα δεν έπρεπε να μας ξαφνιάζουν, γιατί είναι ο μόνιμος τρόπος άσκησης της πολιτικής του. Συνειδητά και προκλητικά ψέματα, σκληρή κομματική προπαγάνδα, ασυναρτησίες και φτηνά λεκτικά παιχνίδια είναι τα μόνιμα στοιχεία της καθημερινής λειτουργίας του.
Δεν είχαμε ποτέ τέτοια εκδοχή Υπουργού Παιδείας και δύσκολα θα ξαναέχουμε. Και δεν χρειάζεται να αποκωδικοποιηθεί η σχετική νομοθετική ρύθμιση και η συνακόλουθη εγκύκλιος. Ποτέ καμιά ορθολογική ανάλυση δεν μπορεί να προσεγγίσει την υποκουλτούρα της διάχυτης δημαγωγίας και της γενικευμένης ψυχοπαθολογίας. Το θράσος του Υπουργού Παιδείας είναι ότι ονομάζει κάθε αντιεκπαιδευτική πρωτοβουλία του και ως «μεταρρύθμιση». Συνεχίζει να εμπαίζει τους εκπαιδευτικούς θεωρώντας – εκτός των άλλων – ότι δεν μπορούν να διαβάσουν και κυρίως να ερμηνεύσουν τι εννοεί η δική του νομοθετική ρύθμιση. Επιχειρεί με τον πιο προκλητικό τρόπο να υποτιμά ακόμα και τη νοημοσύνη τους, ωσάν να μην είναι οι εκπαιδευτικοί αυτοί που μαθαίνουν τους Έλληνες τη γλώσσα τους και το βαρύ φορτίο της! Και κάνουν λάθος όσοι εκπαιδευτικοί προσπαθούν να αναλύσουν τον κώδικα και τη σημασία των προτάσεων και των λέξεων του κ. Γαβρόγλου στο «πέμπτο δεκαδικό ψηφίο», αφού η απλή ανάγνωση αλλά και η στόχευση είναι απόλυτα γυμνές! Και δεν κατανοώ τι προσπαθούν να βρουν…
Η συγκεκριμένη νομοθετική ρύθμιση έχει διπλή στόχευση. α) Να διαμορφώσει έναν τυποποιημένο και ελεγχόμενο ρόλο των εκπαιδευτικών, γιατί συνδέεται με τις πολιτικές της αυτονομίας των σχολικών μονάδων και της αυτοαξιολόγησης, που ήδη έχει συμφωνηθεί πολιτικά με την Τρόικα. Προφανώς έχει επιλεγεί η γνωστή κυνική μεθοδολογία της σαλαμοποίησης της νομοθέτησης και της εφαρμογής των αλληλοδιάδοχων μέτρων της, για να μη φανεί απότομα η μαύρη σκιά που φέρνει συνολικά. Άλλωστε, είναι γνωστό ότι υπάρχουν στην 4η αξιολόγηση τα επόμενα βήματα.
β) Να περιορίσει τον πολιτισμικό ρόλο του σχολείου και τις τόσες και τόσες δημιουργικές πρωτοβουλίες των μαθητών και των εκπαιδευτικών. Γιατί μέχρι τώρα όλη αυτή η δημιουργικότητα των εκπαιδευτικών γινόταν είτε μετά το τέλος των μαθημάτων – μετά δηλαδή από το 30ωρο – είτε τα απογεύματα, και με τους εκπαιδευτικούς φυσικά να λειτουργούν με βάση το ωράριο που έχουν μέχρι σήμερα. Γίνεται φανερό ότι εξωθούνται θεσμικά (!) να αντιμετωπίσουν πλέον την κατάσταση με διαφορετικό τρόπο. Και πρέπει να δοθεί αγώνας για να μην εξελιχθούν τα πράγματα προς αυτή την κατεύθυνση, γιατί όλη αυτή η προσπάθεια των εκπαιδευτικών είναι προσωπική και συλλογική προσφορά για μια καλύτερη μόρφωση και παιδεία των μαθητών τους, είναι το «παιδαγωγικό κεκτημένο» τους και η ακτινοβολία τους που αφορούν την κοινωνία και σε καμιά περίπτωση το …μεταρρυθμιστή κ. Γαβρόγλου και τα μνημόνια!
Μετά απ’ αυτή τη ρύθμιση τίποτα δεν θα θυμίζει το χθες! Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. προσπαθεί να δημιουργήσει το μέλλον των εκπαιδευτικών με πολιτικές πρακτικές των πολύ παλιών δεκαετιών, να διαμορφώσει ένα σχήμα εκπαιδευτικού υπαλληλοποιημένου και ελεγχόμενου όπως ήταν μέχρι την δεκαετία του 1970. Είναι καθεστώς που δεν το γνωρίζουν οι γενιές των σημερινών ενεργών εκπαιδευτικών· το γνώρισαν μόνο ως μαθητές στους τότε εκπαιδευτικούς τους! Έτσι, μετά από τη μισθολογική, συνταξιοδοτική και ασφαλιστική απόλυτη υποβάθμιση των εκπαιδευτικών από τα 4 απανωτά μνημόνια ο κύκλος της πλήρους απαξίωσης κλείνει με την υποβάθμιση και στο εργασιακό στάτους των.
Η κυνικότητα της κυβερνητικής πολιτικής των ΣΥ.ΡΙΖ.Α. – ΑΝ.ΕΛ. δεν σταματά εδώ. Έχει αρχίσει να μιλάει για «έξοδο από τα μνημόνια» (!), την ίδια στιγμή που έχει πάρει μνημονιακά μέτρα που θα ξεδιπλώνονται και θα υλοποιούνται τουλάχιστον για τα 20 επόμενα χρόνια. Κάποιοι βιάστηκαν να πιστέψουν ότι αυτός ο δημαγωγικός εμπαιγμός έχει τελειώσει. Κάνουν λάθος. Ο ΣΥ.ΡΙΖ.Α. ομού και οι ΑΝ.ΕΛ. γεννήθηκαν και υπάρχουν μόνο χάρη στη δημαγωγία και στην εξαπάτηση. Και έτσι θα μείνουν μέχρι το τέλος τους…