Έρευνα Γνώμης Cedefop έδειξε τα οφέλη της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης σε Ελλάδα και ΕΕ
Άλλα ευρήματα της έρευνας:
Σε μακροοικονομικό επίπεδο, η επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση εκτιμάται πως έχει θετικό αντίκτυπο στην οικονομία, ενώ σε προσωπικό επίπεδο οι απόφοιτοί της φαίνεται ότι έχουν καλύτερη προοπτική στην αγορά εργασίας -βάσει τουλάχιστον των απαντήσεών τους στην έρευνα- και είναι λιγότερο πιθανό να αντιμετωπίσουν δυσκολίες στην εξεύρεση εργασίας ή στην πρόσβαση σε κατάρτιση σχετική με το εργασιακό τους αντικείμενο.
Αναλυτικότερα, το 77% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα (ασχέτως της εκπαιδευτικής τους κατεύθυνσης) πιστεύουν ότι η ΕΕΚ ισχυροποιεί την οικονομία, το 75% ότι βοηθά στην αντιμετώπιση του κοινωνικού αποκλεισμού και το 66% ότι συνεισφέρει στη μείωση της ανεργίας.
Ερωτηθέντες για παράγοντες που ενδέχεται να έπαιξαν ρόλο στην επιλογή της ΕΕΚ (δυνατότητα πολλαπλών απαντήσεων) από νέες και νέους 16-18 ετών στην Ελλάδα, το 45% “έδειξε” τις προοπτικές για καριέρα (έναντι ποσοστού 31% στην ΕΕ-28), το 40% την πιθανότητα εξεύρεσης εργασίας (36% στην ΕΕ), το 37% την ύπαρξη ενδιαφέροντος για τα γνωστικά αντικείμενα της ΕΕΚ (41% στην ΕΕ).
Όταν το ερώτημα τεθεί ειδικά σε αποφοίτους της ΕΕΚ, την πιο βαρύνουσα σημασία στην επιλογή τους έχει η πιθανότητα εύρεσης εργασίας (67%, έναντι 43% για τις προοπτικές καριέρας και 33% για το ενδιαφέρον γύρω από τα γνωστικά αντικείμενα).
Το 91% των ερωτηθέντων στην Ελλάδα πιστεύει ότι όσοι ακολουθούν την κατεύθυνση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης αποκτούν τις δεξιότητες που ζητούν οι εργοδότες
Βελτιώσεις εκτιμάται ότι θα επέλθουν από παρεμβάσεις στο πλαίσιο του Εθνικού Στρατηγικού Πλαισίου για την Αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης, μέσα από την προαγωγή και ισχυροποίηση του κοινωνικού ρόλου της ΕΕΚ, μέσω π.χ. του προγράμματος “Μια Νέα Αρχή για τα ΕΠΑΛ” ή την αναβάθμιση και επέκταση του νέου σχήματος μαθητείας και την καλύτερη διασύνδεση της ΕΕΚ με την ανώτατη εκπαίδευση
Πρόοδος ενόψει;
Σύμφωνα με το Cedefop, στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες, κάποια πράγματα έχουν αρχίσει να αλλάζουν στις πολιτικές, τις δράσεις και την αντίληψη γύρω από την ΕΕΚ. “Όπως συμβαίνει με τα περισσότερα δομικά, διαρθρωτικά θέματα, που αφορούν την οικονομία και την κοινωνία, οι ριζωμένες απόψεις και συμπεριφορές εξελίσσονται στο πιο απαιτητικό θέμα (προς αντιμετώπιση). Αυτό εξηγεί γιατί η ΕΕΚ έχει επιδείξει σταδιακή προσαρμογή ή ακόμη και πρόοδο, την ίδια ώρα που επιμένουν οι ατέλειες και οι αδυναμίες (…) Κάποιες μεταρρυθμίσεις που εισήχθησαν στην Ελλάδα έχουν αφήσει το θετικό αποτύπωμά τους στη στάση των ανθρώπων απέναντι στην ΕΕΚ.
Αυτό γίνεται ακόμη πιο εμφανές στην περίπτωση των συμμετεχόντων στην ΕΕΚ (…) Σε σύγκριση με προηγούμενες αναλύσεις, γίνεται φανερό ότι οι αντιλήψεις ως προς τη ΕΕΚ έχουν βελτιωθεί σε σχέση με το παρελθόν, πιθανώς διότι (από τη μία) η κρίση έχει οδηγήσει σε αυξημένη κατανόηση της ανάγκης προσαρμογής στις απαιτήσεις της αγοράς εργασίας και από την άλλη η ΕΕΚ προσφέρει μετρήσιμα αποτελέσματα. Ένας άλλος λόγος είναι ότι μια πιο ξεκάθαρη στρατηγική έχει ενεργοποιηθεί” υπογραμμίζεται.
Όπως συμβαίνει και σε άλλες χώρες της Μεσογείου, σημειώνεται, το εκπαιδευτικό σύστημα στην Ελλάδα είναι σε σημαντικό βαθμό δομημένο πάνω σε ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα, που οδηγεί στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ η ΕΕΚ συχνά αντιπροσωπεύει ένα λιγότερο δελεαστικό και σχετικά αδύναμο συστατικό του (του συστήματος). “(…) Τουλάχιστον μέχρι τις πρόσφατες και συνεχιζόμενες μεταρρυθμίσεις, η επαγγελματική εκπαίδευση ελάμβανε χώρα κυρίως στη διάρκεια της εργασίας και σε μη επίσημο και τυπικό περιβάλλον. Από την άλλη, οι επίσημοι τίτλοι (εκπαίδευσης) χαίρουν υψηλής εκτίμησης και συχνά συνδέονται με βελτιωμένες προοπτικές κοινωνικής κινητικότητας, σε μερικές περιπτώσεις και ασχέτως του αν οδηγούν σε δουλειές” παρατηρούν οι ερευνητές.
ΑΠΕ/ΜΠΕ