Τροποποιητική απόφαση ως προς τις εξετάσεις των υποψηφίων με αναπηρία και με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αυτών που πάσχουν από κάταγμα ή άλλη προσωρινή βλάβη , υπέγραψε σήμερα η υπουργός Παιδείας Ν. Κεραμέως.
Πατήστε εδώ για να ανοίξετε την απόφαση.
Ειδικότερα, η απόφαση ορίζει τα εξής:
1. Το άρθρο 1 της Φ.251/22806/Α5/26-2-2021 (Β΄ 897) υπουργικής απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:
Οι υποψήφιοι με αναπηρία και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες που αναφέρονται στο άρθρο 3 του ν.3699/2008 (Α΄ 199) εξετάζονται στις πανελλαδικές εξετάσεις ΓΕΛ και ΕΠΑΛ προφορικά ή γραπτά, κατά περίπτωση, ανάλογα με τις δυνατότητές τους, ως ακολούθως:
Α) Εξετάζονται προφορικά, κατόπιν αίτησής τους, οι υποψήφιοι που αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση επειδή:
Για τις περιπτώσεις (i) έως και (iii), η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από απόφαση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) για αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου. Η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α’ 63), στο πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με τα ΚΕ.Π.Α. και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του ν.4823/2021 (Α΄ 136).
Για την περίπτωση (iv) απαιτείται απόφαση από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) για αντικατάσταση της γραπτής εξέτασης με προφορική, με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου, στην οποία αναγράφεται ακριβώς η ειδική μαθησιακή δυσκολία του υποψηφίου έτσι όπως αναφέρεται στην περίπτωση Α (iv) καθώς και ο χρόνος επαναξιολόγησής του, εφόσον αυτό απαιτείται.
Β) Επίσης προφορικά εξετάζονται οι υποψήφιοι με σύνθετες γνωστικές, συναισθηματικές και κοινωνικές δυσκολίες, παραβατική συμπεριφορά λόγω κακοποίησης, γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή λόγω ενδοοικογενειακής βίας, εφόσον υποβάλουν αξιολογική έκθεση ότι έχουν ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και αδυνατούν να υποστούν γραπτή εξέταση. Στην περίπτωση αυτή, η απόφαση χορηγείται από το οικείο Κέντρο Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου, ύστερα από προσκόμιση είτε ιατρικής βεβαίωσης Δημόσιου Νοσοκομείου που κοινοποιήθηκε σε δικαστικές αρχές, σε περίπτωση κακοποίησης του υποψηφίου λόγω γονεϊκής παραμέλησης και εγκατάλειψης ή ενδοοικογενειακής βίας, είτε βεβαίωσης από δικαστική αρχή ή εισαγγελέα ανηλίκων, σε περίπτωση παραβατικής συμπεριφοράς.
Γ) Οι υποψήφιοι με φάσμα αυτισμού εξετάζονται:
Για τις περιπτώσεις αυτές απαιτείται αξιολογική έκθεση/απόφαση από τα οικεία Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου, στην οποία θα αναγράφεται ακριβώς η ανωτέρω δυσκολία του υποψηφίου, ο προφορικός ή ο γραπτός τρόπος εξέτασης, καθώς και ο χρόνος επαναξιολόγησής του, εφόσον αυτό απαιτείται. Η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από την αξιολογική έκθεση/απόφαση των αναφερομένων Κέντρων.
Δ) Εξετάζονται γραπτά σε ξεχωριστή αίθουσα με δυνατότητα παράτασης χρόνου εξέτασης, οι υποψήφιοι που έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) σε ποσοστό 67% και άνω και όσοι παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμός) καθώς και προβλήματα επιληψίας. Ειδικότερα: α)Για όσους έχουν ιδιαίτερα σοβαρά προβλήματα ακοής (κωφοί, βαρήκοοι) σε ποσοστό 67% και άνω καθώς και προβλήματα επιληψίας, η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από την αξιολογική έκθεση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου. Η ανωτέρω απόφαση εκδίδεται από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. λαμβάνοντας υπόψη τις γνωματεύσεις που χορηγούνται από τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.) ή τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α’ 63) στο πλαίσιο της συνεργασίας των ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. με τα ΚΕ.Π.Α. και τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας σύμφωνα με την παρ. 4 του άρθρου 11 του ν.4823/2021 (Α΄ 136). β) Για όσους παρουσιάζουν προβλήματα λόγου και ομιλίας (δυσαρθρία, τραυλισμός) η σχετική αίτηση υποβάλλεται στο Λύκειο κατάθεσης της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις συνοδευόμενη από την αξιολογική έκθεση των οικείων Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.), με την επιφύλαξη της παραγράφου Ε του παρόντος άρθρου.
Ε) i. Σύμφωνα με το άρθρο 234 του ν. 4823/2021 (Α΄ 136) οι διατάξεις του συγκεκριμένου νόμου δεν θίγουν την ισχύ των αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων που έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του (3-8-2021). Ο επανακαθορισμός των αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων ως προς τα ζητήματα, για τα οποία επιφυλάσσεται αποκλειστική αρμοδιότητα στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.) γίνεται από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ.. Επομένως, όσες αξιολογικές εκθέσεις-γνωματεύσεις, αποφάσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά έχουν εκδοθεί έως την έναρξη ισχύος του ν. 4823/2021 (3-8-2021) από τα Κέντρα Εκπαιδευτικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης (Κ.Ε.Σ.Υ), τα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας (ΚΕ.Π.Α.), τις Ανώτατες Υγειονομικές Επιτροπές Πιστοποίησης Αναπηρίας της παρ. 2 του άρθρου 17 του ν. 4058/2012 (Α΄ 63), τα Κοινοτικά Κέντρα Ψυχικής Υγείας Παιδιών και Εφήβων (Κο.Κε.Ψ.Υ.Π.Ε.), τα Κέντρα Ψυχικής Υγείας, τις Ιατροπαιδαγωγικές Υπηρεσίες του Κέντρου Εκπαίδευσης και Αποκατάστασης Τυφλών (Κ.Ε.Α.Τ.) ή του Εθνικού Ιδρύματος Κωφών, εξακολουθούν να ισχύουν για τη συμμετοχή του υποψηφίου στις πανελλαδικές εξετάσεις για εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση μέχρι τη λήξη της ισχύος τους. Στις περιπτώσεις αξιολογικών εκθέσεων – γνωματεύσεων και πιστοποιητικών που εκδίδονται μεταγενέστερα από τις 3-8-2021, απαιτείται αξιολογική έκθεση από τα ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., ως έχοντα την αποκλειστική αρμοδιότητα λήψης της απόφασης.
ii. Όταν οι γονείς ή κηδεμόνες του υποψηφίου διαφωνούν με την αξιολογική έκθεση του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ., δύνανται να προσφύγουν εντός 30 ημερών από τη λήψη της αξιολογικής έκθεσης του ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ. στην Ειδική Διαγνωστική Επιτροπή Αξιολόγησης (Ε.Δ.Ε.Α.), η οποία συγκροτείται με απόφαση του Περιφερειακού Διευθυντή Εκπαίδευσης. Η απόφαση της Ε.Δ.Ε.Α. είναι οριστική.
iii. Οι περιπτώσεις των υποψηφίων που δεν εντάσσονται σε αυτές που αναφέρονται στις παραγράφους Α, Β, Γ και Δ του άρθρου 1 της παρούσας υπουργικής απόφασης εξετάζονται με την προβλεπόμενη διαδικασία των γραπτών πανελλαδικών εξετάσεων. Δεν γίνονται δεκτές οι γνωματεύσεις, οι οποίες αναφέρουν αναπηρίες ή μαθησιακές δυσκολίες διαφορετικές από εκείνες που αναγράφονται στο άρθρο 1 της παρούσας υπουργικής απόφασης. »
2. Στο τέλος του άρθρου 3 της ως άνω απόφασης προστίθεται παράγραφος 5 ως εξής:
3. Οι δύο πρώτες παράγραφοι του άρθρου 4 της ως άνω απόφασης αντικαθίσταται ως εξής:
«Οι αιτήσεις και οι σχετικές αξιολογικές εκθέσεις, αποφάσεις, γνωματεύσεις, βεβαιώσεις, πιστοποιητικά που αναφέρονται στο άρθρο 1 υποβάλλονται στον Διευθυντή του οικείου Λυκείου το αργότερο μέχρι τη λήξη της προθεσμίας υποβολής της Αίτησης-Δήλωσης για συμμετοχή στις πανελλαδικές εξετάσεις κάθε έτους. Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 μπορούν να υποβληθούν έως 5 Μαΐου 2022.
Σε περίπτωση προσφυγής στην Ε.Δ.Ε.Α. η σχετική αίτηση και η αξιολογική έκθεση υποβάλλεται στον Διευθυντή του οικείου Λυκείου το αργότερο μέχρι τέλος Φεβρουαρίου εκάστου έτους. Ειδικά για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2022 μπορούν να υποβληθούν έως 5 Μαΐου 2022.»
Πηγή: esos.gr