Παρατηρήσεις επί των ανακοινώσεων της υπ. παιδείας για το άνοιγμα των σχολικών μονάδων
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον και ανυπομονησία αναμέναμε τις ανακοινώσεις της υπουργού παιδείας και Θρησκευμάτων την Τετάρτη 29 Απριλίου 2020 για την παρουσίαση του σχεδίου της σταδιακής επαναλειτουργίας των εκπαιδευτικών δομών.
Ας ανιχνεύσουμε μαζί μέρος των λεχθέντων της:
Τοποθέτηση υπουργού:Θα υπάρξουν δύο ζώνες λειτουργίας του σχολείου:
o Οι μαθητές θα πηγαίνουν στο σχολεία σε εκ περιτροπής υπο-τμήματα (που θα προκύψουν από τη διαίρεση του τμήματος στα δύο) με στόχο τη μείωση του συγχρωτισμού εντός της ίδιας αίθουσας. Η απόσταση μεταξύ μαθητών θα πρέπει να είναι 1,5 μ. και απώτατος αριθμός μαθητών εντός τάξης τα 15 άτομα.
Παρατήρηση:
Θα χρειαστούμε δηλαδή αίθουσες διδασκαλίας συνολικού εμβαδού τουλάχιστον 36 m2 μόνον για την απόσταση των μαθητών, χωρίς να υπολογίσουμε το εμβαδό που καλύπτουν: ο διάδρομος μεταξύ των θρανίων, τα θρανία και τα καρεκλάκια, ο χώρος μπροστά από τον πίνακα και άλλα. Πόσα σχολεία έχουν τόσες αίθουσες και πόσες αίθουσες έχει το κάθε σχολείο με αυτές τις προδιαγραφές; Όλα τα τετραγωνικά των σχολικών αιθουσών των σχολικών μονάδων είναι καταχωρημένα με ευθύνη των διευθυντών των σχολικών μονάδων εδώ και καιρό στο myschool. Καλό θα ήταν να μας ενημερώσει το υπουργείο εκτός εάν και αυτό θεωρείται προσωπικό δεδομένο.
Θεωρείτε εκ των ων ουκ άνευ ότι αυτή η απόσταση περιλαμβάνει και τους εκπαιδευτικούς τόσο μεταξύ τους όσο και με τους μαθητές.Για να εφαρμοσθεί αυτή η απόσταση για όλους τους ευρισκομένους στην αίθουσα ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να βρίσκεται στον πίνακα ή στην έδρα του μόνον. Θα αναθέτει εργασία στους μαθητές του αλλά δε θα μπορεί να την ελέγξει διότι τότε η απόσταση με τους μαθητές του θα είναι μικρότερη του 1,5 μέτρου. Δε θα μπορέσει να σηκώνει κανένα μαθητή στον πίνακα, ιδιαίτερα στα μαθήματα των θετικών επιστημών, διότι ο μαθητής θα περάσει πλησίον των άλλων μαθητών σε απόσταση μικρότερη του 1,5 μέτρου και κατά τη διάρκεια της επίλυσης κάποιας άσκησης στον πίνακα από τον μαθητή ο εκπαιδευτικός δε θα βρίσκεται δίπλα του, προφανέστατα σε απόσταση μικρότερη του 1,5 μέτρου, για να τον καθοδηγεί αν απαιτείται ή να τον διορθώνει.
Εφόσον θα γίνουν όλα τα μαθήματα η βοήθεια προς τους μαθητές που διδάσκονται το μάθημα του σχεδίου (ειδικό μάθημα που δίδεται πανελλαδικώς) δε θα μπορέσει να υπάρξει. Μην μου πεί κάποιος πώς βρε αδελφέ;
Η επιστροφή θα γίνει για όλους τους μαθητές σύμφωνα με τα λεχθέντα υπό τα χείλη της υπουργού. Θεωρώ, εκτός αν υπάρξουν άλλες οδηγίες, ότι θα διδάσκεται και το μάθημα της φυσικής αγωγής εν τοις πράγμασιν και όχι θεωρητικά. Και εκεί θα υπάρχει η απόσταση του 1,5m μεταξύ των μαθητών; Το πιστεύει κανείς αυτό;
Και αυτή η απόσταση του 1,5m μεταξύ των μαθητών παύει να ισχύει μεταξύ των εκπαιδευτικών στην αίθουσα του συλλόγου διδασκόντων; Γνωρίζετε πώς είναι η αίθουσα του συλλόγου διδασκόντων σε πολλές σχολικές μονάδες;
Και η απόσταση του 1,5m θα υπάρχει και εντός των μέσων μεταφοράς των μαθητών μας; Ενημερώνω ότι στην επαρχία οι μαθητές μετακινούνται με τα μέσα μεταφοράς και ότι σε αυτά μπορεί να υπάρχουν και άλλοι άνθρωποι πέραν του μαθητικού δυναμικού.
Οι μαθητές που μετακινούνται από και προς τα μουσικά σχολεία με μισθωμένα μέσα μεταφοράς πώς ακριβώς θα βρίσκονται εντός αυτού του μέσου;
Τοποθέτηση υπουργού:
o Εκ περιτροπής διδασκαλία στα δύο υπο-τμήματα. Δευτέρα – Τετάρτη – Παρασκευή θα πηγαίνει σχολείο το μισό τμήμα και Τρίτη – Πέμπτη το άλλο μισό, ενώ την επόμενη εβδομάδα θα γίνεται το αντίστροφο. Τα ολιγομελή τμήματα (ως 15 άτομα) θα μπορούν να λειτουργούν καθημερινά.
Παρατήρηση:
Οι του υπουργείου γνωρίζουν ότι λόγω των δικών του εγκυκλίων και των δικών του εντολών οι εκπαιδευτικοί αναγκάζονται να διδάσκουν σε περισσότερα του ενός σχολεία;
Ενημερώνουμε το αξιοσέβαστο πολιτικό προσωπικό του υπουργείου παιδείας ότι δυστυχώς οι συνάδελφοι εκπαιδευτικοί δεν έχουν ούτε σοφέρ, ούτε δωρεάν μεταφορά στις σχολικές μονάδες που διδάσκουν και σε συνδυασμό με την οικονομική στενότητα οι συνάδελφοι δημιουργούν ομάδες μετακίνησης από και προς τα σχολεία με ένα όχημα κάθε μέρα.
Επομένως ένας συνάδελφος μπορεί τη Δευτέρα να διδάσκει στο α σχολείο και την Τρίτη να διδάσκει στο β σχολείο την Τετάρτη να διδάσκει στο γ σχολείο. Πώς θα υλοποιηθεί η πρότασή σας άραγε;
Και επισημαίνουμε τέλος στους έχοντες την πολιτική ευθύνη στο υπουργείο παιδείας ότι οι ομάδες μετακίνησης των εκπαιδευτικών από και προς τα σχολεία δεν είναι οι ίδιες κάθε μέρα.
Είναι πάντως μοναδικό το φαινόμενο όταν έχουμε ανάγκη αναπληρωτών και αιτούμεθα στο υπουργείο την πρόσληψή τους, οι του υπουργείου να γνωρίζουν ποιος εκπαιδευτικός δε συμπληρώνει πλήρως το διδακτικό του ωράριο και να τον αναγκάζουν να μετακινηθεί και σε άλλη σχολική μονάδα ενώ τώρα η υπουργός προτείνει σχέδιο μετακίνησης και αυτών των εκπαιδευτικών σε άλλες σχολικές μονάδες.
Και τι θα πράξουν οι συνάδελφοι που μετακινούνται καθημερινά από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας τους που βρίσκεται στην α περιφερειακή ενότητα σε σχολική μονάδα που βρίσκεται στη β περιφερειακή ενότητα για να ασκήσουν τα διδακτικά τους καθήκοντα; Και ως γνωστό για τους γνωρίζοντες τα της εκπαίδευσης οι συνάδελφοι μετακινούνται ομαδικά για πολλούς λόγους.
Εντός του αυτοκινήτου μεταξύ των συναδέλφων θα υπάρχει η απόσταση του 1,5 m;
Να σημειώσουμε ότι στα σχολεία της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης δεν έχουμε κάθε μέρα το ίδιο ωρολόγιο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με τα λεχθέντα της υπουργού κύριο μέλημα είναι η Γ Λυκείου. Υπενθυμίζουμε ότι τα μαθήματα των ομάδων προσανατολισμού διδάσκονται επί επταώρου από εκπαιδευτικούς που πιθανόν να μετακινούνται και σε άλλες σχολικές μονάδες. Το διδακτικό προσωπικό επαρκεί για την υλοποίηση αυτής της πρόθεσης και πρότασης;
Κάποιος δε γνωρίζει ή ηθελημένα παραπληροφορεί.
Τοποθέτηση υπουργού:
o Θα υπάρχει πρόγραμμα για μελέτη στο σπίτι για τις ημέρες που οι μαθητές δεν θα είναι σχολείο.
Παρατήρηση:
Τι σημαίνει άραγε αυτό; Άγνωστο! Γενικόλογο και περίεργο και ύποπτο.
Τοποθέτηση υπουργού:
o Στα σχολεία θα υπάρχουν αντισηπτικά, θα γίνεται φυσικός εξαερισμός. Προβλέπεται καθαρισμός 2 φορές την ημέρα.
Παρατήρηση:
Ποιος θα καθαρίζει δύο φορές την ημέρα; Οι επί συμβάσει καθαρίστριες που πληρώνονται με βάση τον αριθμό των αιθουσών που καθαρίζουν και έρχονται στη σχολική μονάδα μετά το πέρας των μαθημάτων για να καθαρίσουν;
Και έστω ότι μία σχολική μονάδα έχει προσωπικό για τον καθαρισμό του σχολείου. Είναι δυνατόν να προλάβει να καθαρίσει το σχολείο δύο φορές την ημέρα;
Τοποθέτηση υπουργού:
Θα υπάρχει ιδιαίτερη μέριμνα (πρόβλεψη άδειας) για εκπαιδευτικούς που εμπίπτουν στην κατηγορία ειδικών αδειών απουσίας όπως αυτές έχουν οριστεί από το ΥΠΕΣ.
Παρατήρηση:
Εκπαιδευτικοί, κυρίως αναπληρωτές, που υπηρετούν σε σχολικές μονάδες εκτός του τόπου της μονίμου κατοικίας τους και διέμειναν σε ξενοδοχεία που τώρα είναι κλειστά τι θα πράξουν; Υπάρχει μέριμνα για αυτούς;
Και όσοι συνάδελφοι, υποχρεούνται να μετακινηθούν στη σχολική τους μονάδα που πολλές φορές είναι πολύ μακριά από τον τόπο μονίμου κατοικίας τους, έχουν μικρά παιδιά και δεν έχουν βοήθεια για τη φύλαξη των παιδιών ούτε από το συγγενικό τους περιβάλλον, ούτε και από παιδικούς και οι βρεφονηπιακούς σταθμούς και τα νηπιαγωγεία και δημοτικά , αναφέρομαι στα παιδιά των μικρών τάξεων των δημοτικών σχολείων τι θα πράξουν; Θα υπάρξει μέριμνα και για αυτούς;
Και για τις μονογονεϊκές οικογένειες και τις πολύτεκνες οικογένειες ποια η μέριμνα της Ελληνικής Πολιτείας αναφορικά με τη φύλαξη των μικρών παιδιών όταν οι γονείς θα μετακινηθούν στο χώρο εργασίας τους και δη όταν οι γονείς είναι εκπαιδευτικοί;
Τοποθέτηση υπουργού:
o Θα προβλεφθούν διαφορετικά διαλείμματα για τους μαθητές.
Παρατήρηση:
Αυτό ποιος σοφός νους το πρότεινε; Είναι δυνατόν άλλοι μαθητές να κάνουν μάθημα, άλλοι να είναι σε διάλειμμα; Έχουν βρεθεί αυτοί που πρότειναν αυτό το μέτρο σε δημόσιο ελληνικό σχολείο; Φοβούμαι πως όχι.
Και κάτι που ξέχασε επ’ αυτών να μας πει η υπουργός:
Πού θα συγκεντρώνονται οι μαθητές πριν εισέρθουν στο κτίριο; Εκεί θα υπάρχει η απόσταση μεταξύ τους 1,5 μέτρο;
Όταν θα εισέρχονται στο σχολικό κτίριο θα υπάρχει εκπαιδευτικός που θα ελέγχει την απόσταση μεταξύ τους ούτως ώστε να είναι 1,5 μέτρο;
Άρα έχουμε και νέα ειδικότητα: ΠΕ COVID-19
Τοποθέτηση υπουργού:
o Θα είναι προαιρετική χρήση μάσκας στην τάξη και στα μέσα μεταφοράς μαθητών.
Παρατήρηση:
Δηλαδή το κάθε μέλος της σχολικής κοινότητας υποχρεούται εκτός του σχολικού κτιρίου να χρησιμοποιεί τη μάσκα αλλά εντός του σχολικού κτιρίου όχι; Δηλαδή στο σχολικό κτίριο δεν υπάρχει περίπτωση μετάδοσης του περίφημου κορωνοϊού!!!
Και εάν έρθει κάποιος γονέας ή ο ΔΔΕ ή ο συντονιστής εκπαίδευσης ή κάποιος από το δήμο ή κάποιος προμηθευτής αυτός πρέπει να φορά τη μάσκα;
Τοποθέτηση υπουργού:
Θα προβλέπεται ζωντανή αναμετάδοση του μαθήματος μέσω τηλεκπαίδευσης για όσους μαθητές έχουν ειδικό λόγο απουσίας από το σχολείο.
Παρατήρηση:
Δηλαδή οι σχολικές μονάδες έχουν τέτοια τεχνολογία και δεν το ξέραμε; Σε κάθε σχολική αίθουσα όπου απουσιάζει μαθητής θα υπάρχει η δυνατότητα ζωντανής αναμετάδοσης;; Εάν την ίδια ώρα απουσιάζουν μαθητές από πέντε τμήματα θα υπάρχει η δυνατότητα για ζωντανή αναμετάδοση και στα πέντε τμήματα;;;
Και ποιος θα αναλάβει την τοποθέτηση των μηχανημάτων εντός της αίθουσας ούτως ώστε να πραγματοποιηθεί ζωντανή αναμετάδοση; Ποιος θα αναλάβει την τεχνική υποστήριξη; Υπάρχει σε όλες τις αίθουσες όλων των δημόσιων σχολικών μονάδων δυνατότητα σύνδεσης στο διαδίκτυο ενσύρματα ή ασύρματα;
Στο τέλος της συνέντευξης η υπουργός δέχθηκε και ερωτήσεις. Μεταξύ άλλων ρωτήθηκε και από συντάκτρια της εφημερίδας ΤΑ ΝΕΑ.
Υπέβαλλε το εξής ερώτημα (απομαγνητοφωνημένο αυτολεξεί κείμενο) στην υπουργό:
Είστε σε θέση να μας πείτε πόσα δημόσια σχολεία έχουν σαπουνωθήκες χαρτοπετσέτες και γενικώς αναλώσιμα;
Στην αναλογία νιπτήρων μαθητών πώς συνδυάζεται το πλένουμε τα χέρια μας με το αποφεύγουμε το συγχρωτισμό
Επίσης έχετε διαθέσιμο τον αριθμό των εκπαιδευτικών που ανήκουν στις ευπαθείς ομάδες και συνεπακόλουθα πόσοι θα είναι εκείνοι που θα επιτηρούν τους μαθητές ώστε να τηρούνται τα απαραίτητα μέτρα υγιεινής;
Απάντηση της υπουργού:
Κονδύλια έχουνε δοθεί στους δήμους για να προωθηθούν εν συνεχεία σε σχολικές επιτροπές για να καλύψουν τέτοιες ανάγκες στα σχολεία και με βάση την πληροφόρηση που έχουμε από τους Δήμους τέτοια κονδύλια είναι διαθέσιμα πλεονάζουν αυτή τη στιγμή.
Παρατήρηση:
Υπάρχουν άραγε τέτοια κονδύλια στους δήμους που να πλεονάζουν;
Απάντηση της υπουργού:
Επιπλέον έχουμε προχωρήσει σε διαδικασίες για την προμήθεια αντισηπτικών για όλα τα σχολεία που θα λειτουργήσουν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που ανακοινώσαμε.
Παρατήρηση:
Άρα δεν υπάρχουν τούτη τη χρονική στιγμή στο υπουργείο παιδείας αντισηπτικά για να διατεθούν στις σχολικές μονάδες, είμαστε δηλαδή στο περίμενε.
Απάντηση της υπουργού:
Αναφορικά με εκπαιδευτικούς που ενδεχομένως ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες προφανώς αυτό αφορά προσωπικά δεδομένα Σε κάθε περίπτωση υπάρχει ειδική διαδικασία και υπάρχουν συγκεκριμένες οδηγίες που έχουν εκδοθεί από το υπουργείο εσωτερικών αναφορικά με τους όρους υπαγωγής ακριβώς σε αυτό το καθεστώς των ειδικών αδειών.
Παρατήρηση:
Είναι προσωπικά δεδομένα ο αριθμός των εκπαιδευτικών με προβλήματα υγείας; Δεν το πιστεύω αυτό.
Απάντηση της υπουργού:
Τέλος σχετικά με τους επιτηρητές δε ξέρω αν η ερώτηση αναφέρεται στις Πανελλαδικές εξετάσεις ή αλλού έχουμε εκπονήσει όλα τα εναλλακτικά σενάρια αναφορικά με τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων
Αναμένουμε τις τελικές οδηγίες των ειδικών όπως κάναμε και σήμερα ξεδιπλώσαμε το συνολικό σχέδιο έτσι θα κάνουμε και μόλις οριστικοποιηθούν οι οδηγίες και της επιτροπής αναφορικά με επιμέρους πτυχές της οργάνωσης των Πανελλαδικών εξετάσεων
Επαναλαμβάνω οι πανελλαδικές εξετάσεις θα ξεκινήσουν στις 15 Ιουνίου για τα Γενικά Λύκεια και στις 16 Ιουνίου για τα ΕΠΑΛ
Παρατήρηση:
Κυρία υπουργέ πρέπει να ενημερωθείτε εάν δε γνωρίζετε ότι άλλο οι επιτηρητές των Πανελλαδικών Εξετάσεων και άλλο οι εφημερεύοντες εκπαιδευτικοί κατά τη διάρκεια των διαλλειμάτων.
Ξανακούστε την ερώτηση της δημοσιογράφου και ακούστε την απάντησή σας.
Δεν ασχολήθηκε η ερώτηση με τους επιτηρητές κατά τη διεξαγωγή των Πανελλαδικών εξετάσεων.
Και κάτι πολύ ουσιαστικό:
Ο συγχρωτισμός κατά τη διάρκεια του πλυσίματος των χεριών δε θα υφίσταται;
Αυτό σας ρώτησε η δημοσιογράφος.
Νομίζω ότι τα σχόλια περιττεύουν.