Νέα έρευνα στο Πανεπιστήμιο Carnegie-Mellon, διερευνά την υφιστάμενη κοινωνική αντίληψη ότι τα κορίτσια και τα αγόρια δεν μαθαίνουν το ίδιο τα μαθηματικά και τις φυσικές επιστήμες. Τα αγόρια θεωρείται ότι τα πάνε καλύτερα από τα κορίτσια σε αυτές τις περιοχές. Η υποκείμενη εικασία αντιστέκεται, διαδίδοντας το μύθο ότι οι γυναίκες δεν πάνε πολύ καλά με τα πεδία της Επιστήμη, της Τεχνολογίας, της Μηχανικής και των Μαθηματικών (STEM, το ακρωνύμιο από την αγγλική γλώσσα ) λόγω των βιολογικών διαφορών στις μαθηματικές ικανότητες. Στο Πανεπιστήμιο Carnegie-Mellon (CMU), η Jessica Cantlon ηγήθηκε ερευνητικής ομάδας που εξέτασε αναλυτικά την ανάπτυξη του εγκεφάλου νεαρών αγοριών και κοριτσιών.
Η έρευνά τους δεν δείχνει διαφορά στην εγκεφαλική λειτουργία ή τη μαθηματική ικανότητα. Τα αποτελέσματα της έρευνας δημοσιοποιήθηκαν στο Science of Learning. «Η επιστήμη δεν ευθυγραμμίζεται με τα λαϊκά πιστεύω», σημείωσε η Cantlon, καθηγήτρια Αναπτυξιακής Νευροεπιστήμης στο Κολλέγιο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Dietrich (Dietrich College) του CMU και κύρια συγγραφέας της μελέτης. «Βλέπουμε ότι οι εγκέφαλοι των παιδιών λειτουργούν παρόμοια ανεξάρτητα του φύλου τους, έτσι καλώς εχόντων των πραγμάτων μπορούμε να ξανασκεφτούμε τις προσδοκίες για το τι μπορούν να πετύχουν τα παιδιά στα μαθηματικά». Η Cantlon και η ομάδα της διεξήγαγαν την πρώτη μελέτη νευροαπεικόνισης για να αξιολογήσουν τις βιολογικές διαφορές φύλου στην μαθηματική ικανότητα των νέων παιδιών.
Η ομάδα της χρησιμοποίησε λειτουργική MRI για να μετρήσει την εγκεφαλική δραστηριότητα σε 104 νεαρά παιδιά (από 3 μέχρι 10 ετών, με τα 55 κορίτσια) ενώ παρακολουθούσαν εκπαιδευτικά videos που καλύπτουν τα πρώτα μαθηματικά θέματα, όπως μέτρημα και πρόσθεση. Οι ερευνητές συνέκριναν τις σαρώσεις από τα αγόρια και τα κορίτσια για να αξιολογήσουν την εγκεφαλική ομοιότητα. Στην πρόσθεση, η ομάδα εξέτασε την εγκεφαλική ωριμότητα συγκρίνοντας τις σαρώσεις των παιδιών με αυτές που πάρθηκαν από μια ομάδα ενηλίκων (63 ενήλικες, με 25 γυναίκες) που παρακολούθησαν τα ίδια videos μαθηματικών.
Μετά από πάρα πολλές στατιστικές συγκρίσεις, η Cantlon και η ομάδα της δεν βρήκαν διαφορές στην ανάπτυξη του εγκεφάλου των κοριτσιών και των αγοριών. Επιπροσθέτως, οι ερευνητές δεν εντόπισαν διαφορές στο πώς διαχειρίζονταν τις μαθηματικές δεξιότητες αγόρια και κορίτσια και ήταν παρόμοια εμπλεκόμενα ενώ παρακολουθούσαν τα εκπαιδευτικά videos. Τέλος, η εγκεφαλική ωριμότητα αγοριών και κοριτσιών ήταν στατιστικά ισοδύναμη όταν συγκρίνονταν είτε με τους άνδρες ή με τις γυναίκες της ομάδας των ανηλίκων.
«Δεν είναι μόνο ότι αγόρια και κορίτσια χρησιμοποιούν το μαθηματικό δίκτυο με τον ίδιο τρόπο, αλλά ότι οι ομοιότητες ήταν εμφανείς από άκρη σε άκρη σε όλο τον εγκέφαλο», είπε η Alyssa Kersey, μεταδικτορική φοιτήτρια στο Τμήμα Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Σικάγου και πρώτη συγγραφέας στη μελέτη. «Αυτό είναι μια σημαντική υπενθύμιση ότι οι άνθρωποι είμαστε περισσότερο όμοιοι μεταξύ μας παρά ότι είμαστε διαφορετικοί».
Οι ερευνητές επίσης συνέκριναν τα αποτελέσματα του Ελέγχου της Ικανότητας στα Πρώιμα Μαθηματικά, ένα τυποποιημένο τεστ για παιδιά 3 έως 8 ετών σε 97 συμμετέχοντες (50 κορίτσια), για να εκτιμήσουν το ρυθμό της μαθηματικής ανάπτυξης. Βρήκαν ότι η μαθηματική ικανότητα ήταν ισοδύναμη μεταξύ των παιδιών και δεν εμφανίζονταν διαφορά στα φύλα(*) ή με την ηλικία. Ούτε βρήκε η ομάδα διαφορά στα φύλα μεταξύ μαθηματικής ικανότητας και εγκεφαλικής ωριμότητας.
Η μελέτη οικοδομεί σε προηγούμενες εργασίες της ομάδας που βρήκε ισοδύναμες συμπεριφορικές επιδόσεις σε μια περιοχή μαθηματικών ελέγχων μεταξύ νεαρών αγοριών και κοριτσιών. Η Cantlon ανέφερε ότι πιστεύει πως η κοινωνία και η νοοτροπία πιθανά οδηγούν τα κορίτσια και τις γυναίκες μακριά από τα πεδία των μαθηματικών και του STEM. Προηγούμενες μελέτες δείχνουν ότι οι οικογένειες περνάνε περισσότερο χρόνο με τα νεαρά αγόρια σε παιχνίδια που εμπλέκουν χωρική νοημοσύνη. Πολλοί δάσκαλοι επίσης κατά προτίμηση ξοδεύουν περισσότερο χρόνο με τα αγόρια κατά την διάρκεια του μαθήματος των μαθηματικών, πράγμα που προδιαγράφει την μετέπειτα μαθηματική πρόοδο. Τέλος, τα παιδιά συχνά αντιλαμβάνονται τους υπαινιγμούς από τις προσδοκίες των γονιών τους για τις μαθηματικές ικανότητες.
Η εργασία εστιάζεται στην πρώιμη ανάπτυξη παιδικής ηλικίας χρησιμοποιώντας ένα περιορισμένο σύνολο μαθηματικών δράσεων. Η Cantlon θέλει να συνεχίσει την εργασία αυτή χρησιμοποιώντας ένα ευρύτερο φάσμα μαθηματικών δεξιοτήτων, όπως χωρική επεξεργασία και μνήμη, και να παρακολουθήσει τα παιδιά κατά τη διάρκεια πολλών ετών.