Εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κοροναϊού
Τι κι αν είναι σούπερ ήρωες; Ο Πήτερ Μασκ, ο Μεζούρας, ο Μπουρμπουλήθρας, η Γουίντι και η Δόκτωρ Βι χρειάζονται βοηθούς στη μάχη κατά του κορονοϊού και γι’ αυτό ζητούν βοηθούς.
Έτσι, στα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά έχουν αρχίσει να καταφτάνουν e-mails και επιστολές, από τους πέντε σούπερ ήρωες: «Ζούμε στη μακρινή κοιλάδα τού «Αλλού» και αναλαμβάνουμε δράση σε καταστάσεις κρίσης», λένε. «Σας καλούμε να γίνετε οι σούπερ βοηθοί μας για να καταφέρουμε να διώξουμε σύντομα τον κορονοϊό μακριά».
Ο κάθε ένας από τους πέντε ήρωες παρέχει εξειδικευμένη ενημέρωση, φροντίδα και εκπαίδευση για κάθε ένα αντίστοιχα από τα πέντε κομβικά μέτρα και όρους προστασίας από τον κορονοϊό: Ο Πήτερ Μασκ τη χρήση της μάσκας, ο Μεζούρας τις αποστάσεις, ο Μπουρμπουλήθρας (ή Σαπουνάδας) την υγιεινή των χεριών, η Γουίντι τον εξαερισμό των κλειστών χώρων και η Δόκτωρ Βι την αξία της υγιεινής διατροφής, του ύπνου και της φυσικής άσκησης για την ενίσχυση και καλή λειτουργία του οργανισμού αλλά και την ατομική ευεξία.
Καθίστανται, λοιπόν, οι κατάλληλοι για να εισάγουν τους μικρούς μαθητές και τις μικρές μαθήτριες στην σωστή εφαρμογή των προστατευτικών μέτρων, έτσι ώστε να μπορέσουν στη συνέχεια να διδάξουν και άλλους φίλους ή μέλη της οικογένειάς τους.
Τα παραπάνω εντάσσονται στο πλαίσιο του εκπαιδευτικού προγράμματος «Πέντε σούπερ ήρωες στην τάξη μας», το οποίο δημιουργήθηκε μέσα στην πανδημία, με στόχους την έγκυρη ενημέρωση μαθητών προσχολικής και πρώτης σχολική ηλικίας για τον ιό SARS-COV2, την εκπαίδευση των μικρών μαθητών/ητριών στην ορθή εφαρμογή και τήρηση των αναγκαίων μέτρων κατά της εξάπλωσης της λοίμωξης Covid-19 και την καλλιέργεια αναπαραστάσεων και δεξιοτήτων που προστατεύουν και προάγουν τόσο τη δική τους όσο και την υγεία των άλλων, οικείων προσώπων ή μη.
«Οι πέντε σούπερ ήρωες έρχονται από μακριά εθελοντικά, με αίσθημα ατομικής, κοινωνικής ευθύνης και αλληλεγγύης, με γνώσεις αλλά και παιχνιδιάρικη διάθεση για να βοηθήσουν τα παιδιά στην έκτακτη ανάγκη. Είναι ήρωες ανήλικοι, με μαγικά όπλα, δυνάμεις και ιδέες για στοχευμένες δραστηριότητες που συναρπάζουν την παιδική ψυχή. Η υπερφυσική παρουσία τους, ευφάνταστη, οριοθετημένη και οικεία επιτρέπει στους/στις μαθητές/ήτριες την ταύτιση, την ενεργοποίηση όλου του δυναμικού τους αλλά και την ανέλιξή τους μέσα από την προτεινόμενη εκπαιδευτική διαδικασία σε ρόλο σούπερ βοηθού ήρωα», ανέφερε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η Ιωάννα Μενδρινού, εκπαιδευτικός, Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας στη Διεύθυνση Π.Ε. Δ΄ Αθήνας.
Πώς δημιουργήθηκαν οι πέντε σούπερ ήρωες
Η ιδέα ενός superheroes fiction προγράμματος Αγωγής Υγείας, «γεννήθηκε» τον Αύγουστο, είπε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ. Μενδρινού. Ωστόσο, όπως τόνισε, «υποστασιοποιήθηκε με εντατικούς ρυθμούς, με έμπνευση και διάθεση προσφοράς, το πρώτο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου, ώστε να υποδεχθεί επικαιροποιημένο αναφορικά με το ενημερωτικό υλικό που το εμπλουτίζει, ελκυστικό και παρήγορο, τους μικρούς μαθητές μας αμέσως μετά το χτύπημα του πρώτου σχολικού κουδουνιού της νέας χρονιάς».
Πίσω από το πρόγραμμα βρίσκονται τρεις νηπιαγωγοί. Η Μαρία Γκανάτσιου, παιδαγωγός, εμπλούτισε το υλικό με προτάσεις εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων, υποστήριξε την πιλοτική εφαρμογή του στο 10ο Νηπιαγωγείο Αργυρούπολης. Η Πηνελόπη Κερασοβίτη, μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο Διατμηματικό Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα των ΟΠΑΔΑ, ΑΣΠΑΙΤΕ, ΕΚΠΑ: «Ψηφιακός Μετασχηματισμός και Εκπαιδευτική Πράξη», δημιούργησε το συνοδευτικό video animation παρουσίασης των ηρώων της μυθοπλασίας του προγράμματος, διαδραστικά ψηφιακά παιχνίδια και συνέβαλε στην πιλοτική υλοποίησή του με μαθητές του 3ου Νηπιαγωγείου Αργυρούπολης. Τέλος, η Ιωάννα Μενδρινού, η οποία διατελεί τα τελευταία χρόνια ως Υπεύθυνη Αγωγής Υγείας της Διεύθυνσης Δ΄ Αθήνας. Συνέγραψε και επιμελήθηκε το ψηφιακό εγχειρίδιο του υλικού και υποστηρίζει την υλοποίησή του από τους εκπαιδευτικούς καθώς και τη διαδικασία αποτίμησής του από τη σχολική κοινότητα.
Γιατί πέντε και γιατί σούπερ ήρωες;
«Οι πέντε σούπερ ήρωες έρχονται από μακριά εθελοντικά, με αίσθημα ατομικής, κοινωνικής ευθύνης και αλληλεγγύης, με γνώσεις αλλά και παιχνιδιάρικη διάθεση για να βοηθήσουν τα παιδιά στην έκτακτη ανάγκη», υπογράμμισε, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, η κ. Μενδρινού.
«Η συλλογική πνοή και η ανθρωπιστική δράση τους εμπνέει, προβάλλοντας θετικά πρότυπα μίμησης με κοινωνική ανταποδοτικότητα και συμβάλλοντας με τον τρόπο αυτό, στην οικοδόμηση των βάσεων διαμόρφωσης μελλοντικών ενεργών πολιτών».
Ελεύθερο στο διαδίκτυο
Το πρόγραμμα έχει ξεκινήσει να υλοποιείται από νηπιαγωγούς και δασκάλους των πρώτων τάξεων του δημοτικού σε σχολεία εντός και εκτός Αττικής. Οι πέντε σούπερ ήρωες έχουν επισκεφτεί ήδη την Ηλεία, τη Λακωνία, την Κρήτη και τη Θεσσαλονίκη.
Το υλικό του προγράμματος είναι ελεύθερο στο διαδίκτυο (https://drive.google.com/file/d/11iqNB8Sz8YSHpATQboVi2bpvmgFfIHbQ/view) ενώ προσφέρεται και πρόσθετο υποστηρικτικό υλικό για περαιτέρω αξιοποίηση, προέκταση ή εμβάθυνση και video animation παρουσίασης των χαρακτήρων της μυθοπλασίας του προγράμματος με προσβάσιμο τρόπο από όλους/ες τους μαθητές/τριες.
Το υλικό μπορεί να υλοποιηθεί μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα στην πρωινή ή την απογευματινή ζώνη στο πλαίσιο της διάχυσης και της διαθεματικότητας αλλά και αυτοτελώς. Ο/η εκπαιδευτικός μπορεί να αξιοποιήσει όλο το υλικό σε δομημένες και προγραμματισμένες συναντήσεις στο πλαίσιο της ευέλικτης ζώνης ή του ημερήσιου προγράμματος των νηπιαγωγείων ή επιλεγμένες δραστηριότητες ή και ενότητες σύμφωνα με τις ανάγκες και τις δυνατότητες της τάξης του. Με αυτόν τον τρόπο, μπορεί να εφαρμοστεί κατ’ αυτό τον τρόπο σε τουλάχιστον επτά ημέρες.
Οι μαθητές συνυπεύθυνοι
Ένα από τα σημεία-κλειδιά του εν λόγω εκπαιδευτικού προγράμματος είναι το πώς τα παιδιά καθίστανται συνυπεύθυνοι με τους εκπαιδευτικούς για την τήρηση των μέτρων, αλλά και στη διάχυση των γνώσεων που αποκτούν και εκτός σχολείου. «Τα μικρά παιδιά μαθαίνουν με βιωματικό και παιγνιώδη τρόπο (δοκιμασίες και δραστηριότητες) πως να προστατέψουν τον εαυτό και τους άλλους, αναλαμβάνουν ρόλο σούπερ βοηθού των ηρώων και συμμετέχουν ενεργά βοηθώντας τους εκπαιδευτικούς στην τήρηση των μέτρων για όσο χρειαστεί αλλά και στη διάχυση των γνώσεων και στάσεων που απέκτησαν στην οικογένεια και οικείο περιβάλλον, εκτός σχολείου», κατέληξε η κ. Μενδρινού.
Πηγή: ΑΠΕ/ΜΠΕ