Εκπαίδευση: Αξιολόγηση στα βήματα του Φιλέα Φογκ

Από τον χρόνο επιλογής και τοποθέτησης των νέων περίπου 800 συμβούλων εκπαίδευσης και των 14.000 διευθυντών σχολικών μονάδων θα εξαρτηθεί η έναρξη της αξιολόγησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών, που τον Ιούνιο του 2023 θα ολοκληρώσουν την πρώτη τους διετία στα σχολεία. Το χρονοδιάγραμμα ξεκαθαρίστηκε από το υπουργείο Παιδείας, οι υπηρεσίες του οποίου επιταχύνουν ώστε οι διαδικασίες να ολοκληρωθούν το συντομότερο. Ωστόσο, το εγχείρημα μοιάζει με τον αγώνα του… Φιλέα Φογκ με το χρονόμετρο και τις αναποδιές. Ενδεικτικά, δόθηκε παράταση στην προθεσμία υποβολής αιτήσεων για διευθυντές, που ολοκληρωνόταν σήμερα. Η ηγεσία του υπουργείου Παιδείας θεωρεί υψηλής πολιτικής σημασίας το εγχείρημα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών, η οποία πρέπει να ολοκληρωθεί εντός της κυβερνητικής θητείας. Από την άλλη, στελέχη της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ μιλώντας στην «Κ» εκτίμησαν ότι η έναρξη της αξιολόγησης θα καθυστερήσει, καθώς θα συμπέσει με τον χρόνο διενέργειας των εθνικών εκλογών και την τοποθετούν το νωρίτερο τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Ειδικότερα, χιλιάδες νεοδιόριστοι νηπιαγωγοί, δάσκαλοι και καθηγητές περιμένουν τη μονιμοποίησή τους με βάση τον νόμο 4823/21, ο οποίος αναφέρει ότι οι εκπαιδευτικοί θα διορίζονται και μετά την πρώτη διετία τους θα μονιμοποιηθούν, αφού προηγουμένως αξιολογηθούν. Με τον νέο νόμο για τους εκπαιδευτικούς δεν μπορεί να ισχύει η πρόβλεψη του δημοσιοϋπαλληλικού κώδικα, που έκανε λόγο για απρόσκοπτη μονιμοποίηση των δοκίμων δημοσίων υπαλλήλων. Ταυτόχρονα, ο νόμος Κεραμέως «διαστέλλει» τον νόμο Γαβρόγλου, που ανέφερε ότι με υπουργική απόφαση θα καθοριστούν οι όροι για τη μονιμοποίηση των εκπαιδευτικών μετά την πρώτη τους διετία στα σχολεία ως μόνιμοι (όχι ως αναπληρωτές).

Ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Αλέξανδρος Κόπτσης τόνισε προς την ΟΛΜΕ τα εξής:

Στον προσεχή Σεπτέμβριο τοποθετούν την έναρξη της αξιολόγησης στελέχη της ΟΛΜΕ και της ΔΟΕ λόγω των εκλογών.

• Η αξιολόγηση των νεοδιόριστων θα ξεκινήσει μετά την τοποθέτηση των νέων συμβούλων και των νέων διευθυντών σχολείων.

• Ο νόμος 4823/21 δεν αναφέρει ποινές για την αξιολόγηση παρά μόνο επιμόρφωση για όσους πάρουν χαμηλή βαθμολογία. Αρα δεν υπάρχει λόγος ανησυχίας για τους προς αξιολόγηση εκπαιδευτικούς.

Καθώς την αξιολόγηση θα κάνουν ο αρμόδιος σύμβουλος εκπαίδευσης και ο διευθυντής του σχολείου, όλα εξαρτώνται από τους χρόνους επιλογής των στελεχών αυτών. Για τους συμβούλους εκτιμάται ότι αμέσως μετά τις γιορτές θα αρχίσουν να ανακοινώνονται τα αποτελέσματα των συμβουλίων επιλογής τους. Ομως, ο αριθμός των συμβούλων είναι πολύ μικρός –περί τους 800– σε σχέση με τους 14.000 διευθυντές. Και η διαδικασία αυτή καθυστερεί. Χαρακτηριστικό είναι ότι ενώ η προθεσμία υποβολής αιτήσεων και δικαιολογητικών των υποψηφίων ολοκληρωνόταν σήμερα, δόθηκε παράταση έως τις 9 Ιανουαρίου. Ο κύριος λόγος φέρεται να είναι η απεργία-αποχή από τις διαδικασίες που κήρυξε έως σήμερα 28.12 η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Υπουργείου Παιδείας (ΠΟΣΥΠ). Μάλιστα, το διοικητικό συμβούλιο της ΟΛΜΕ έχει ζητήσει να δοθεί παράταση της προθεσμίας μέχρι και την Παρασκευή 13 Ιανουαρίου.

Οπως ανέφερε την Τρίτη στην «Κ» ο πρόεδρος της ΟΛΜΕ Νικηφόρος Κωνσταντίνου, το αισιόδοξο σενάριο είναι η επιλογή των συμβούλων εκπαίδευσης να έχει ολοκληρωθεί στις αρχές Μαρτίου. Οσο για τους διευθυντές των σχολείων, για να υπολογιστεί πότε θα ολοκληρωθεί η διαδικασία, κομβική είναι η ανακοίνωση της τελικής μοριοδότησης των υποψηφίων. Αυτό θα επηρεάσει και τον χρόνο έναρξης της αξιολόγησης των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών. «Αν δούμε τα χρονοδιαγράμματα των κρίσεων αντιλαμβανόμαστε ότι τουλάχιστον μέχρι τον επόμενο Σεπτέμβριο οι νέοι συνάδελφοι θα είναι σε ομηρία και θα ανησυχούν για το αύριο».

Προς υλοποίηση το «πολλαπλό βιβλίο»

Προχωρεί η υλοποίηση του «πολλαπλού βιβλίου» στα σχολεία, όπως ανακοίνωσε την Τρίτη το υπουργείο Παιδείας επιχειρώντας να απαντήσει στις επικρίσεις περί καθυστέρησης της διαδικασίας. Πρόκειται για τη διαδικασία συγγραφής βιβλίων για 318 διδακτικά αντικείμενα.

Ειδικότερα, η δημιουργία, συγκρότηση, λειτουργία και τεχνική υποστήριξη του Μητρώου Διδακτικών Βιβλίων (ΜΔΒ) και της Ψηφιακής Βιβλιοθήκης Διδακτικών Βιβλίων (ΨΒΔΒ), καθώς και επόμενα βήματα για την υλοποίηση της μεταρρύθμισης του «πολλαπλού βιβλίου» καθορίζονται με νέα Υπουργική Απόφαση του υπουργείου Παιδείας, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και το Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».

Αυτό είναι ένα καθοριστικό βήμα, αλλά όχι το τελευταίο. Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» θα πρέπει να ακολουθήσει Κοινή Υπουργική Απόφαση των συναρμόδιων υπουργείων, καθώς τα επόμενα βήματα στη διαδικασία είναι η συγκρότηση Επιτροπής Κοστολόγησης, η έκδοση πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος, η διαδικασία συγγραφής, στην οποία μπορούν να συμμετάσχουν φυσικά πρόσωπα, ενώσεις φυσικών προσώπων, νομικά πρόσωπα ή ενώσεις νομικών προσώπων που θα έχουν εγκριθεί από το ΙΕΠ, και η αξιολόγηση των βιβλίων προς ένταξη στο ΜΔΒ από επιστημονικές επιτροπές ανά γνωστικό αντικείμενο, με κριτήρια ποιότητας και χαρακτηριστικά επιστημονικής και παιδαγωγικής καταλληλότητας.

Απόστολος Λακασάς

kathimerini.gr

 

 

Απάντηση