Αναστέλλει τη λειτουργία των 38 νέων πανεπιστημιακών Τμημάτων το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων

Αναστολή και επανεξέταση νέων Τμημάτων  – Συνεκτικός σχεδιασμός αλλαγών ακαδημαϊκού χάρτη

Μετά τη κατάργηση της Νομικής Σχολής της Πάτρας και την αναστολή των διετών προγραμμάτων για αποφοίτους των Επαγγελματικών Λυκείων (ΕΠΑ.Λ.), την κατάργηση της δυνατότητας ελεύθερης πρόσβασης των μαθητών στην Ανώτατη Εκπαίδευση με σημερινή ανακοίνωση το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων προχωρά στην κατάργηση άλλων 38 νέων πανεπιστημιακών τμημάτων που προέκυψαν από τις συνέργειες Πανεπιστημίων & ΤΕΙ.

Οι συνέργειες Πανεπιστημίων & ΤΕΙ ανά την Ελλάδα πριν την νομοθέτηση τους από το Ελληνικό Κοινοβούλιο  ήταν το αποτέλεσμα εξαντλητικού διαλόγου ανάμεσα στα μέλη της πανεπιστημιακής & τεχνολογικής κοινότητας σε κάθε περιφέρεια της χώρας, προκρίνοντας τους στρατηγικούς στόχους των ιδρυμάτων τους, στα πλαίσια της ενιαίας Ανώτατης Εκπαίδευσης.

Πιο αναλυτικά, η ανακοίνωση του Υπουργείου Παιδείας & Θρησκευμάτων έχει ως εξής:

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων προχωρά άμεσα στην αναστολή της έναρξης λειτουργίας 38 τμημάτων Ανώτατης Εκπαίδευσης που δημιουργήθηκαν προεκλογικά για ψηφοθηρικούς λόγους από την προηγούμενη Κυβέρνηση, δίχως προηγούμενο σχεδιασμό και επαρκή τεκμηρίωση. Τα τμήματα αυτά που επρόκειτο να λειτουργήσουν για πρώτη φορά τα επόμενα χρόνια, θα επανεξεταστούν ώστε η θεσμοθέτηση και λειτουργία τους να ανταποκρίνεται σε ακαδημαϊκά κριτήρια και να υποστηρίζεται από τις αναγκαίες μελέτες, με τη συνδρομή της καθ’ ύλην αρμόδιας ανεξάρτητης αρχής.

Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων κα Νίκη Κεραμέως και ο Υφυπουργός κ. Βασίλης Διγαλάκης, προέβησαν στην ακόλουθη δήλωση:

«Το εκπαιδευτικό μας σύστημα και κατ’ επέκταση όλοι οι εμπλεκόμενοι σε αυτό έχουν ταλαιπωρηθεί στο παρελθόν από πελατειακές λογικές και ευκαιριακές διευθετήσεις.

Η προηγούμενη Κυβέρνηση, υπηρετώντας μικροπολιτικές σκοπιμότητες, θεσμοθέτησε πριν μερικούς μήνες μια σειρά από τμήματα σε όλη τη χώρα με προβλεπόμενη έναρξη λειτουργίας από το ακαδημαϊκό έτος 2020-21 και μετά, αναδιατάσσοντας τον ακαδημαϊκό χάρτη. Τα εν λόγω τμήματα δημιουργήθηκαν:

  • χωρίς συγκεκριμένα ακαδημαϊκά κριτήρια,
  • χωρίς να έχουν προηγηθεί οι απαιτούμενες μελέτες σκοπιμότητας και βιωσιμότητας,
  • χωρίς συνεκτικό σχεδιασμό,
  • χωρίς καν την προηγούμενη γνώμη της Ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης και Πιστοποίησης της Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση (ΑΔΙΠ), ενώ ο νόμος προέβλεπε τη συμβολή και της αρχής αυτής σε τέτοιου είδους αποφάσεις,
  • ενίοτε και με βουλευτικές τροπολογίες της τελευταίας στιγμής,

υποτιμώντας έτσι τα Ιδρύματά μας και τις δυνατότητες του εκπαιδευτικού μας συστήματος.

Όπως είναι φυσικό, ορισμένα από τα νέα αυτά τμήματα αντιμετωπίζουν προβλήματα σε υποδομές και προσωπικό, χωρίς να μπορεί να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη και εύρυθμη λειτουργία τους προς όφελος των μελλοντικών φοιτητών και της ακαδημαϊκής κοινότητας.

Για όλους τους παραπάνω λόγους, αναστέλλουμε τη λειτουργία των 38 αυτών νέων τμημάτων με νομοθετική διάταξη που θα κατατεθεί άμεσα στη Βουλή.

Στόχος μας είναι να επανεξεταστεί η ανάγκη δημιουργίας τους συνολικά από τη νέα ενισχυμένη Ανεξάρτητη Αρχή, στη βάση ακαδημαϊκών κριτηρίων και μετά από την εκπόνηση των αναγκαίων μελετών σκοπιμότητας και βιωσιμότητας. Το ίδιο θα ισχύει και για οποιαδήποτε νέα τμήματα πρόκειται να ιδρυθούν στο μέλλον, αλλά και για την αναδιάταξη του ακαδημαϊκού χάρτη εν συνόλω. Δεν είναι απλώς θέμα χρηστής και αποτελεσματικής διαχείρισης των οικονομικών πόρων της πολιτείας, αλλά πρωτίστως ευθύνη και χρέος απέναντι στους νέους και τις νέες που προσδοκούν πρόσβαση σε ποιοτικά δημόσια πανεπιστήμια και σε πτυχία με αντίκρισμα. Και παράλληλα μια ευκαιρία για να βελτιστοποιήσουμε τις αναπτυξιακές προοπτικές της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης στη χώρα μας.

Στο πλαίσιο αυτό, εργαζόμαστε εντατικά και θα καταθέσουμε τις επόμενες εβδομάδες ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για τη νέα Ανεξάρτητη Αρχή για την ανώτατη εκπαίδευση. Σκοπεύουμε να την ενδυναμώσουμε και να την καταστήσουμε βασικό εταίρο διαμόρφωσης πολιτικής για την ανώτατη εκπαίδευση, αποκεντρώνοντας παράλληλα μια σειρά από εξουσίες με τη μεταφορά τους εκεί που πραγματικά πρέπει να ανήκουν. Η Παιδεία μας έχει ανάγκη από τη χάραξη μιας μακροχρόνιας στρατηγικής, στη βάση ευρύτερων συναινέσεων και με διάρκεια που υπερβαίνει τη θητεία μιας πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων. Αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο μέσα από την ενδυνάμωση των θεσμών και τη συνεπή τήρηση διαδικασιών.

Είναι ευκαιρία να αλλάξουμε παθογένειες ετών με τόλμη, βάζοντας τέλος σε πρακτικές που στερούν από τους νέους και τις νέες της πατρίδας μας την Παιδεία που τους αξίζει. Και στην κατεύθυνση αυτή θα αναζητήσουμε την ευρύτερη δυνατή συναίνεση, ακούγοντας τις προτάσεις όλων για το βέλτιστο τρόπο διαμόρφωσης του ακαδημαϊκού χάρτη με τις αναγκαίες διασφαλίσεις ποιότητας».

Ο πίνακας των προς αναστολή τμημάτων

Γεωπονικό Πανεπιστήμιο

1. ΥΔΡΟΒΙΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΥΔΑΤΟΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΩΝ (Αθήνα)
2. ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΓΡΟΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (Αθήνα)
3. ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΚΗΣ ΣΤΗ ΓΕΩΡΓΙΑ ΚΑΙ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ (Άμφισσα)
4. ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ ΚΑΙ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ ΖΩΗΣ (Αθήνα)

5. ΓΕΩΛΟΓΙΑΣ (Καβάλα)
6. ΑΝΑΤΟΛΙΚΩΝ ΓΛΩΣΣΩΝ ΚΑΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΩΝ (Θεσσαλονίκη)
7. ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ (Θεσσαλονίκη)
8. ΜΟΥΣΕΙΟΛΟΓΙΑΣ (Έδεσσα)

Ε.Κ.Π.Α.

9. ΤΜΗΜΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ (Αθήνα)
10. ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΙ ΔΙΑΙΤΟΛΟΓΙΑΣ (Ψαχνά Ευβοίας)
11. ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ ΚΑΙ ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΟΥ ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (Ψαχνά Ευβοίας)

Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο

12. ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΒΙΟΪΑΤΡΙΚΗΣ (Ηράκλειο)
13. ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΚΑΙ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ (Ηράκλειο)
14. ΦΥΣΙΚΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (Ιεράπετρα)
15. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (Άγιος Νικόλαος)
16. ΧΗΜΙΚΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (Χανιά)
17. ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΣΠΟΥΔΩΝ  (Ρέθυμνο)

Ιόνιο Πανεπιστήμιο

18. ΕΘΝΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑΣ (Ληξουρίου)
19. ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ (Κέρκυρας)
20. ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΗΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ (Λευκάδα)

Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής

21. ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ (Αιγάλεω)

Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας

22. ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (Φλώρινα)
23. ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (Πτολεμαϊδα)
24. ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (Καστοριά)
25. ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ (Γρεβενά)
26. ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΟΠΤΙΚΟΑΚΟΥΣΤΙΚΩΝ ΜΕΣΩΝ (Κοζάνης)
27. ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΥ (Φλώρινα)

Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας

28. ΛΟΓΟΘΕΡΑΠΕΙΑΣ (Λαμία)
29. ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΣΤΗΝ ΠΡΩΙΜΗ ΠΑΙΔΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ (Καρδίτσα)
30. ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (Βόλος)

Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων

31. ΜΗΧΑΝΟΛΟΓΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ (Ιωάννινα)
32. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΤΡΟΦΙΜΩΝ ΚΑΙ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ (Άρτα)
33. ΜΕΤΑΦΡΑΣΗΣ ΚΑΙ ΔΙΕΡΜΗΝΕΙΑΣ (Ηγουμενίτσα)

Πανεπιστήμιο Πατρών

34. ΓΕΩΡΓΙΚΗΣ ΒΙΟΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑΣ (Αγρίνιο)
35. ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ (Πύργος)

Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου

36. ΑΓΡΟΤΙΚΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑΣ (Άρτα)
37. ΣΤΑΤΙΣΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΛΟΓΙΣΤΙΚΗΣ ΕΠΙΣΤΗΜΗΣ (Σπάρτη)
38. ΔΗΜΟΣΙΑΣ ΥΓΕΙΑΣ (Τρίπολη)

Απάντηση