Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων στο επίκεντρο της συνάντησης της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων με το Προεδρείο και εκπροσώπους του ΙΕΠ
Τον προγραμματισμό, το σχέδιο υλοποίησης και το χρονοδιάγραμμα για την πιλοτική ένταξη των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων στο υποχρεωτικό, εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα από το Σεπτέμβριο του 2020, παρουσίασαν στην Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως, την Υφυπουργό Σοφία Ζαχαράκη και τη Γενική Γραμματέα Σίσσυ Γκίκα, ο Πρόεδρος του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής Γιάννης Αντωνίου, η Σύμβουλος Α’ Ειδικής Παιδαγωγικής του ΙΕΠ Θεοδώρα Αστέρη και το μέλος του ΔΣ του ΙΕΠ Ζωή Γείτονα.
Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που περιλαμβάνονται στο νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, κεντρικό στόχο έχουν οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα). Στρατηγική προτεραιότητα – παράλληλα με τη συστηματικότερη καλλιέργεια των δεξιοτήτων – είναι να ενισχυθεί η βιωματική μάθηση, αλλά και να επιμορφωθούν οι εκπαιδευτικοί σε μεθοδολογίες εργαστηριακής προσέγγισης της διδασκαλίας.
Τα Εργαστήρια οργανώνονται σε 4 θεματικούς κύκλους (Ευ ζην, Περιβάλλον, Κοινωνική Ενσυναίσθηση και Ευθύνη, Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία) και περιλαμβάνουν διάφορες επιμέρους θεματικές (ανά ηλικία), όπως π.χ. εθελοντισμός, οικολογική συνείδηση, πρόληψη από εξαρτήσεις, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, επιχειρηματικότητα, πρόληψη και προστασία από φυσικές καταστροφές, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα, ρομποτική, νέες τεχνολογίες κ.ά. Στο πλαίσιο των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, θα αξιοποιηθούν καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας και πρακτικές σε όλους τους τύπους Νηπιαγωγείων, Δημοτικών και Γυμνασίων της χώρας, το εκπαιδευτικό υλικό θα προσαρμόζεται σε κάθε ηλικία σύμφωνα με παιδαγωγικές παραμέτρους και η υλοποίηση θα είναι υποχρεωτική.
Οι εκπρόσωποι του ΙΕΠ αναφέρθηκαν στη μεγάλη απήχηση της πρόσκλησης που είχε απευθυνθεί σε φορείς για προτάσεις τεχνογνωσίας και εκπαιδευτικού υλικού αναφορικά με τις επί μέρους θεματικές των ανωτέρω τεσσάρων κύκλων. Ειδικότερα, 313 φορείς με εμπειρία στην υλοποίηση των σχολικών δραστηριοτήτων ανταποκρίθηκαν στην πρόσκληση που απηύθυνε το ΙΕΠ και υπέβαλαν δοκιμασμένα προγράμματα και εκπαιδευτικό υλικό, συνοδευόμενα από τις κατάλληλες μεθοδολογικές οδηγίες.
Κατά τη συνάντηση, η Υπουργός, εξέφρασε την ικανοποίησή της για την πορεία της προετοιμασίας των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων και του αναλυτικού σχεδιασμού της επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών που θα εφαρμόσουν τις νέες θεματικές ενότητες από την αρχή του νέου σχολικού έτους. Συζητήθηκε επίσης εκτενώς ο τρόπος σύνδεσης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων με τα νέα αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών που καταρτίζει το ΙΕΠ. Μετά το πέρας της συνάντησης, η υπουργός Νίκη Κεραμέως, τόνισε:
«Στο σύγχρονο, διαρκώς εναλλασσόμενο και απαιτητικό διεθνές περιβάλλον, φροντίζουμε να εφοδιάσουμε τους μαθητές μας με ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ζωής, ώστε να σκέφτονται πιο σφαιρικά, να αξιοποιούν καλύτερα την παρεχόμενη γνώση, να αλληλεπιδρούν πιο ενεργά και δημιουργικά. Η αλλαγή ξεκινά από κάτω προς τα πάνω, ήδη από το νηπιαγωγείο, σταθερά και μεθοδικά, αξιοποιώντας την εκπαιδευτική και επιστημονική καθοδήγηση του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής και την τεχνογνωσία έμπειρων φορέων, επενδύοντας στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών μας. Ευχαριστούμε θερμά τους εκατοντάδες φορείς για την ανταπόκριση. Με νέες δεξιότητες και καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας, χτίζουμε το σχολείο του αύριο».
Οι 4 βασικοί θεματικοί κύκλοι και οι επιμέρους θεματικές τους είναι:
Α/Α | Θεματικοί Κύκλοι | Επιμέρους Θεματικές | ||
1 | Ζω καλύτερα | Ευ Ζην
Μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας |
Αυτομέριμνα και πρόληψη | |
Σεξουαλική διαπαιδαγώγηση | ||||
Πρόληψη εξαρτήσεων | ||||
Οδική ασφάλεια | ||||
Διατροφή | ||||
Ψυχική υγεία | ||||
2 | Φροντίζω το περιβάλλον | Περιβάλλον
Άναψε πράσινο για τον πλανήτη |
Κλιματική αλλαγή | |
Οικολογική συνείδηση | ||||
Αειφόρος ανάπτυξη | ||||
Φυσικές καταστροφές | ||||
Παγκόσμια και τοπική κληρονομιά | ||||
3 | Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ | Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη
Κάνε πράξη τη συνεργασία και την προσφορά |
Ανθρώπινα δικαιώματα | |
Εθελοντισμός | ||||
Αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα | ||||
Δημιουργώ και Καινοτομώ | Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία
Χτίσε νέες ιδέες, δώσε νέες λύσεις |
Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας | ||
4 | Νεανική επιχειρηματικότητα | |||
Ρομποτική | ||||
STEM/STEAM | ||||
Νέες τεχνολογίες | ||||
Γνωρίζω τα επαγγέλματα |