Μόλις προχτές, η κ.Κεραμέως ανακοίνωσε με πανηγυρικό τρόπο ότι από το σύνολο των εγγεγραμμένων φοιτητών μας, έχουν εμβολιαστεί με δύο δόσεις (ή έχουν νοσήσει) το 74,79%. Με μία δόση (ή νοσήσαντες) το 78,64%. Σε ορισμένα πανεπιστημιακά τμήματα το ποσοστό εμβολιασμένων (και νοσησάντων) φοιτητών ξεπερνάει το 90%. Στους Καθηγητές μας, εμβολιασμένοι με δύο δόσεις (ή νοσήσαντες) είναι πάνω από το 92%. Το αντίστοιχο ποσοστό για το συνολικό προσωπικό είναι 89%.
Αυτή η “ειδυλλιακή εικόνα” όμως, απλά δεν περιγράφει όλη την πραγματικότητα. Η οποία θα έπρεπε να κάνει την υπουργό Παιδείας τουλάχιστον να αναρωτηθεί τι φταίει και ενώ τα ποσοστά εμβολιασμών στα ΑΕΙ είναι υψηλά, εντούτοις τα κρούσματα κορονοϊού αυξάνονται καθημερινά στα ΑΕΙ; Αλλά δεν θα αναρωτηθεί, γιατί θα έπρεπε να κοιτάξει τον καθρέφτη.
Γιατί αυξάνονται τα κρούσματα;
Χτες, την εμφάνισή τους έκαναν τα πρώτα κρούσματα κορονοϊού στο Πανεπιστήμιο Πατρών μεταξύ των φοιτητών. Συγκεκριμένα, τις τελευταίες ημέρες έχουν καταγραφεί 4 κρούσματα σε φοιτητές του Τμήματος Γεωλογίας. Σύμφωνα με ανακοίνωση του προέδρου του τμήματος Πάρη Ξυπολιά, τα δύο από τα κρούσματα είναι στο 2ο έτος και δυο στο 3ο έτος. Ο πρόεδρος του τμήματος καλεί τους φοιτητές να ακολουθούν πιστά το υγειονομικό πρωτόκολλο τις ώρες που βρίσκονται στο πανεπιστήμιο και να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί στις συναθροίσεις τους στη πόλη. Στο ΑΠΘ, στο 1ο και 7ο εξάμηνο σπουδών του το Τμήματος Χημικών Μηχανικών του ιδρύματος υπήρξαν αντίστοιχα από 1 (συνολικά 2) επιβεβαιωμένα κρούσματα σε φοιτητές που τις προηγούμενες μέρες παρευρέθηκαν στις εκπαιδευτικές δραστηριότητες (μαθήματα, εκπαίδευση φοιτητών σε εργαστήρια) των εξαμήνων αυτών. Στο ίδιο ίδρυμα το Τμήμα Ψυχολογίας αριθμεί το δεύτερο του κρούσμα καθώς το πρώτο είχε εντοπιστεί την προηγούμενη εβδομάδα και συγκεκριμένα την Πέμπτη 14 Οκτωβρίου 2021. Στο Πολυτεχνείο Αθήνας, ο τοπικός Υπεύθυνος COVID-19 της Σχολής Ηλεκτρολόγων Μηχανικών και Μηχανικών Υπολογιστών (ΣΗΜΜΥ) Ιωάννης Φ. Γκόνος ενημέρωσε πως στα μαθήματα του 5ου εξαμήνου Αρχιτεκτονική Υπολογιστών και Εισαγωγή Συστημάτων Ηλεκτρικής Ενέργειας την Τετάρτη 13 Οκτωβρίου ίσως υπήρχε κρούσμα (Βρέθηκε με θετικό Rapid Test στις 18.10.2021). Θετικά κρούσματα έχουν εντοπιστεί και στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων μεταξύ των ανεμβολίαστων φοιτητών. Σε όλα τα ιδρύματα, οι φοιτητές που ίσως είχαν επαφή με κρούσματα και είχαν εισέλθει με rapid test ή PCR, μπαίνουν σε καραντίνα 10 ημερών
Ουρές παντού
Η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘ κάνει ότι δεν βλέπει τις ουρές χιλιομέτρων που δημιουργούνται καθημερινά σε ΑΕΙ όπως το ΠΑΠΕΙ, το ΑΠΘ, το ΠΑΜΑΚ, το συνωστισμό στα λεωφορεία σε Πάτρα, Ιωάννινα κ.α, παρότι οι απογοητευτικές εικόνες από πολλά πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας έκαναν από την πρώτη μέρα τον γύρω του Διαδικτύου. Εικόνες συνωστισμού, με φοιτητές και φοιτήτριες να στέκονται σε ουρές πολλών μέτρων περιμένοντας να περάσουν από τον έλεγχο των πιστοποιητικών εμβολιασμού, νόσησης ή διαγνωστικού τεστ προκειμένου μετά τρία ολόκληρα εξάμηνα να μπορέσουν να κάτσουν στα έδρανα των αμφιθεάτρων και των αιθουσών για να παρακολουθήσουν διά ζώσης μάθημα. Ήταν οι ουρές φαινόμενο της πρώτης μόνο μέρας; Χτες στο Αριστοτέλειο για ακόμη μία ημέρα, εκατοντάδες φοιτητές δημιουργούσαν ατέλειωτες ουρές, προκειμένου να λάβουν με «take away» μία μερίδα φαγητό, όπως αναφέρει το grtimes.gr. Οι εικόνες τείνουν να μετατραπούν πλέον σε συνήθεια, την ίδια στιγμή που οι συγκεντρωμένοι αυξάνονται καθημερινά επεκτείνοντας το… ανθρώπινο μποτιλιάρισμα έξω από τη Λέσχη που μερικές φορές φτάνει και εκατοντάδες μέτρα από την είσοδο. Στο ΠΑΜΑΚ, η πρυτανεία κάλεσε τους φοιτητές να μην καταναλώνουν τρόφιμα και ροφήματα του πανεπιστημιακού κυλικείου μέσα στο ίδρυμα αλλά μόνο ΕΚΤΟΣ του χώρου του Πανεπιστημίου, δηλαδή στον προαύλιο χώρο ή εκτός των ορίων της αυλής, με στόχο την ελαχιστοποίηση των κινδύνων που εγκυμονεί η διασπορά του ιού. Και δεν είναι μόνο ο συνωστισμός στις ουρές: Προβληματισμό για τους στοιβαγμένους φοιτητές στα λεωφορεία και έκκληση προς το Αστικό ΚΤΕΛ να παρακολουθεί την κατάσταση και να παρεμβαίνει κατέθεσε ο Πρύτανης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων Τριαντάφυλλος Αλμπάνης, σύμφωνα με το epiruspost. Αντίστοιχες εικόνες προέκυψαν και στα ΚΤΕΛ της Πάτρας, με αποτέλεσμα να γίνει αίτημα της πρυτανείας του Πανεπιστημίου Πατρών για την πύκνωση των δρομολογίων προς το ακαδημαϊκό ίδρυμα.
Η κ.Κεραμέως, όπως και ο υφυπουργός κ.Συρίγος που πρότεινε μαθήματα το Σάββατο, προσποιούνται ακόμα ότι δεν βλέπουν τα μαθήματα σε υπερπλήρη αμφιθέατρα με τους φοιτητές να συνωστίζονται και να κάθονται ο ένας πάνω στον άλλον και στα πατώματα. Ένας φοιτητής του ΠΑΔΑ, περιέγραψε χτες με επιστολή του αδρά την εικόνα:
“Καθημερινά αναγκαζόμαστε να παραβιάζουμε την ΚΥΑ. Η πληρότητα ξεπερνάει το 100%. Άτομα κάθονται στο πάτωμα και ο ένας πάνω στον άλλον. Αναγκαζόμαστε να κάνουμε μερικές φορές τηλεκπαίδευση ή να παρακολουθήσουμε μαγνητοσκοπημένη διάλεξη γιατί η πληρότητα ξεπερνάει το 100% και μας απαγορεύεται η είσοδος στο αμφιθέατρο. Ενώ η ΚΥΑ μέσα λέει ρητά ότι η εκπαιδευτική διαδικασία είναι ΥΠΟΧΡΕΩΤΙΚΑ δια ζώσης. Ενώ πληρούνται οι προϋποθέσεις για να παρακολουθήσουμε μάθημα, μας ΑΠΑΓΟΡΕΥΟΥΝ την είσοδο λόγο πληρότητας…. εδώ που πήγε η ακαδημαϊκή ελευθερία? Το δικαίωμα στην συμμετοχή της εκπαιδευτικής διαδικασίας? Κρούσματα έχουμε και σε εμβολιασμένους και σε ανεμβολίαστους…. γιατί το λέω αυτό??? Το ένα πανεπιστήμιο δίνει οδηγίες σε περίπτωση που κάποιος είναι στενή επαφή επιβεβαιωμένου κρούσματος ότι και εμβολιασμένοι και ανεμβολίαστοι να κάνουν τεστ και να προσέλθουν αν βγει αρνητικό, άλλο πανεπιστήμιο λέει καραντίνα σε ανεμβολίαστους είναι δεν είναι θετικοί και σε εμβολιασμένους ότι να προσέλθουν και αν δουν σύμπτωμα τότε κάνουν τεστ…”, ανέφερε μεταξύ άλλων
Μαθήματα σε γήπεδο μπάσκετ και σε εστιατόριο καθηγητών…
Προσποιούνται ότι δεν βλέπουν ότι τα ιδρύματα αναγκάζονται να καταπατούν ακόμα και την ΚΥΑ που έχουν υπογράψει και δεν προβλέπει τηλεκπαίδευση, την οποία όμως κάποια ΑΕΙ κάνουν επειδή αναγκάζονται να …διώχνουν φοιτητές που δε χωράνε στις αίθουσες. Ας δούμε τι είπε χτες ο ίδιος ο αντιπρύτανης του Πανεπιστημίου Μακεδονίας κ. Δημήτριος Κυρκιλής:
«Ένα δυσεπίλυτο πρόβλημα που έχουμε να αντιμετωπίσουμε καθημερινά είναι οι ανεπαρκείς χώροι διδασκαλίας. Με δεδομένο ότι ο νόμος δεν επιτρέπει καθόλου μαθήματα εξ αποστάσεως, το πρώτο που φροντίσαμε είναι η αξιοποίηση κάθε χώρου που μπορούσε να χρησιμοποιηθεί για διδασκαλία. Διαμορφώσαμε το γήπεδο μπάσκετ και μέρος από το εστιατόριο των καθηγητών, έτσι ώστε να μπορεί να γίνει σε αυτά μάθημα. Διαιρούμε ακροατήρια σε μικρότερα και γίνεται η διδασκαλία του ίδιου μαθήματος τουλάχιστον δύο αλλά σε κάποιες περιπτώσεις και τρεις φορές. Πραγματοποιούμε διαρκείς ανακατανομές στις αίθουσες, έτσι ώστε όπου εμφανίζονται μεγάλα ακροατήρια να κατευθύνονται σε σχετικά μεγαλύτερους χώρους και αντίστροφα. Όμως, δεν είμαστε θαυματοποιοί. Δεν μπορούμε να πολλαπλασιάσουμε τις αίθουσες για τους εδώ και χρόνια υπεράριθμους ενεργούς φοιτητές. Έτσι, κάποιοι αναγκάζονται να αποχωρούν όταν δεν υπάρχει κάθισμα για αυτούς».
Και τηλεκπαίδευση για όσους δε χωράνε
Όπως εξηγεί ο ίδιος, «ο λόγος της αποχώρησης των υπεράριθμων είναι απλός. Σε κάθε αίθουσα ή αμφιθέατρο οι θέσεις είναι αριθμημένες, έτσι ώστε στην περίπτωση εμφάνισης κρούσματος, αυτό να μπορεί εύκολα να ιχνηλατηθεί για να αποτραπεί η ευρεία διασπορά της νόσου. Οι όρθιοι φοιτητές δεν μπορούν να ελεγχθούν, άρα αποτελούν κίνδυνο για όλους τους υπόλοιπους. Για λόγους ισονομίας, αυτοί που τελικά αναγκάζονται να αποχωρήσουν είτε έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθήσουν το μάθημα άλλη ώρα είτε μέσω ασύγχρονης διδασκαλίας να αναπληρώσουν το κενό».
Και όμως, τόσο οι καθηγητές όσο και οι φοιτητές, είχαν προτείνει διαδικασίες για ασφαλή επανέναρξη των μαθημάτων. Οι Πανεπιστημιακοί είχαν έγκαιρα επισημάνει ότι δεν προβλέπεται η υποχρεωτική εξασφάλιση της καταλληλότητας των χώρων διδασκαλίας, κατά τη διάρκεια των μαθημάτων και μεταξύ αυτών ως προς την τήρηση των υγειονομικών κανόνων, αγνοώντας ότι στα Πανεπιστήμια υπάρχουν αρκετές αίθουσες διδασκαλίας με ανεπαρκή έως καθόλου αερισμό. Υπήρχε όλος ο απαραίτητος χρόνος ώστε εξειδικευμένοι επιστήμονες να ελέγξουν τους χώρους διδασκαλίας και να καθορίσουν τα όριά τους με γνώμονα την ασφάλεια διδασκομένων και διδασκόντων.Είχαν εκφράσει έντονο προβληματισμό για το ότι η ΚΥΑ δεν προβλέπει την αναγκαιότητα διαφοροποίησης των συνθηκών και μεθόδων διδασκαλίας ανάλογα με το μέγεθος του ακροατηρίου, τον τύπο του μαθήματος, την κατάσταση υγείας των συμμετεχόντων (π.χ. υποκείμενα νοσήματα, ένταξη στις ευπαθείς ομάδες σύμφωνα με τον ΕΟΔΥ κ.ά.)
Οι φοιτητές
Οι δε φοιτητές είχαν κάνει και συλλαλητήρια για τον ίδιο λόγο, τονίζοντας ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να καλύπτει τις μεγάλες ανάγκες των Πανεπιστημίων σε διδακτικό προσωπικό, προσωπικό καθαριότητας, υποδομές, αίθουσες και εργαστήρια ώστε να εξασφαλιστεί με ασφαλείς όρους η δια ζώσης διδασκαλία (σχολαστικός καθαρισμός χώρων, κλιμάκια, αποστάσεις στις αίθουσες κλπ) Αντί αυτών, προωθεί την είσοδο εργολάβων και σεκιούριτι στις σχολές μας για τους οποίους μάλιστα «υπάρχει δυνατότητα να παρασχεθεί έκτακτη επιχορήγηση». Οι φοιτητές απαιτούσαν τα λεφτά αυτά, όπως και τα 30 εκατομμύρια της πανεπιστημιακής αστυνομίας, να δοθούν για τις πραγματικές ανάγκες τους στην μόρφωση και την αντιμετώπιση της πανδημίας.
Με απλά λόγια: Τα ΑΕΙ καταπατούν σιωπηρά την ΚΥΑ που δεν προβλέπει τηλεκπαίδευση αλλά μόνο δια ζώσης παραδόσεις με πληρότητα 100% γιατί δεν μπορούν να κάνουν αλλιώς, στα αμφιθέατρα και στους χώρους εντός και εκτός ΑΕΙ γίνεται χαμός από συνωστισμό, η κ.Κεραμέως χαίρεται που εμβολιάστηκαν πολλοί, κι όλοι μαζί δουλευόμαστε ενώ τα κρούσματα αυξάνονται.
Πηγή: alfavita.gr