Έλληνας πίσω από την Παγκόσμια Μηχανολογική Πατέντα που κάνει φιλικά τα κρουαζιερόπλοια στα ΑμΕΑ (video)

Έλληνας πίσω από την Παγκόσμια Μηχανολογική Πατέντα που κάνει φιλικά τα κρουαζιερόπλοια στα ΑμΕΑ (video)

Ο Χαϊδαριώτης μηχανολόγος – εκπαιδευτικός Κώστας Ζαχαρόπουλος παθιάζεται να λύνει δύσκολα μηχανολογικά προβλήματα. Το πιο πρόσφατο επίτευγμά του αφορά την κοινότητα των ΑμΕΑ, ενώ παράλληλα έχει μια πολλά υποσχόμενη οικονομική διάσταση στον χώρο της κρουαζιέρας, σε παγκόσμιο επίπεδο.

Η ειδική κατασκευή του για την επιβίβαση – αποβίβαση ατόμων με αναπηρικά αμαξίδια σε λιμάνια όπου δεν μπορούν να πιάσουν κρουαζιερόπλοια χαρακτηρίζεται σαν Παγκόσμιο Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας Τύπου Α!

Το καλοκαίρι του 2016 επικοινώνησε με τον κ. Ζαχαρόπουλο σημαντικό στέλεχος της κρουαζιέρας στην Ελλάδα και του έθεσε για επίλυση ένα σοβαρό κοινωνικό και οικονομικό πρόβλημα: Σε πολλούς δημοφιλείς ελληνικούς -και όχι μόνο- προορισμούς, δεν υπάρχουν σωστά λιμάνια για να “πιάσουν” μεγάλα κρουαζιερόπλοια και έτσι αποβιβάζουν τους επιβάτες τους στη στεριά με λέμβους. Αυτό όμως δεν μπορεί να γίνει με ασφάλεια για τα άτομα που κινούνται με αναπηρικά καροτσάκια. Έστω και μικρός κυματισμός είναι αποτρεπτικός για να επιχειρηθεί η μεταφόρτωση του αμαξιδίου στη λέμβο και το αντίστροφο. Κατά καιρούς προσπάθησαν να λύσουν το πρόβλημα με διάφορους τρόπους (ράμπες κ.ά.), αλλά χωρίς επιτυχία.

Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας Α

“Μηχανολογική διάταξη ασφαλούς μεταφοράς ατόμων με αναπηρικά αμαξίδια, μέσω λέμβων σε λιμάνια μη προσεγγίσιμα από κρουαζιερόπλοια”, είναι η ακριβής ονομασία της εργασίας του Κώστα Ζαχαρόπουλου. Όπως λέει στο “Χαϊδάρι Σήμερα”, χρειάστηκε ένα μήνα για την επεξεργασία της ιδέας και τον σχεδιασμό, γιατί ήταν πολλά τα προβλήματα που έπρεπε να αντιμετωπιστούν. Ένα ακόμη μήνα χρειάστηκε για την κατασκευή της λειτουργικής μακέτας υπό κλίμακα, που επιβεβαιώνει την επιτυχία της κατασκευής.

Η μηχανολογική κατασκευή σε μεταλλική μακέτα υπό κλίμακα. Ακόμη και πολύ μεγάλη μετακίνηση της βάσης στήριξης αφήνει εντελώς οριζόντιο τον θάλαμο μεταφοράς ΑμΕΑ με καροτσάκι.

Μετά την ολοκλήρωση της εργασίας του, το σχέδιο υποβλήθηκε στον αρμόδιο για τις ευρεσιτεχνίες οργανισμό. Μετά από ενδελεχή έρευνα ενός χρόνου σε παγκόσμιο επίπεδο, για να εξετάσει αν υπάρχει ανάλογη κατασκευή, ο Οργανισμός Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας (ΟΒΙ) απένειμε στον 55χρονο μηχανολόγο Δίπλωμα Ευρεσιτεχνίας Α, χαρακτηρίζοντάς το σαν “τεχνολογία υποβάθρου”, που σημαίνει ότι μπορεί να χρησιμοποιηθεί σαν βάση για οποιαδήποτε σχετική κατασκευή. Από τον Ο.Β.Ι. τον ενημέρωσαν πως έχει παγκόσμια τα πνευματικά δικαιώματα για πάντα, αλλά τα οικονομικά δικαιώματα τα έχει μόνο για την Ελλάδα για 20 χρόνια. Θα αποκτούσε τα παγκόσμια οικονομικά δικαιώματα αν έδινε το λιγότερο 60.000 ευρώ.

Βιομηχανικές κατασκευές και πρωτιές σε σχολικούς διαγωνισμούς 

Αναπηρικό αμαξίδιο – φορείο. Πρώτο βραβείο “Δαίδαλος 2002”.

Ο Κώστας Ζαχαρόπουλος κατοικεί στην περιοχή του Προφήτη Ηλία Χαϊδαρίου και είναι καθηγητής στο 2ο ΕΠΑΛ Ελευσίνας. Έχει μέχρι σήμερα επινοήσει και κατασκευάσει πλήθος άλλων μηχανολογικών κατασκευών, που λειτουργούν και παράγουν σε διαφορές ελληνικές εταιρείες.

Το 2002 με τους μαθητές του πήρε μέρος στον διαγωνισμό “Δαίδαλος”, όπου ανάμεσα σε 4.800 συμμετοχές πήραν την πρώτη θέση στην Ελλάδα φτιάχνοντας ένα φορείο ασθενοφόρου, που έδινε την ικανότητα στον ίδιο τον χρήστη να το μετατρέπει πολύ εύκολα σε αναπηρικό αμαξίδιο και το αντίστροφο. Το έργο αυτό επιλέχτηκε από το Υπουργείο Παιδείας να αντιπροσωπεύσει την Ελλάδα σε παγκόσμιο διαγωνισμό στην Ιρλανδία, αλλά… έγιναν εκλογές και η κυβέρνηση που βγήκε έκοψε όλα τα τρέχοντα προγράμματα. Όσο για οικονομική εκμετάλλευση της πατέντας από κάποιον επιχειρηματία, αυτό είναι ένα ακόμη ανέκδοτο για την ελληνική εκπαιδευτική και οικονομική πραγματικότητα.

Η προθήκη με τα βραβεία του Κώστα Ζαχαρόπουλου.

Είχαν προσπαθήσει μάταια να λύσουν το πρόβλημα

Η τωρινή εφεύρεσή του δεν είναι μια αφηρημένη “άσκηση” δεξιοτεχνίας, αλλά αφορά την ποιότητα ζωής συνανθρώπων μας και συμβάλλει στην ίση μεταχείριση που δικαιούνται. Μέχρι τώρα το πρόβλημα της κρουαζιέρας δεν έχει λυθεί σε παγκόσμιο επίπεδο και δημιουργεί ζήτημα δίκαιης αντιμετώπισης προς τα άτομα με δυσκολίες μετακίνησης, που πληρώνουν το ίδιο, αλλά βλέπουν από μακριά τους δημοφιλείς προορισμούς. Σύμφωνα με πληροφορίες μας, σε κάθε κρουαζιέρα μεγάλου πλοίου στα ελληνικά νησιά βρίσκονται από 50 έως 200 ΑμΕΑ.

Το ζήτημα είναι πολύπλοκο τεχνικά. Συγκεκριμένα, όταν το κρουαζιερόπλοιο δεν μπορεί να δέσει στο λιμάνι, το πλησιάζουν λέμβοι χωρητικότητας περίπου 200 ατόμων για να πάρουν τον κόσμο και μετά να τον ξαναφέρουν πίσω. Ο κυματισμός της θάλασσας προκαλεί απρόβλεπτες κινήσεις προς όλες τις κατευθύνσεις, δεξιά – αριστερά και πάνω – κάτω, έως και μισό μέτρο, και έτσι το καροτσάκι δεν μπορεί να μπει και να βγει από την άκατο. Ακόμη και οι αρτιμελείς επιβάτες χρειάζονται συχνά βοήθεια από το πλήρωμα. Η κατασκευή του Κ. Ζαχαρόπουλου είναι τοποθετημένη στη λέμβο μεταφοράς (και όχι στο πλοίο ή το λιμάνι) και έχει τη δυνατότητα να δεχτεί στον αυτόματο θάλαμο το αμαξίδιο με απόλυτη ασφάλεια χωρίς καμία απολύτως μετατόπιση, σε λιγότερο από ένα λεπτό. Φυσικά μπορεί να έχει και άλλες χρήσεις, πέρα από την κρουαζιέρα.

.

Η κατασκευή παρουσιάστηκε σε ομάδα τεχνικών από τον χώρο της κρουαζιέρας, μηχανολόγων και ναυπηγών, Ελλήνων και ξένων. Μετά το τέλος της δίωρης παρουσίασης όλοι δήλωσαν ικανοποιημένοι.

Η πατενταρισμένη εφεύρεση του Κώστα Ζαχαρόπουλου υπόσχεται σημαντική αναβάθμιση της ελληνικής κρουαζιέρας, τόσο σε επίπεδο πρεστίζ και επίδειξης έμπρακτης κοινωνικής ευαισθησίας όσο και ουσιαστικά. Ας περιμένουμε να δούμε πώς -και αν- θα την αξιοποιήσουν το ελληνικό Υπουργείο Τουρισμού και ο εφοπλιστικός κόσμος.

Τεχνικά χαρακτηριστικά

Η κατασκευή είναι πακτωμένη επάνω στην λέμβο μεταφοράς. Aυτό δίνει την ικανότητα στην λέμβο να μπορεί να παραλάβει αναπηρικό αμαξάκι από οπουδήποτε και να μπορεί να το αποβιβάσει οπουδήποτε.

  1. Όλη η διαδικασία μεταφοράς από το λιμάνι η το κρουαζιερόπλοιο η και το αντίθετο γίνεται με μια μόνο κίνηση.
  2. Το αναπηρικό αμαξίδιο μπαίνει στον θάλαμο της κατασκευής και ασφαλίζεται από εμπρός, πίσω, δεξιά και αριστερά αυτόματα, μόλις γίνει η ανύψωση του.
  3. Μόλις ο θάλαμος μεταφοράς κατέβει πάλι, το αναπηρικό αμαξίδιο απασφαλίζεται αυτόματα.
  4. Όταν ο θάλαμος παραλαβής είναι έξω από την λέμβο (λιμάνι η κρουαζιερόπλοιο), είναι απόλυτα σταθερός και ακίνητος και δεν επηρεάζεται από οποιαδήποτε κίνηση και εάν κάνει η λέμβος λόγο των κυματισμών.
  5. Όταν ο βραχίονας κίνησης σηκώσει τον θάλαμο για να γίνει η μεταφορά, οποιεσδήποτε κινήσεις και να κάνει η λέμβος λόγο των κυματισμών, το μεταφερόμενο άτομο δεν τις αντιλαμβάνεται (πειραματικά βάζουν μέσα στο θάλαμο ποτήρι γεμάτο με νερό και κατά την μεταφορά του, όσο και όπως και εάν κινείται η βάση στήριξης το νερό μένει πάντα ανέπαφο και σε θέση απόλυτα οριζόντια).
  6. Η λέμβος έχει την δυνατότητα να επιβιβάσει ή να αποβιβάσει και από την δεξιά και από την αριστερή της πλευρά.
  7. Η διάρκεια μεταφοράς του αναπηρικού αμαξιδίου από έξω μέσα η από μέσα έξω διαρκεί περίπου 30 δευτερόλεπτα.

.

πηγή: http://www.mysep.gr/

Απάντηση