Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής δημοσιοποιεί το corpus των θεμάτων τα οποία έχουν έως τώρα ενταχθεί στην Τράπεζα Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (Τ.Θ.Δ.Δ.) για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στην Α΄ τάξη Γενικού Λυκείου. Πρόκειται, στην πλειονότητα των μαθημάτων, για θέματα τα οποία είχαν συμπεριληφθεί στην παλαιά Τ.Θ.Δ.Δ., αξιολογημένα και επικαιροποιημένα βάσει των αλλαγών που έχουν επέλθει κατά περίπτωση στη διδακτική προσέγγιση, την ύλη και τον τρόπο αξιολόγησης κάθε μαθήματος. Στην περίπτωση μαθημάτων που τα παλαιά θέματα κρίθηκαν μη αξιοποιήσιμα στο σύνολό τους, περιλαμβάνονται νέα θέματα, ενδεικτικά της φιλοσοφίας και του νέου τρόπου αξιολόγησης των εν λόγω μαθημάτων. Έχοντας ως βασικό χαρακτηριστικό τη δυνατότητα διαρκούς διεύρυνσης και επικαιροποίησής της, η Τ.Θ.Δ.Δ. θα εμπλουτιστεί στο επόμενο χρονικό διάστημα με θέματα που θα εκπονήσουν επιστημονικές ομάδες επιλεγμένες για τον σκοπό αυτό κατόπιν δημόσιας πρόσκλησης από το ΙΕΠ. Περαιτέρω, δικαίωμα υποβολής θεμάτων (προς αξιολόγηση) θα έχουν τα σχολεία, οι εκπαιδευτικοί, καθώς και επιστημονικοί φορείς, με προσωποποιημένους κωδικούς.
Ως αποθετήριο εξεταστικών αντικειμένων η Τ.Θ.Δ.Δ. αφορά τις προαγωγικές και απολυτήριες εξετάσεις κάθε τύπου Λυκείου. Από αυτήν κληρώνονται είτε αυτοτελή θέματα είτε ενότητες θεμάτων που σε ποσοστό αντιστοιχούν στο πενήντα τοις εκατό (50%) της γραπτής δοκιμασίας για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ και Β΄ τάξης κάθε τύπου Λυκείου και στις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ τάξης κάθε τύπου Λυκείου. Κατά το σχολικό έτος 2020-2021, η Τ.Θ.Δ.Δ. θα λειτουργήσει για τις προαγωγικές εξετάσεις της Α΄ Λυκείου, έτσι ώστε έως το 2023 να ολοκληρωθεί ο πρώτος κύκλος λειτουργίας της με την αξιοποίησή της διαδοχικά για τις προαγωγικές εξετάσεις της Β΄ Λυκείου (σχολικό έτος 2021-2022) και τις απολυτήριες εξετάσεις της Γ΄ Λυκείου (σχολικό έτος 2022-2023). Σε αυτό το πλαίσιο, ως μια δυναμική και εξελισσόμενη διαδικασία, η δημιουργία και η λειτουργία της Τ.Θ.Δ.Δ. αποτελούν σημαντικό εργαλείο οργάνωσης και διαχείρισης μιας διαδικασίας αξιόπιστης αξιολόγησης των μαθητών και μαθητριών ως αναπόσπαστης συνιστώσας του εκπαιδευτικού έργου.
Σε γενικότερο επίπεδο, ωστόσο, η Τ.Θ.Δ.Δ. αποτελεί μια δεξαμενή γνώσης, εμπειρίας, διδακτικών πρακτικών, καθώς και ανατροφοδότησης εκπαιδευτικών και μαθητών. Η ελεύθερη προσβασιμότητα σε αυτήν ενισχύει τον ανατροφοδοτικό χαρακτήρα της, καθώς δίνει τη δυνατότητα αξιοποίησής της για τον σχεδιασμό πρακτικών διαμορφωτικής αξιολόγησης. Επιπλέον, ο διαρκής εμπλουτισμός της με προτυποποιημένα θέματα συγκεκριμένων προδιαγραφών προσδίδει στην Τ.Θ.Δ.Δ. επιμορφωτικό χαρακτήρα, υποστηρίζοντας τους/τις εκπαιδευτικούς και συμβάλλοντας στην αναβάθμιση του εκπαιδευτικού έργου. Σε αυτό το πλαίσιο, για τα θέματα που ορίζονται κατά ποσοστό πενήντα τοις εκατό (50%) από τον/την διδάσκοντα/ουσα ή τους διδάσκοντες/ουσες το αντίστοιχο μάθημα κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους, θα περιλαμβάνονται στην Τ.Θ.Δ.Δ. ενδεικτικά θέματα. Μεγάλης σημασίας είναι και η δυνατότητα πρόσβασης των ίδιων των μαθητών και μαθητριών σε αυτήν, έτσι ώστε όλες και όλοι να έχουν τη δυνατότητα να εξασκηθούν στον συγκεκριμένο τύπο θεμάτων στα οποία θα κληθούν να αξιολογηθούν, στοιχείο που ενισχύει την επιδίωξη για ισότητα ευκαιριών στην εκπαίδευση.
Η δημοσιοποίηση των θεμάτων της Τ.Θ.Δ.Δ. για την Α΄ Λυκείου γίνεται για όλη την εκπαιδευτική αλλά και την ευρύτερη κοινότητα μέσω της ιστοσελίδας