Τα νέα χαρακτηριστικά των δ/ντών κατά Μητσοτάκη – Κατάρτιση, επιμόρφωση, ΑΣΕΠ

Δείτε εδώ τις θέσεις του προέδρου της Ν.Δ. για τους δ/ντές σχολείων και γενικότερα για τα στελέχη εκπαίδευσης (επιμόρφωση και κατάρτιση)

Τον περασμένο Σεπτέμβριο, είχα την ευκαιρία να καταθέσω συγκεκριμένες προτάσεις για το πως πρέπει να γίνεται η επιλογή των διευθυντικών στελεχών της εκπαίδευσης. Ήλπιζα ότι κάποιες από αυτές θα μπορούσατε να τις είχατε αξιοποιήσει, αλλά είναι σαφές ότι δεν έχουμε τις ίδιες προτεραιότητες. Θα ήθελα να τις επαναλάβω σύντομα, για να ακούσει η κοινωνία ότι και στην Παιδεία υπάρχει ένας διαφορετικός δρόμος από αυτόν που ακολουθείτε για να πάμε επιτέλους μπροστά. Ένας δρόμος που περνά μέσα από την αξιοκρατία, τη διαφάνεια, αλλά και τη μεθοδικότητα.

Κριτήρια επιλογής

Τα κριτήρια επιλογής των διευθυντών στελεχών της εκπαίδευσης πρέπει να υπακούν σε αυτές τις αξίες. Και σίγουρα, απόλυτη αξιοκρατία πρέπει να υπάρχει στα στελέχη που διευθύνουν την Παιδεία στο ανώτερο επίπεδο, δηλαδή, στους 13 περιφερειακούς διευθυντές εκπαίδευσης και στους διευθυντές εκπαίδευσης. Και δεν μπορεί πλέον να συζητάμε για εφαρμογή μιας τόσο σημαντικής δημόσιας πολιτικής με κομματικά τοποθετημένα στελέχη. Πρέπει να πάμε ένα βήμα παραπέρα: Η αποκομματικοποίηση της εκπαίδευσης και συνολικά της Δημόσιας Διοίκησης είναι βασική, είναι κεντρική προτεραιότητα.

ΑΣΕΠ – Επιστημονικά κριτήρια – επιμόρφωση

Γι’ αυτό και η επιλογή περιφερειακών διευθυντών θα πρέπει να γίνεται από το ΑΣΕΠ με συγκεκριμένα επιστημονικά και ποιοτικά κριτήρια. Και ο ρόλος των διευθυντικών στελεχών δεν μπορεί να είναι ένας ρόλος στάσιμος. Ένας διευθυντής, μια διευθύντρια σχολικής μονάδας δεν πρέπει να περιορίζεται, σήμερα, στο σχολείο του 21ου αιώνα, μόνο στα τυπικά της καθήκοντα. Πρέπει να μπορεί να είναι σε θέση να αναλαμβάνει μια σειρά πρωτοβουλίες για την καλύτερη αξιοποίηση ανθρώπινων και υλικών πόρων. Να συμβάλλει στις διαδικασίες αξιολόγησης του εκπαιδευτικού προσωπικού και της αυτο-αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Δεν μπορώ να φανταστώ πως θα επιλέγουμε διευθυντές οι οποίοι δεν πιστεύουν στην έννοια της αξιολόγησης και της αυτο-αξιολόγησης. Θα πρέπει να διευρύνει τις επιμορφωτικές δράσεις. Να έχει τη δυνατότητα να αναπτύξει σχέσεις συνεργασίας με την τοπική κοινωνία. Να εμπλέκεται εν ολίγοις σε ένα φάσμα δραστηριοτήτων που επανακαθορίζουν συνολικά τη φυσιογνωμία της εργασίας του. Ξέρετε, γνωρίζω πολλούς διευθυντές οι οποίοι πληρούν αυτά τα κριτήρια κι έχουν τη δυνατότητα να ξεφύγουν από το στενό εναγκαλισμό του πλαισίου που τους έχετε βάλει. Παραπάνω τέτοιους ανθρώπους χρειαζόμαστε. Και η διαδικασία επιλογής τους θα πρέπει ακριβώς να κατατείνει στην επιλογή ανθρώπων με ακριβώς αυτά τα χαρακτηριστικά.Περιγραφή θέσης – ευρύτερες διοικητικές γνώσεις και ικανότηβτες

Αλλά για να γίνει αυτό, χρειάζεται σαφέστατη περιγραφή θέσης ευθύνης, προσδιορισμός των καθηκόντων και φυσικά μια αντικειμενική διαδικασία επιλογής που δεν θα δίνει τόσο βάρος όσο δίνετε εσείς στην «αρχαιότητα», αλλά στις ευρύτερες γνώσεις και φυσικά στις διοικητικές ικανότητες. Δεν υποτιμούμε, σε καμία περίπτωση, την εμπειρία στην εκπαίδευση. Ασφαλώς είναι σημαντικό προσόν. Δεν μπορεί να είναι το βασικό προσόν. Χρειαζόμαστε φρεσκάδα ιδεών και πιστοποιημένη διοικητική ικανότητα.

Γι’ αυτό και εμείς δεσμευόμαστε για τη θεσμοθέτηση μιας νέας διαδικασίας επιλογής που θα εξειδικεύει τη λογική την οποία σας περιέγραψα. Και όλα αυτά – επαναλαμβάνω – μέσω του ΑΣΕΠ για τις κορυφαίες θέσεις και με την επίβλεψη του ΑΣΕΠ για όλη την υπόλοιπη διαδικασία. Και αυτό θα είναι ένα πρώτο βήμα για να μπορέσουμε να δώσουμε τελικά στα σχολεία τη μεγαλύτερη ευελιξία και αυτονομία που χρειάζονται. Και μόνο έτσι, θα γίνει πραγματικότητα η αυτονομία της σχολικής μονάδας. Της μονάδας που θέλουμε να κάνουμε κύτταρο της εκπαιδευτικής μας αναγέννησης.

Πρώτα αξιολόγηση σχολικών μονάδων, διευθυντών και μετά εκπαιδευτικών

Να επιλέξουμε, λοιπόν, σωστά τους διευθυντές των σχολείων και να τους δώσουμε μεγαλύτερη ελευθερία, είχε αναφέρει ο πρόεδρος της ΝΔ σε συνέντευξή  στο ραδιόφωνο του ΣΚΑΪ.  Σε πρώτη φάση θα αξιολογήσουμε τις σχολικές μονάδες και τον διευθυντή των σχολείων. Μετά θα πάμε στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών. Δεν είμαστε ακόμα έτοιμοι την πρώτη μέρα να εφαρμόσουμε πλήρη αξιολόγηση του εκπαιδευτικού σε επίπεδο ατομικού έργου, αλλά σε πρώτη φάση θα επιλέξουμε σωστά τους διευθυντές και θα τους δώσουμε μεγαλύτερο βαθμό ελευθερίας να κάνουν τη δουλειά τους.

Σύστημα επιλογής στελεχών – ΚΑΤΑΡΤΙΣΗΣύστημα επιλογής στελεχών εκπαίδευσης βάσει συγκεκριμένων κριτηρίων (επάρκεια – κατάρτιση, προϋπηρεσία, ψηφιακές δεξιότητες, αποτελέσματα αξιολόγησης, συνέντευξη από συμβούλιο επιλογής κτλ.)

 

Απάντηση