Η υφυπουργός Παιδείας κα Ζαχαράκη μίλησε για για τον αν θα είναι υποψήφια στις επόμενες εκλογές, αλλά και για το περιστατικό που σόκαρε με την φραστική επίθεση μαθητή ΕΠΑΛ σε καθηγήτρια στην Θεσσαλονίκη και μάλιστα περιέγραψε και προσωπική της εμπειρία όταν δίδασκε ως καθηγήτρια Αγγλικής Φιλολογίας.
Η υφυπουργός Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη μιλά στο newsit.gr για όλα όσα θα αλλάξουν. Πότε θα γίνουν μονιμοποιήσεις εκπαιδευτικών. Πως αντιμετωπίζονται στα σχολεία γρίπη και κοροναϊός. Η απάντηση για το αν ο πατέρας της ήταν διευθυντής του Αλέξη Τσίπρα στο σχολείο. Στα νέα βιλίο που ετοιμάζονται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, τους 15.000 νέους διορισμούς εκπαιδευτικών το 2020, για τον κοροναϊό και πως πρέπει να αντιμετωπίζεται στα σχολεία, για τις αλλαγές στις απουσίες και τις σχολικές εκδρομές αλλά και για το πότε θα μονιμοποιηθούν αναπληρωτές και αδιόριστοι εκπαιδευτικοί μίλησε η υφυπουργός Παιδείας Σοφία Ζαχαράκη, στο newsit.gr και στην Μάγδα Τσέγκου.
Η αξιολόγηση του έργου του υπουργείου Παιδείας από τον Κυριάκο Μητσοτάκη
Από τον Ιούλιο έγινε ένας αγώνας δρόμου για να μπορέσουμε να φτάσουμε στο σήμερα, λέει η κα Ζαχαράκη. «Για τους εκπαιδευτικούς που παρακολουθούν αυτή τη στιγμή και όσους έχουν ασχοληθεί με την εκπαίδευση και έχουν άμεση σχέση, ξέρουν ότι ο Ιούλιος είναι ένας πολύ απαιτητικός μήνας. Οπότε εμείς ευρισκόμενοι και ερχόμενοι και ερχόμενες στο Υπουργείο Παιδείας Ιούλιο, έπρεπε να κάνουμε πραγματικά ένα αγώνα δρόμου, αυτά περιγράψαμε, πράγματα που ξέρει πολύ καλά Πρωθυπουργός». Εξήγησε ότι ο κ. Μητσοτάκης γνωρίζει πάρα πολύ καλά και ενδιαφέρεται πολύ έντονα για το χώρο της παιδείας. Για την παρουσίαση του έργου στον πρωθυπουργό στο Μέγαρο Μαξίμου όπως γίνεται από όλα τα υπουργεία είπε: «…παρουσιάσαμε το εξάμηνο και θέσαμε τους νομοθετικούς στόχους αλλά και τους ευρύτερους στόχους για την πρωτοβάθμια δευτεροβάθμια. Νομίζω περάσαμε πάντως. Θα έλεγα ότι έχω δρόμο ακόμα μπροστά μου για το άριστα».
Οι αλλαγές στον χώρο της εκπαίδευσης και τα νέα βιβλία
Αναφερόμενη στις αλλαγές που έρχονται το 2020 στον χώρο της εκπαίδευσης, ξεκαθάρισε ότι η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας δεν στέκεται απορριπτικά στο έργο που έγινε από την προηγούμενη κυβέρνηση. Εξήγησε ωστόσο ότι «ξεκινάει ένα νέο πλαίσιο στα πρότυπα και πειραματικά σχολεία και είναι πολύ σημαντικό ηταν προεκλογική δέσμευση να έχουμε ένα μεγαλύτερο δίκτυο πρότυπων και πειραματικών, δεν είναι το ίδιο πράγμα πολλές φορές το συγχέουμε, περισσότερα ανά την Ελλάδα. Γιατί για μας, είναι η ουσία της ισότητας στην ευκαιρία. Το να μπορέσουν τα παιδιά να πάνε σε σχολεία που μπορούν να μάθουν μέσα από καινοτόμους μεθόδους ή σχολεία τα οποία προκρίνεται η καλή επίδοση είναι σημαντικό, να αλλάξουμε προγράμματα σπουδών, νέα προγράμματα σπουδών λοιπόν».
Η υφυπουργός Παιδείας είπε ακόμα ότι «θα είναι άμεσα έτοιμα, από το ινστιτούτο εκπαιδευτικής πολιτικής υπάρχει η κατεύθυνση για νέα βιβλία τα οποία προφανώς δε γίνονται με μαγικά ραβδάκια, χρειάζονται το χρόνο τους και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής ξέρει το χρονοδιάγραμμα που πρέπει να τα ετοιμάσει».
Νέες θεματικές ενότητες
Επίσης, νέες θεματικές ενότητες και εξήγησε: «Μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα, καλλιέργεια ηπίων δεξιοτήτων, μέσα από μαθήματα όπως η οδική ασφάλεια, το μάθημα του εθελοντισμού, το μάθημα της διαπαιδαγώγησης στο πώς να σέβεσαι τον άλλον. Πράγματα τα οποία βλέπουμε ότι ταλανίζουν την σχολική κοινότητα, γεγονότα βίας σε όλα τα μαθήματα αυτά θα βοηθήσουν τα παιδιά να ενστερνιστούν και ένα νέο τρόπο το πως βλέπουν την διπλανή και το διπλανό τους, το πώς να αντιμετωπίζουν φυσικές καταστροφές, πράγματα τα οποία συμβαίνουν γύρω μας και θέλουμε τα παιδιά μας να είναι έτοιμα να τα αντιμετωπίσουν, το τι γίνεται δηλαδή στον κόσμο γύρω τους.
Μόρφωση έξω απ’ το σχολείο πολύ σημαντικά μαθήματα, μαθήματα επιχειρηματικότητας και μάλιστα με μία διάσταση στο επιχειρείν.
Όχι γιατί όλοι θα γίνουν επιχειρηματίες αλλά γιατί είναι πολύ σημαντικό να ξέρουν να τολμούν και να αντιμετωπίζουν και την αποτυχία γιατί ούτος ή άλλως είναι πάρα πολύ σημαντικό να παίρνεις ρίσκο και αυτή η καλλιέργεια αυτών των δεξιοτήτων είναι ένας διάλογος να ξέρετε που ούτως ή άλλως διεξάγεται εδώ και καιρό σε Ευρωπαϊκό και διεθνές περιβάλλον ειδικά στο κομμάτι της εκπαίδευσης άρα νομίζω ότι είναι η στιγμή να μπορέσουμε να συμπεριλάβουμε μέσα στο ωρολόγιο πρόγραμμα και αυτές ενότητες θα γίνει από τη νέα χρονιά πιλοτικά σε πολλά σχολεία».
«Πρόγραμμα επιμόρφωσης για 16.000 εκπαιδευτικούς»
Ειδικά για τα θέματα επιμόρφωσης των εκπαιδευτικών, η κα Ζαχαράκη προανήγγειλε ότι ξεκινάει ένα εκτεταμένο διευρυμένο πρόγραμμα επιμόρφωσης το οποίο θα το τρέξουν το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής από το Σεπτέμβριο και αφορά για αρχή περίπου 16.000 εκπαιδευτικούς .
Πρόσθεσε ότι η επιμόρφωση «Θα είναι πολύ σημαντική και για τους νεοδιόριστους, αυτούς τους ανθρώπους που τώρα θα διοριστούν για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια στο δημόσιο σχολείο, αλλά και για τους νηπιαγωγούς οι οποίοι θα έχουν νέα προγράμματα σπουδών και καλώς εχόντων των πραγμάτων μία νέα προσέγγιση στο προνήπιο και το Νηπιαγωγείο».
Πότε θα γίνουν οι 15.000 νέοι διορισμοί
Για τους 15.000 νέους διορισμούς η κα Ζαχαράκη μίλησε με αριθμούς και ημερομηνίες. «…Για την προκήρυξη της ειδικής αγωγής έχουν ήδη αναρτηθεί οι δύο πρώτες κατηγορίες, ήδη από το Νοέμβριο και το Δεκέμβριο, αυτοί οι άνθρωποι είναι το ειδικό εκπαιδευτικό και το Ειδικό βοηθητικό προσωπικό».
«…Οι διαβεβαιώσεις είναι ότι στους επόμενους μήνες θα τελειώσουν και με την μεγάλη προκήρυξη ειδικής αγωγής τελικοί πίνακες, έτσι ώστε έγκυρα με την νέα σχολική χρονιά να έχουμε τους 4.500 εκπαιδευτικούς, ειδικό εκπαιδευτικό και ειδικό βοηθητικό προσωπικό στα σχολεία. Άρα αριθμοί και ημερομηνίες».
Γενική εκπαίδευση
Η υφυπουργός Παιδείας είπε ότι για πρώτη φορά μετά από 10 χρόνια διορίζονται εκπαιδευτικοί στην γενική εκπαίδευση. Η προκήρυξη όπως είπε, αναρτήθηκε μέσα στα Χριστούγεννα και ήδη οι εκπαιδευτικοί της πρωτοβάθμιας κάνουν τις αιτήσεις τους ηλεκτρονικά στο asep.gr και πηγαίνουν και καταθέτουν τα δικαιολογητικά τους στις κατά τόπους διευθύνσεις, από τις αρχές Φεβρουαρίου ξεκινούν και οι καθηγητές δευτεροβάθμιας. Αυτό θα τρέξει μέχρι 24 Φεβρουαρίου.
Πότε θα μονιμοποιηθούν αναπληρωτές και αδιόριστοι εκπαιδευτικοί
Για το θέμα της μονιμοποίησης, η κα Ζαχαράκη είπε ότι «..αυτή τη στιγμή, τρέχουν οι προκηρύξεις για να κάνουν τα χαρτιά τους για την γενική εκπαίδευση, για την πρωτοβάθμια. Ξέρουν τις ημερομηνίες από αρχές Φεβρουαρίου και για την δευτεροβάθμια και ξέρουμε λοιπόν ότι από αυτούς τους χιλιάδες ανθρώπους που στήριξαν τα σχολεία, 10.500 θα είναι στα επόμενα χρόνια στη σχολική τάξη, ως μόνιμοι πλέον και προσμετρώνται προφανώς και τα ακαδημαϊκά κριτήρια και προϋπηρεσία και λοιπά ούτως ή άλλως κριτήρια τα οποία αναλυτικά, αναφέρονται μας προκηρύξεις».
Πρόσθεσε ότι «για το 2020 υπάρχουν οι πιστώσεις για τους εκπαιδευτικούς αυτούς για το πρώτο κύμα των 5.250 εκπαιδευτικών στην γενική όπως υπάρχουν βέβαια και πιστώσεις για την ειδική αγωγή που όπως σας είπα είμαστε στο τελικό στάδιο με την ήδη αναρτημένη λίστα των τελικών αποτελεσμάτων σε δύο προκηρύξεις και στην άλλη μία την μεγάλη που περιμένουμε. Άρα λεφτά υπάρχουν για αυτά και ο πρωθυπουργός ο ίδιος έδειξε ιδιαίτερο ενδιαφέρον για αυτή την προκήρυξη και βέβαια ιδιαίτερο ενδιαφέρον για την συνέχεια της διαδικασίας των διορισμών».
Ο φόβος για τον κορονοϊό, η εποχική γρίπη και οι σχολικές απουσίες
Η κα Ζαχαράκη αναφερόμενη τόσο στην εποχική γρίπη όσο και στον κοροναϊό είπε ότι είχε έγκαιρη ενημέρωση από τον Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας και πως εστάλησαν οδηγίες την Πέμπτη σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας. Εστάλησαν δύο διαφορετικές εγκύκλιοι, μία για τον κορονοϊό και μία για την γρίπη.
Παραδέχθηκε ότι υπάρχουν αρκετά σχολεία κλειστά και περιέγραψε πως λαμβάνεται η απόφαση να κλείσει ένα σχολείο. «Την απόφαση αυτή την λαμβάνει ο Δήμος. Και σε συνεργασία με την σχολική μονάδα, βλέποντας και τον αριθμό των κρουσμάτων, αλλά και την ροή που έχει ούτως ή άλλως η εποχική γρίπη, αποφασίζουν το κλείσιμο των σχολείων. Εγώ θα έλεγα να παίρνουν αυτή την απόφαση έχοντας όλα τα στοιχεία, να είμαστε πολύ προσεκτικοί με το κλείσιμο των σχολείων, αλλά συγχρόνως και με την εγκύκλιο που έδωσα για τις απουσίες, αυτές τις πέντε ημέρες που μπορούν να δικαιολογηθούν μαζί με το χαρτί, δίνουμε την περίοδο που χρειάζεται να μείνει το παιδάκι στο σπίτι υπό την μέριμνα των γονιών για να μπορέσει να αποτραπεί και η περαιτέρω διαδικασία και ταλαιπωρία στο σχολείο. Οι απουσίες αυτές δεν υπολογίζονται αλλά καταγράφονται».
Έρχονται αλλαγές για εκδρομές και απουσίες
«Νομοθετήθηκε μια πολύ σημαντική αλλαγή για το κομμάτι των εκδρομών, την οποία μας την ζητούσαν τα σχολεία, οι Σύλλογοι Εκπαιδευτικών και οι δάσκαλοι», λέει η κα Ζαχαράκη στο newsit.gr. «Μεγαλύτερη αυτονομία στις εκδρομές έτσι ώστε να μειωθεί η γραφειοκρατία, δε χρειάζεται να έρθει στο γραφείο της Υπουργού το χαρτί μιας εκδρομής, υπάρχουν υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί, υπεύθυνος Σύλλογος Διδασκόντων, ο Διευθυντής του σχολείου, και η Διεύθυνση Εκπαίδευσης για να αποφασίσει αν θα γίνει μία εκδρομή ή όχι και δε μιλάμε για ένα σχολικό περίπατο αλλά για τις μεγαλύτερες εκδρομές. Είναι ένα πρώτο βήμα, ένα τεκμήριο θα έλεγα, για το πως εμπιστευόμαστε την σχολική μονάδα, τον διευθυντή σχολείου, έτσι ώστε να πάρει τις αποφάσεις που έχουν να κάνουν με την καθημερινότητα του σχολείου».
Για τις απουσίες είπε ότι γίνεται μια συζήτηση. «Αυτή τη στιγμή στο δημοτικό, επιτρέπεται το 50% του χρόνου το παιδί να βρίσκεται εκτός. Αυτό πιστεύουμε όλοι ότι θέλει περιορισμό, οπότε θέλουμε να δούμε ακριβώς τον αριθμό ο όποιος θα είναι η σωστή και η δίκαιη ποσόστωση. Βέβαια αυτό συνδέεται και θεωρώ πολύ σημαντικό που έκανε και Υφυπουργός Εργασίας πριν από λίγες ημέρες με το επίδομα. Το να συνδέεται και το θέμα του επιδόματος με την παρουσία στο σχολείο. Και συνδέεται αυτό το ζήτημα με το να παρακολουθούν τα παιδιά και την φοίτηση των παιδιών στο σχολείο.»
Το σοκ από το βίντεο με το κρούσμα βίας στο ΕΠΑΛ και η προσωπική εμπειρία στα 24 της
«Ήταν σοκαριστικό», λέει η κα Ζαχαράκη. «Ήταν η ένταση τέτοια, αντιλαμβάνεστε ότι έχοντας δουλέψει σε σχολείο, δεν ήταν κάτι το οποίο μου είναι ξένο, η ένταση ήταν πράγματι κάτι που δεν έχω χρειαστεί και ως εκπαιδευτικός έτσι να αντιμετωπίσω, αλλά ήταν ένα περσινό βίντεο όπως ούτως ή άλλως αποκαλύφθηκε μετά από ένα χρόνο. Εμένα με ενδιαφέρει πάρα πολύ οι σχέσεις και ισορροπία των σχέσεων μέσα στο σχολείο». Προανήγγειλε ότι θα επανεκκινήσουν μία ομάδα που υπήρχε στο Υπουργείο Παιδείας, το παρατηρητήριο βίας, που έχει να κάνει με την προστασία του παιδιού με όλες τις εκφάνσεις που μπορεί να πάρει η σχολική βία.
Περιέγραψε μάλιστα μια προσωπική της εμπειρία όταν ήταν 24 ετών σε ένα σχολείο μεταλυκειακής κατάρτισης. «Ήταν σε ένα σχολείο με μεγαλύτερα παιδιά, μεταλυκειακής κατάρτισης και υπήρχε ένα έντονο περιστατικό, το οποίο ξέρετε όταν είσαι μικρός, εγώ ήμουνα 24 ετών, δούλευα αμέσως μετά από το πανεπιστήμιο, είχε αυτό το παιδί μεγάλη ένταση από ένα δικό του περιστατικό και πιέστηκε ίσως από τις δικές μου παραινέσεις η τάξη να είναι πιο ήσυχη και λειτουργική, ξέσπασε όχι έτσι προφανώς, αλλά εκεί χρειάζεται ψυχραιμία από τη δική μας πλευρά.
Εγώ δεν αντέδρασα εκείνη τη στιγμή, μίλησα μαζί του στο διάλειμμα, νομίζω ότι εκείνη τη στιγμή πρέπει να το αντιμετωπίσεις, δεν είναι εύκολο καθόλου. Φάνηκε με την συζήτηση αμέσως μετά ότι λύθηκαν τα πράγματα. Οφείλω βέβαια να σας πω, ότι ξανακοιτώ και πάλι όλο το πλαίσιο για τις ποινές τα σχολεία, για να μπορέσουμε να βρούμε μια χρυσή ισορροπία έτσι ώστε να έχει και την δύναμη ο Σύλλογος Διδασκόντων και ο διευθυντής να αντιμετωπίσει τα φαινόμενα που έχουν πειθαρχικά συνέπειες».