Χτίζεται η «ελληνική PISA»- Μαθητικό διαγωνισμό στα πρότυπα του αντίστοιχου του ΟΟΣΑ προγραμματίζει το υπουργείο Παιδείας

Η Ελλάδα χτίζει τον δικό της… PISA. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό κατ’ αναλογία του Διεθνούς Προγράμματος Programme for International Student Assessment –PISA, όπως είναι το αρκτικόλεξο– που υλοποιεί ο ΟΟΣΑ για την αξιολόγηση των μαθητών.

Ειδικότερα, οι εξετάσεις για τον ελληνικό PISA θα πραγματοποιηθούν μέσα στην άνοιξη –Aπρίλιο ή Μάιο– σε μαθητές της Στ΄ Δημοτικού και της Γ΄ Γυμνασίου σε θέματα ευρύτερων/γενικών γνώσεων των γνωστικών αντικειμένων της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, σε αντιπροσωπευτικό δείγμα σχολείων από όλη τη χώρα. Φέτος, ο πρώτος διαγωνισμός θα υλοποιηθεί πιλοτικά. Eτσι, στόχος είναι να συμμετάσχουν περίπου 12.000 μαθητές συνολικά και από τις δύο τάξεις σε περίπου 600 σχολεία της χώρας.

Hδη έχει ξεκινήσει η προετοιμασία για να δημιουργηθεί σχετική Τράπεζα Θεμάτων, από την οποία θα επιλεγούν τα θέματα των εξετάσεων. Τα θέματα της Τράπεζας θα συνταχθούν από επιστήμονες/εκπαιδευτικούς άμεσα εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική πράξη και πραγματικότητα, που θα επιλεγούν από σχετικό μητρώο. Μάλιστα, ενδεικτικά θέματα της Τράπεζας θα είναι πριν από τις εξετάσεις διαθέσιμα για τους 12χρονους και 15χρονους μαθητές που θα συμμετάσχουν. Τα τεστ θα είναι ανώνυμα και προφανώς το αποτέλεσμά τους δεν μπορεί να προσμετρηθεί στη βαθμολογία κάθε μαθητή για το απολυτήριό του.

Οι πρώτες εξετάσεις θα διεξαχθούν πιλοτικά την άνοιξη και στόχος είναι να συμμετάσχουν 12.000 παιδιά Στ’ Δημοτικού και Γ’ Γυμνασίου.

«Δημιουργούμε ένα νέο, ανεξάρτητο εργαλείο για την αποτύπωση της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου και τη διαρκή αναβάθμισή του», αναφέρει για το θέμα το υπουργείο Παιδείας, και οι λεπτομέρειες της οργάνωσης και διεξαγωγής θα προβλεφθούν από σχετική υπουργική απόφαση, η οποία αναμένεται να εκδοθεί στο αμέσως προσεχές διάστημα. O σχεδιασμός, η οργάνωση, η εποπτεία και η επιστημονική υποστήριξη των εθνικών διαγνωστικών εξετάσεων πραγματοποιείται από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ) και την Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (ΑΔΙΠΠΔΕ). Aλλωστε, τα αποτελέσματα των εξετάσεων θα αξιοποιηθούν από το ΙΕΠ και την ΑΔΙΠΠΔΕ για τη διατύπωση προτάσεων προς το υπουργείο Παιδείας, για ευρύτερες βελτιώσεις στο εκπαιδευτικό υλικό και στη διδακτική μεθοδολογία.

O σκοπός

Oπως ανέφερε στην «Κ» ο πρόεδρος του ΙΕΠ Γιάννης Αντωνίου, σκοπός των εξετάσεων είναι η εξαγωγή πορισμάτων για τα προγράμματα σπουδών και τον βαθμό επίτευξης των προσδοκώμενων μαθησιακών αποτελεσμάτων σε εθνικό επίπεδο. Την ίδια στιγμή, που προβληματίζουν οι επιδόσεις των Eλλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA –στον τελευταίο διαγωνισμό του 2018 στην κατανόηση κειμένου η Ελλάδα κατετάγη 42η, στα μαθηματικά 43η, και στις φυσικές επιστήμες 44η σε 78 χώρες– ο εθνικός διαγωνισμός θα προσφέρει αξιόπιστη διάγνωση των γνώσεων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών σε βασικά γνωστικά αντικείμενα.

Από την πλευρά του ΙΕΠ την ευθύνη για τον διαγωνισμό έχει η Χρύσα Σοφιανοπούλου, η οποία είναι αναπληρώτρια καθηγήτρια του Τμήματος Πληροφορικής και Τηλεματικής στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο, εθνική εμπειρογνώμονας στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή σε θέματα εκπαίδευσης, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΙΕΠ και εθνική διαχειρίστρια του διεθνούς προγράμματος αξιολόγησης μαθητών PISA. Μιλώντας στην «Κ» η κ. Σοφιανοπούλου τόνισε ότι «είναι σημαντικό να γίνει σαφές στην εκπαιδευτική κοινότητα ότι τα θέματα των εθνικών διαγνωστικών εξετάσεων θα αναφέρονται στα ισχύοντα Προγράμματα Σπουδών και στα σχολικά εγχειρίδια, σε αυτά δηλαδή που διδάσκονται οι μαθητές. Δεν πρόκειται ούτε για εξετάσεις αριστείας ούτε σε καμία περίπτωση για εξετάσεις σε πεδία που δεν έχουν διδαχθεί ή με τρόπο που δεν έχουν διδαχθεί. Επίσης, η ανωνυμία των απαντήσεων καθώς και ο τρόπος επιλογής του δείγματος των σχολείων διασφαλίζει την αξιοπιστία και την εγκυρότητα. Από τις εθνικές διαγνωστικές εξετάσεις αναμένεται να μάθουμε τι έμαθαν και τι δεν έμαθαν στο σύνολό τους οι μαθητές της χώρας».

Τα αγγλικά

Τα αγγλικά μπαίνουν ως ειδικό αντικείμενο στον διεθνή διαγωνισμό PISA, που θα οργανωθεί το 2023. Στον ΟΟΣΑ γίνεται τα τελευταία χρόνια συζήτηση για την αξιολόγηση της αγγλικής γλώσσας ως ξένη γλώσσα, στο πλαίσιο του PISA. Ηδη εφαρμόστηκε πιλοτικά σε πολύ λίγες χώρες. Οπως ανέφερε στην «Κ» η Χρύσα Σοφιανοπούλου, εθνική διαχειρίστρια του διεθνούς προγράμματος αξιολόγησης μαθητών PISA, στο Foreign language Assessment το 2023 θα αξιολογηθούν οι μαθητές στις τρεις βασικές διαστάσεις της γλώσσας: την κατανόηση κειμένου, το listening και την ομιλία. Επίσης, ένα μέρος από όλα τα ερωτηματολόγια θα είναι αφιερωμένο στην εμπειρία από τη διδασκαλία της ξένης γλώσσας (των αγγλικών πάντα). Θα λάβουν μέρος όσες χώρες, από εκείνες που συμμετέχουν στο PISA, δηλώσουν σχετικό ενδιαφέρον. Αυτό το γνωστικό αντικείμενο έχει ήδη μελετηθεί πολύ και τυποποιηθεί σε διεθνές επίπεδο. Ωστόσο, θα είναι πολύ χρήσιμο το γεγονός ότι θα συγκεντρωθούν στοιχεία και θα αξιολογηθεί η γλωσσομάθεια σε επίπεδο χώρας.

πηγή:kathimerini

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *