Ευρύτερος στόχος των Πειραματικών και Θεματικών ΙΕΚ είναι η άμεση σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης με τις πραγματικές ανάγκες της αγοράς, μέσω νέων ειδικοτήτων και νέων οδηγών κατάρτισης προσαρμοσμένων στις οικονομικές και επαγγελματικές ανάγκες του τόπου που εδρεύουν και ευρύτερα της χώρας.
Με την απόφαση προβλέπονται 5 Πειραματικά ΙΕΚ:
- Πειραματικό ΙΕΚ Καρδίτσας
- Πειραματικό ΙΕΚ Πάτρας
- Πειραματικό ΙΕΚ Γλυφάδας
- Πειραματικό ΙΕΚ Θέρμης
- Πειραματικό ΙΕΚ Λαμίας.
Τα Πειραματικά ΙΕΚ αποτελούν εφεξής μονάδες οι οποίες θα στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραματισμού και της πιλοτικής εφαρμογής καινοτομιών στο σύστημα της αρχικής επαγγελματικής κατάρτισης και θα συμβάλλουν στον καλύτερο σχεδιασμό και την πιλοτική εφαρμογή μεθόδων κατάρτισης, ώστε να καλλιεργηθούν και να διαχυθούν οι βέλτιστες εκπαιδευτικές μέθοδοι, πρακτικές και εργαλεία σε ολόκληρο το σύστημα επαγγελματικής κατάρτισης.
Παράλληλα, με την ίδια απόφαση, προβλέπονται 5 Θεματικά ΙΕΚ, τα οποία θα στοχεύουν στην υποστήριξη μίας ολιστικής εφαρμογής και λειτουργίας ειδικοτήτων, που αντιστοιχούν σε στοχευμένους αναπτυξιακούς τομείς της οικονομίας και σε ευρύτερες ανάγκες του κοινωνικού συνόλου, με την εφαρμογή καινοτόμων μεθόδων λειτουργίας και εφαρμογής καλών πρακτικών.
- Θεματικό ΙΕΚ STEAM Αιγάλεω (Φυσικών Επιστημών, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Τεχνών και Μαθηματικών)
- Θεματικό ΙΕΚ Θεσσαλονίκης Υγείας, Κοινωνικής Μέριμνας και Υπηρεσιών Ευεξίας
- Θεματικό ΙΕΚ Αχαρνών Φυσικού Περιβάλλοντος, Αθλητισμού και Αναψυχής
- Θεματικό Παράρτημα ΙΕΚ Ιωαννίνων Πρωτογενούς Τομέα, Μεταποίησης Προϊόντων και Βιώσιμης Ανάπτυξης στα Ιωάννινα με έδρα την Ι.Μ. Βελλά
- Θεματικό Παράρτημα ΙΕΚ Διδυμοτείχου Πρωτογενούς Τομέα, Μεταποίησης Προϊόντων και Βιώσιμης Ανάπτυξης με έδρα το Σουφλί.
Η μετατροπή των Δημοσίων ΙΕΚ σε Θεματικά και Πειραματικά ΙΕΚ υλοποιείται κατόπιν εισήγησης του Κεντρικού Συμβουλίου Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (Κ.Σ.Ε.Ε.Κ) και της Κεντρικής Επιστημονικής Επιτροπής (Κ.Ε.Ε.).
Της λειτουργίας Πειραματικών και Θεματικών ΙΕΚ προηγήθηκε η ίδρυση των πρώτων έξι Πρότυπων Επαγγελματικών Λυκείων (Π.ΕΠΑ.Λ.) και η θεσμοθέτηση Συμβουλίων σε περιφερειακό και κεντρικό επίπεδο, με συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων για τη συστηματική ανίχνευση των πραγματικών αναγκών της κοινωνίας και της αγοράς εργασίας, και την ανάλογη προσαρμογή ειδικοτήτων και προγραμμάτων σπουδών.
Η Υπουργός Παιδείας και Θρησκευμάτων Νίκη Κεραμέως δήλωσε: «Τα νέα Πειραματικά και Θεματικά ΙΕΚ θα συμβάλλουν με καινοτόμες μεθόδους και καλές πρακτικές στην αναβάθμιση της Επαγγελματικής Κατάρτισης στη χώρα μας και την άμεση διασύνδεσή της με τις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Πρόθεσή μας είναι να παρέχουμε ποιοτική Επαγγελματική Κατάρτιση με εύρος, που θα καλλιεργεί επαγγελματικές γνώσεις και δεξιότητες σε πολλούς κλάδους οικονομικής δραστηριότητας και επαγγελμάτων. Δίνοντας στις νέες και τους νέους μας επιλογές που ανταποκρίνονται στις επιδιώξεις, τις κλίσεις, τις επιθυμίες τους, αλλά και επιλογές με πραγματικό αντίκρισμα στην κοινωνία και την αγορά εργασίας.»