Τα χαρακτηριστικά και η αντιμετώπιση της Δυσαριθμησίας

Η δυσαριθμησία συγκαταλέγεται στις κύριες μαθησιακές δυσκολίες. Συχνά συνυπάρχει με άλλες μαθησιακές δυσκολίες και τη δυσλεξία και όπως φαίνεται και από την λέξη, αφορά δυσκολίες με τους αριθμούς και τα μαθηματικά.

Τα κύρια χαρακτηριστικά της δυσαριθμησίας:

– Δυσκολία στην εκμάθηση των αριθμών (λεκτικά). Λάθος σειρά, παράλειψη αριθμών.

– Δυσκολία στην εκμάθηση των αριθμών (γραπτά). Παράλειψη, αντιστροφή, αντικατάσταση αριθμών.
– Δυσκολία στην αρίθμηση αντικειμένων
-Δυσκολία στην αντίστροφη αρίθμηση
– Δυσκολία στη σύγκριση αριθμών και ποσοτήτων
– Σύγχυση αριθμών π.χ. 3 και 8, 6 και 9, 4 και 7
– Δυσκολία στη σειροθέτηση των αριθμών. (ποιός αριθμός είναι μετά το 12; Ποιος αριθμός είναι πριν το 18;)
– Δυσκολία στην αντιστοίχιση αριθμού και ποσότητας.
– Δυσκολία στην εκμάθηση πρόσθεσης και αφαίρεσης.
– Δυσκολία στην κατανόηση και επίλυση μαθηματικού προβλήματος.
– Δυσκολία στην εκμάθηση των σχημάτων.
– Δυσκολία στην κατανόηση προμαθηματικών εννοιών (μεγέθη, ποσότητες, σύγκριση, παρελθόν-μέλλον)

– Δυσκολία στην εκμάθηση της ώρας.
– Έλλειψη προσανατολισμού.
– Δεν έχει καλή αίσθηση του χρόνου.
– Μεγάλη δυσκολία στην κατανόηση και την ορθή χρήση των χρημάτων.
– Χρειάζεται πολύ χρόνο για να απαντήσει ακόμα και σε μια απλή πράξη.
– Δυσκολία προσανατολισμού στο χώρο. Μπερδεύει το δεξιά με το αριστερά.
– Αδυναμία να μάθει την προπαίδεια.
– Αδυναμία να κάνει αυτόματα πράξεις – δεν γίνεται δηλαδή η αυτοματοποίηση των πράξεων π.χ. 2+2, 3+2, 5+1 δεν απαντά αμέσως, χρειάζεται σκέψη και συχνά κάνει και λάθη!
– Δεν δίνει σημασία στα μαθηματικά σύμβολα. Μπερδεύει τις πράξεις, π.χ. κάνει πρόσθεση αντί για αφαίρεση.

 

Αντιμετώπιση
-Δεν βοηθούν οι φωνές και οι τιμωρίες, αντίθετα αγχώνουν ακόμα περισσότερο το παιδί και το μπλοκάρουν εντελώς! Άρα υπομονή και ενθάρρυνση είναι απαραίτητα όταν βοηθάτε το παιδί σας στα μαθηματικά.
-Δεν βοηθούν επίσης οι πολύωρες προσπάθειες μάθησης, αντίθετα κουράζουν και συχνά οδηγούν σε χαμηλή αυτοεκτίμηση και απέχθεια για τα μαθηματικά. Φροντίστε το παιδί να είναι ξεκούραστο όταν ασχολείται με τα μαθηματικά.
– Ξεκινήστε από τα πιο απλά, και αυτό είναι η πρόσθεση των όμοιων αριθμών. 1+1, 2+2, 3+3 κλπ
– Διδάξτε την αντιμεταθετική ιδιότητα της πρόσθεσης, δηλαδή αφού 3+2=5 τότε και 2+3= 5.
– Χρησιμοποιήστε αντικείμενα για τις πράξεις.
– Μάθετε στο παιδί να χρησιμοποιεί σωστά τα δάχτυλα του στην α’ δημοτικού για να κάνει τις πράξεις- μην θεωρείτε δεδομένο ότι το ξέρει!
– Αφήστε χρόνο στο παιδί να σκεφτεί και να απαντήσει
– Δεχτείτε τη σωστή απάντηση ακόμα και αν τη βρήκε με διαφορετικό τρόπο από ότι εσείς!
– Επιβραβεύστε τα σωστά αλλά και την προσπάθεια
– Επιβραβεύστε ακόμα και την μικρή πρόοδο
– Χρησιμοποιήστε χρώματα, αντικείμενα, πρακτικά παραδείγματα
– Μαθαίνοντας στο παιδί τους αριθμούς και απλές πράξεις
– Άσκηση με μπαλόνια
– Το παγωτό της πρόσθεσης
– Προπαίδεια- Μαθαίνω, θυμάμαι, Παίζω- Εκπαιδευτικό υλικό για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες
– Προβλήματα μαθηματικών – τρόποι απλοποίησης για παιδιά με μαθησιακές δυσκολίες

– Ασκήσεις/ παιχνίδια: Μαθαίνω να μετρώ

 

Παρέμβαση ειδικής αγωγής

Η παρέμβαση πρέπει να ξεκινήσει αμέσως μόλις φανούν οι πρώτες δυσκολίες. Το πρόγραμμα της παρέμβασης εξαρτάται από τις συγκεκριμένες δυσκολίες του παιδιού. Στόχος του προγράμματος είναι καταρχήν να αγαπήσει ο μαθητής τα μαθηματικά, να τα δει πιο θετικά, να μάθει τρόπους σκέψης και επίλυσης και να διδαχθεί με διαφορετικούς τρόπους τα μαθηματικά.

Σοφία Τσιντσικλόγλου  Ειδική Παιδαγωγός  paidagwgos.blogspot.gr

 

Απάντηση