Σύμφωνα με τον Νόμο 4777/2021 (Α΄25) ο συντελεστής βαρύτητας που αποδίδεται σε κάθε ένα από τα τέσσερα (4) πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα εκφράζεται σε ποσοστό επί τοις εκατό (%) και δεν μπορεί να είναι μικρότερος του 20%. Το άθροισμα των συντελεστών αποδίδει το 100%.
Το σύνολο των 461 τμημάτων όρισε συνολικά 5.611 συντελεστές, χωρίς τους συντελεστές των ειδικών μαθημάτων, για να υπολογιστούν τα μόρια των υποψηφίων Γενικών και Επαγγελματικών Λυκείων, καθιστώντας το σύστημα υπολογισμού των μονάδων εξαιρετικά πολύπλοκο.
Πρόκειται για θέμα που θα προκαλέσει απίθανες καραμπόλες στο μηχανογραφικό δελτίο των υποψηφίων.
Ωστόσο υπάρχει και μι άλλη αθέατη παράμετρος που δεν είναι εύκολο να προβλέψουμε τις συνέπειες της.
Όπως σημειώνει ο Δημήτρης Καλοδήμος στο sep4u.gr το 2021 και για πολλά χρόνια όλα τα Τμήματα του 2ου και 4ου Επιστημονικού Πεδίου (ΕΠ) είχαν Μάθημα Αυξημένης Βαρύτητας τα Μαθηματικά με ενιαίο συντελεστή 33%.
Από το 2022 όμως κάθε τμήμα ορίζει τους δικούς του συντελεστές που μπορεί να είναι μεγαλύτεροι ή ίσοι με το 20%.
Όπως δείχνει ο πρώτος πίνακας από το 2022 έρχονται τα πάνω κάτω. Μόνο το 10% των τμημάτων του 2ου ΕΠ και το 4% του 4ου ΕΠ έχουν Συντελεστή Βαρύτητας στα Μαθηματικά μεγαλύτερο του 30%.
Πάνω από 25% έχουν το 54% των τμημάτων του 2ου ΕΠ και το 36% του 4ου ΕΠ.
(Το ΣΥΝ.ΤΜ δείχνει τον συνολικό αριθμό τμημάτων του κάθε πεδίου)
πηγή:alfavita
Στα Αρχαία η αποδυνάμωση είναι πολύ πιο μεγάλη. Από το 33% που είχαμε μέχρι σήμερα το 2022 ΚΑΝΕΝΑ τμήμα δεν έχει ΣΒ πάνω από 30% και μόλις το 14% έχει ΣΒ πάνω από 25%. Η αποδυνάμωση αυτών των δύο μαθημάτων συνεπάγεται ενίσχυση των υπολοίπων ειδικά αυτών που είχαν συντελεστή το 2021 20% (βλέπε πίνακα 2).