Πανελλαδικές 2022: Tα παράδοξα των Συντελεστών Βαρύτητας και η αυξημένη δυσκολία εισαγωγής στα ΑΕΙ

Με πολλά «κενά» ενημέρωσης, «γρίφους» και αλλαγές, που ενδεχομένως ανακοινωθούν μέσα στη χρονιά βαδίζουν αυτή τη στιγμή οι μαθητές της Γ΄ Λυκείου στο δρόμο προς τις πανελλαδικές εξετάσεις του καλοκαιριού. Το σίγουρο είναι ότι οι εξετάσεις, που έρχονται είναι πραγματικό σταυρόλεξο και κυρίως όσον αφορά στο μηχανογραφικό, που θα κληθούν να συμπληρώσουν οι απόφοιτοι. Είναι κάτι παραπάνω από βέβαιο, ότι τα παιδιά -όπως και πέρυσι- καθόλου δεν έχουν καταλάβει τι τα περιμένει μπροστά τους και πόσο δύσκολη είναι πλέον η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο.

Οι μαθητές πρέπει να αντιληφθούν ότι φέτος θα κληθούν να συμπληρώσουν δυο μηχανογραφικά δελτία. Το πρώτο μηχανογραφικό θα αφορά ένα περιορισμένο (10%αριθμό σχολών. Ειδικά για το θέμα αυτό γίνεται μια συζήτηση μήπως αλλάξει προς το καλύτερο, δηλαδή να αυξηθούν οι σχολές, που μπορεί να επιλέξει κάποιος αλλά ακόμη δεν υπάρχουν επίσημες ανακοινώσεις και ίσως να μην υπάρξουν και …ποτέ αφού η σχετική νομοθεσία ήδη υπάρχει.Το δεύτερο μηχανογραφικό θα συμπληρώνεται στη συνέχεια και βέβαια εάν έχουν μείνει κενές θέσεις από την πρώτη φάση επιλογής.

 

Επίσης, είναι σημαντικό να γίνει αντιληπτό ότι πλέον ο τρόπος εξαγωγής της βαθμολογίας στις Πανελλήνιες άλλαξε και για κάθε τμήμα ο μαθητής θα μπαίνει σε μια διαδικασία να υπολογίζει με διαφορετικούς συντελεστές τα μόρια του, δημιουργώντας ένα νέο δεδομένο στις φετινές Πανελλήνιες. Τη στιγμή που ανακοινώθηκε η αλλαγή των Συντελεστών Βαρύτητας από το Υπουργείο, στο μυαλό της εκπαιδευτικής κοινότητας δημιουργήθηκε η εντύπωση ότι το κάθε τμήμα θα έκανε μοναδικές επιλογές συντελεστών με κριτήριο το αντικείμενο σπουδών και τη βαρύτητα που έχει κάθε μάθημα στο πρόγραμμα σπουδών του.

 

Παρόλα αυτά η ανακοίνωση των συντελεστών έβγαλε στο φως πολλές «παράδοξες» επιλογές που δημιουργούν μια μεγαλύτερη σύγχυση στους μαθητές αναφορικά με τα μόρια που μπορούν να συγκεντρώσουν. Αναφερόμενος στο θέμα αυτό ο κ. Κωνσταντίνος Κότιος, Σύμβουλος Σταδιοδρομίας, υπογραμμίζει στο ethnos.gr, ότι «σχεδόν στα μισά τμήματα του μηχανογραφικού (πάνω από το 40%) δεν υπάρχουν διαφορετικοί συντελεστές βαρύτητας, καθώς επέλεξαν να μην διαφοροποιήσουν κανένα μάθημα, αποδίδοντας το 25% και στα 4 μαθήματα.

Το ενδιαφέρον γίνεται μεγαλύτερο αν παρατηρήσει ότι υπήρξαν και τμήματα παραδοσιακά, τα οποία δεν επέλεξαν να δώσουν βαρύτητα στο βασικό τους μάθημα, όπως π.χ το τμήμα Μαθηματικών της Καστοριάς, το οποίο δεν έδωσε μεγαλύτερη βαρύτητα στα Μαθηματικά! Το ίδιο παρατηρείται και στο Φυσικό της Λαμίας, το οποίο απέδωσε την ίδια βαρύτητα στην Φυσική με την Νεοελληνική Γλώσσα! Παράλληλα, τμήματα Οικονομικών Επιστημών (Ο.Π.Α., Ιωαννίνων), Οικονομικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης (Αθήνα) δεν έχουν επιλέξει ως μάθημα Βαρύτητας τα Οικονομικά ενώ από τμήματα Ιατρικής, μόνο το τμήμα της Πάτρας αποδίδει 30% βαρύτητα στη Βιολογία, από 25% στη Φυσική και Χημεία και 20% στη Νεοελληνική Γλώσσα. Τα υπόλοιπα τμήματα Ιατρικής επέλεξαν το 25% ως συντελεστή και στα 4 μαθήματα».

Τμήματα με τους μεγαλύτερους συντελεστές ανά μάθημα

 

Αν παρατηρήσουμε τον πίνακα των συντελεστών βλέπουμε ότι μικρός αριθμός σχολών επέλεξαν το απόλυτο 40% για κάποιο μάθημα. Ενδεικτικά:

  • Το τμήμα Πληροφορικής Καστοριάς έδωσε 40% στην Πληροφορική στο 4ο πεδίο ενώ στο 2ο πεδίο 25% για κάθε μάθημα.
  • Τα τμήματα Ιστορίας και Εθνολογίας Κομοτηνής και το τμήμα Ιστορίας Κέρκυρας επέλεξαν το 40% στην Ιστορία στο 1ο Πεδίο.
  • Το τμήμα Φιλοσοφίας στην Πάτρα επέλεξε το 40% για τη Γλώσσα ενώ το τμήμα Επικοινωνίας και Ψηφιακών Μέσων Καστοριάς επέλεξε για το 1ο πεδίο το 40% στη Γλώσσα ενώ στο 4ο πεδίο επέλεξε το 30% για Γλώσσα και το 30% για την Πληροφορική.
  • 5 τμήματα στο 2ο πεδίο επέλεξαν το 40% για τη Χημεία και μόνο το ένα ήταν Χημικό (Πάτρας). Τα υπόλοιπα ήταν τα: Επιστήμης Οίνου και Αμπέλου Αθήνας, Συντήρησης Αρχαιοτήτων και Έργων Τέχνης Αθήνας, Αγροτικής Βιοτεχνολογίας και Οινολογίας Δράμας και το τμήμα Επιστήμης και Τεχνολογίας Τροφίμων Αγρινίου.

Το παράδειγμα με τις σχολές Ψυχολογίας

 

Παρατηρώντας τους Συντελεστές Βαρύτητας στα τμήματα Ψυχολογίας, αντιλαμβανόμαστε ότι ο ίδιος μαθητής μπορεί να έχει 3 διαφορετικές βαθμολογίες ανάλογα με τη σχολή που θα δηλώσει, δημιουργώντας σχολές 3 ταχυτήτων:

Με βαθμολογίες:

  • Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία:15
  • Αρχαία Ελληνικά:16
  • Ιστορία:14
  • Λατινικά:18

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) – ΕΚΠΑ 15600

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΙΩΑΝΝΙΝΑ) 15600

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ) 15650

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΡΕΘΥΜΝΟ) 15650

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΦΛΩΡΙΝΑ) 15650

ΨΥΧΟΛΟΓΩΝ (ΣΣΑΣ) ΘΕΣ/ΝΙΚΗ 15650

ΨΥΧΟΛΟΓΙΑΣ (ΑΘΗΝΑ) – ΠΑΝΤΕΙΟ 15500

Οι συντελεστές βαρύτητας για τμήματα και κατευθύνσεις

 

Το ζήτημα των συντελεστών βαρύτητας «έκλεισε» για φέτος. Όπως ανακοίνωσε το υπουργείο Παιδείας υπεγράφησαν και εστάλησαν προς δημοσίευση στο Εθνικό Τυπογραφείο οι Υπουργικές Αποφάσεις, με τις οποίες καθορίζονται οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικά εξεταζόμενων μαθημάτων Γενικού Λυκείου, Επαγγελματικού Λυκείου, των ειδικών μαθημάτων και πρακτικών δοκιμασιών για εισαγωγή στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, για το ακαδημαϊκό έτος 2022-2023 και εφεξής, όπως αυτοί ορίστηκαν από κάθε Πανεπιστημιακό Ίδρυμα για κάθε Τμήμα/Σχολή/Εισαγωγική Κατεύθυνσή του. Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον Νόμο 4777/2021 (Α΄25) ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.

 

Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ειδικό μάθημα ή πρακτικές δοκιμασίες, ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται στο ειδικό μάθημα ή τις πρακτικές δοκιμασίες είναι είτε 10% είτε 20%. Οι Σχολές, Τμήματα ή Εισαγωγικές Κατευθύνσεις, η εισαγωγή στις οποίες προϋποθέτει την εξέταση σε ένα (1) ή δύο (2) ειδικά μαθήματα με επιλογή των υποψηφίων μεταξύ περισσοτέρων, αποδίδουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας σε όλα τα ειδικά μαθήματα επιλογής, ο οποίος είναι είτε 10% είτε 20%. Στις περιπτώσεις των Σχολών, Τμημάτων ή Εισαγωγικών Κατευθύνσεων, στις οποίες εξετάζονται δύο (2) ειδικά μαθήματα το άθροισμα των συντελεστών βαρύτητας που τους αποδίδονται είναι το 20% και το ποσοστό που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα ειδικά μαθήματα δεν μπορεί να είναι μικρότερο του 8%. Τα ποσοστά που αποδίδουν τα ειδικά μαθήματα προστίθενται στο 100% που αποδίδουν τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα. Για να δείτε τους συντελεστές μπείτε εδώ https://www.minedu.gov.gr/

πηγή: https://www.ethnos.gr/

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *