Ο σιωπηλός δολοφόνος που «σκοτώνει» την παραγωγικότητα και την υγεία στο χώρο εργασίας

Αν και πολλές φορές οι επιχειρήσεις τείνουν να μην τον υπολογίζουν, το κόστος της έλλειψης σεβασμού στην εργασιακή φιλοσοφία είναι τεράστιο σε όλους τους τομείς.


Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, οι άνθρωποι νιώθουν ότι δεν λαμβάνουν κανέναν σεβασμό στον εργασιακό τους χώρο. Οι εργαζόμενοι αισθάνονται ότι εργάζονται σε ένα τοξικό περιβάλλον που χαρακτηρίζεται από σκληρά αφεντικά. Άλλοι διαμαρτύρονται ότι αντιμετωπίζονται ασεβώς με βάση το φύλο, την εθνικότητα ή τη θρησκεία. Μερικοί, λαμβάνουν προσβλητικά, καυστικά email.

Ποιο είναι όμως το πραγματικό κόστος αυτής της ασέβειας; Τα τελευταία 20 χρόνια, οι ερευνητές μελετούν αυτό το ζήτημα, με μελέτες σε χιλιάδες εργαζομένους, σε όλο τον κόσμο αναφορικά με τον τρόπο που αντιμετωπίζονται στην εργασία τους.

Σχεδόν οι μισοί από όσους συμμετείχαν στις έρευνες από το 1998, ανέφεραν ότι τους συμπεριφέρονταν με αγένεια, τουλάχιστον μια φορά το μήνα. Το ποσοστό από αυξήθηκε στο 55% το 2011 και έφτασε το 62% το 2016. Αν και καμιά φορά ο απολογισμός είναι κρυφός, το κόστος αυτής της ασέβειας είναι τεράστιο.

Από τους περίπου 800 υψηλόβαθμους και απλούς υπαλλήλους, σε 17 βιομηχανικές μονάδες της εταιρίας Christine Pearson, που πραγματοποιήθηκε η έρευνα μαζί με το Thunderbird School of Global Management, οι υπάλλληλοι που δεν ένιωθαν ότι τους σέβονταν είχαν χειρότερη απόδοση1.

 

 

Το 47% εκείνων που βίωναν έλλειψη σεβασμού από πρόθεση, δήλωσαν ότι μείωσαν συνειδητά το χρόνο εργασίας τους, ενώ το 38% δήλωσε ότι προμελετημένα μείωσε την ποιότητα εργασίας του. Επίσης, το 66% ανέφερε ότι η επίδοσή του παρουσίασε πτώση και το 78% ότι η αφοσίωση του προς την επιχείρηση έχει μειωθεί σημαντικά.

Πολλές από αυτές τις συνέπειες παραμένουν απαρατήρητες. Το άγχος που προκαλεί η έλλειψη σεβασμού μπορεί να «σκοτώσει» την παραγωγικότητα και τους ίδιους τους εργαζομένους. Όσοι ξεσπούν στους άλλους, μειώνουν τους υφιστάμενούς τους ή υποτιμούν τους συναδέλφους τους, με τη συμπεριφορά τους μπορεί να δημιουργήσουν πολλαπλές επιπτώσεις.

Το 80% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχανε χρόνο από την εργασία του ανησυχώντας για κάποιο τέτοιο περιστατικό και το 63% έχανε χρόνο στην προσπάθεια του να αποφύγει αυτόν που τον αντιμετώπιζε με αγένεια.

Η έλλειψη σεβασμού μπορεί να εξαντλήσει το ανοσοποιητικό σύστημα, προκαλώντας ακόμα και καρδιαγγειακές παθήσεις, καρκίνο, διαβήτη και έλκος. Η έρευνα2 επίσης έδειξε ότι η εργασία μέσα σε μια ομάδα, όπου υπάρχει απρέπεια, επηρεάζει την ψυχική υγεία των ανθρώπων, λαμβάνοντας υπόψη το στρες και την αγένεια που έχει βιώσει κάποιος σε προσωπικό επίπεδο.

Δεν είναι απαραίτητο να ανήκει κάποιος στην ομάδα-στόχο ή να λαμβάνει τα περισσότερα αγενή σχόλια δημοσίως για να επηρεαστεί αρνητικά. Μπορεί να θυμάται ένα περιστατικό με έναν συνάδελφο και να σκέφτεται πως θα αντιδρούσε ο ίδιος ή αν θα είναι αυτός ο επόμενος στόχος.

Ανεξάρτητα από το αν εργαζόμενοι υποφέρουν από κάποια ψυχική ή σωματική επίπτωση, πολλοί είναι εκείνοι που αποφασίζουν να εγκαταλείψουν την εργασία τους. Στην παρούσα έρευνα, από όσους δήλωσαν ότι βίωναν αγένεια εντός του εργασιακού πλαισίου, το 12% εγκατέλειψε την εργασία εξαιτίας της ασεβούς συμπεριφοράς. Παρ’ όλα αυτά, όσοι παραιτούνται εξαιτίας της αγένειας, συνήθως δεν αναφέρουν τον πραγματικό λόγο στους εργοδότες τους.

Ακόμα και όταν οι άνθρωποι που βιώνουν ασέβεια, επιθυμούν να αποδώσουν καλά, δεν τα καταφέρνουν. Σε πειραματικές μελέτες3, παρατηρήθηκε πτώση της εργασιακής απόδοσης, αμέσως μετά την εμφάνιση της αγένειας. Και μόνο η μαρτυρία γεγονότων ασέβειας είχε αρνητικό αποτέλεσμα με την μείωση της απόδοσης τουλάχιστον κατά 50%. Οι υπάλληλοι που είχαν βιώσει ασέβεια δεν ήταν επίσης ιδιαίτερα δημιουργικοί στο brainstorming.

Η αγένεια στον εργασιακό χώρο ζημιώνει την εξυπηρετικότητα και τη συνεργασία. 

Έχει επίσης διαπιστωθεί ότι οι εργαζόμενοι που εκτίθενται σε αγενείς συμπεριφορές, είναι τρεις φορές λιγότερο πιθανό να βοηθήσουν τους άλλους και μάλιστα η προθυμία τους να μοιραστούν μειώνεται στο μισό.

Το τίμημα της ασέβειας στον εργασιακό χώρο έχει συγκλονιστική επίδραση και στη σχέση με τους πελάτες.

Μια νέα έρευνα, έδειξε ότι πολλοί καταναλωτές είναι λιγότερο πιθανό να προβούν σε αγορές από μια εταιρεία που θεωρούν ότι συμπεριφέρεται άσχημα, είτε στους ίδιους, είτε στους εργαζόμενους της. Ακόμη και μία σύντομη αρνητική αλληλεπίδραση, μπορεί να οδηγήσει σε γενικεύσεις για όλους τους εργαζόμενους, την επιχείρηση, ακόμη και το brand της.

Για παράδειγμα, μετά από τις καταγγελίες των εργαζομένων για την έλλειψη σεβασμού, την ύπαρξη παρενόχλησης και ενός τοξικού περιβάλλοντος στην εταιρία Uber, οι πελάτες τους δήλωσαν ότι στράφηκαν προς τους ανταγωνιστές τους. Η φήμη ενός οργανισμού, για τον τρόπο με τον οποίο μεταχειρίζεται τους υπαλλήλους του, επηρεάζει σημαντικά την υποστήριξη και την αφοσίωση των πελατών του


Οι ηγέτες των ομάδων παίζουν πολύ σημαντικό ρόλο στην τόνωση της ομάδας. Μία έρευνα4 που πραγματοποιήθηκε σε διατμηματικές ομάδες, αποκάλυψε ότι όταν οι ηγέτες συμπεριφέρονταν στα μέλη της ομάδας, σωστά και δίκαια, τα μέλη της ομάδας ήταν πιο παραγωγικά, σε ατομικό και ομαδικό επίπεδο. Ήταν μάλιστα και πιθανό να κάνουν ακόμη περισσότερα πράγματα και από τις απαιτήσεις της εργασίας τους. Όλα επομένως, ξεκινούν από την κορυφή.

Στις μελέτες που έχουν γίνει σε πάνω από είκοσι χιλιάδες εργαζομένους σε όλο τον κόσμο, εκείνοι που ένιωθαν ότι οι ανώτερό τους, τούς έδειχναν σεβασμό, ανέφεραν 92% μεγαλύτερο ποσοστό συγκέντρωσης και ιεράρχησης, 55% περισσότερη εμπλοκή, 56% καλύτερη υγεία και ευεξία, 1,72 φορές περισσότερη εμπιστοσύνη και ασφάλεια και 89% μεγαλύτερη απόλαυση και ικανοποίηση από την εργασία τους. Επίσης ήταν 1,1 φορές περισσότερο πιθανό να παραμείνουν στην επιχείρηση, από εκείνους που δέχονταν αρνητική συμπεριφορά.

Αν επιθυμείτε να καλλιεργήσετε την ευγενική κουλτούρα εντός του οργανισμού σας, απομακρύνετε τους τοξικούς ανθρώπους πριν καν μπουν στην επιχείρησή σας. Στις συνεντεύξεις διερευνήστε τις θέσεις των υποψηφίων, μέσω συμπεριφορικών ερωτήσεων. Ελέγξτε με κάθε λεπτομέρεια τις αναφορές των μελλοντικών υπαλλήλων και στελεχών, αλλά μην περιορίζεστε μόνο σε αυτές, κοιτάξτε κάτω από την επιφάνεια των ανθρώπων.

Να είστε σαφείς σχετικά με τις αξίες του οργανισμού σας. Κάντε την ευγένεια και τον σεβασμό μέρος εργασιακής φιλοσοφίας και τοποθετήστε την σε ένα ορατό σημείο. Είναι σημαντικό η ομάδα σας να συμμετέχει στον διάλογο θέσπισης των κανόνων λειτουργίας. Στη συνέχεια, καταστήστε σαφές στους υπαλλήλους σας ότι ο καθένας είναι υπεύθυνος για την εκπλήρωση των κανόνων ευγένειας του οργανισμού σας.

Ένας τρόπος για να δείξετε πόσο σημαντική είναι η ευγένεια και ο σεβασμός για την δική σας επιχείρηση, είναι να βρείτε ένα τρόπο μέτρησης αυτών κατά τη διάρκεια της αξιολόγησης της απόδοσης. Βρείτε τρόπους για να ενισχύσετε τέτοιες πρακτικές δημοσίως μέσα από την αναγνώριση και την επιβράβευση των υπαλλήλων σας.

Τέλος, οι ηγέτες πρέπει να διορθώνουν γρήγορα την κακή συμπεριφορά και ταυτόχρονα να απαιτούν από τους υπαλλήλους τους να είναι ευγενικοί. Αν η κακή συμπεριφορά από έναν υπάλληλο σε οποιοδήποτε επίπεδο δεν διορθωθεί άμεσα, έχει φύγει. Οι ηγέτες των επιχειρήσεων είναι πεπεισμένοι ότι οι πελάτες τους μπορούν να καταλάβουν την έλλειψη σεβασμού και την αγένεια και είναι διατεθειμένοι να τους απολύσουν ακόμη και αν είναι εξαιρετικοί στη δουλειά τους.

Η έλλειψη σεβασμού στοιχίζει πολύ ακριβά για να αγνοηθεί. Επικεντρωθείτε στην διαμόρφωση μιας εργασιακής κουλτούρας, όπου οι άνθρωποι θα αισθάνονται ότι τους σέβονται και θα ανταμειφθείτε.


Πηγή: qz.com
Συγγραφέας: Dr. Christine Porath
Απόδοση: Άννα Αποστολίδου, Κλινικός Ψυχολόγος
Έρευνες: 1. The Cost of Bad Behavior
2. Personal and workgroup incivility: impact on work and health outcomes.
3. Does Rudeness Really Matter? The Effects of Rudeness on Task Performance and Helpfulness
4. The Effect of Interactional Fairness on the Performance of Cross-Functional Product Development Teams: A Multilevel Mediated Model

Απάντηση