Ψηφιακές δεξιότητες: «Κλειδί» για τη συμμετοχή σε δράσεις κατάρτισης

Η Ελλάδα διαθέτει εργατικό δυναμικό με σημαντικά υψηλό επίπεδο στις τεχνολογίες της πληροφορικής και επικοινωνίας (ΤΠΕ), με πολύ χαμηλή όμως απορρόφηση στην αγορά εργασίας.

Η Ελλάδα διαθέτει εργατικό δυναμικό με σημαντικά υψηλό επίπεδο στις τεχνολογίες της πληροφορικής και επικοινωνίας (ΤΠΕ), με πολύ χαμηλή όμως απορρόφηση στην αγορά εργασίας.

Δεν ισχύει βέβαια το ίδιο σε επίπεδο γενικού πληθυσμού, καθώς μόλις το 52% του ενήλικου πληθυσμού της χώρας μας κατέχει βασικές τουλάχιστον ψηφιακές δεξιότητες, την ώρα που η πανδημική κρίση φέρνει στην επιφάνεια νέου τύπου ανισότητες, κυρίως ως προς την πρόσβαση και τη συμμετοχή σε δραστηριότητες εκπαίδευσης και κατάρτισης με τη μέθοδο του e-learning.

Το Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΚΑΝΕΠ) της ΓΣΕΕ αναμένεται να παρουσιάσει σήμερα έρευνα με τίτλο «Ενήλικες και προγράμματα διά βίου εκπαίδευσης στην περίοδο της πανδημίας: Η πρόκληση των ψηφιακών δεξιοτήτων. Βασικά μεγέθη, εμπειρικά στοιχεία, συγκριτικές αναφορές», καταγράφοντας το έλλειμμα στις ψηφιακές δεξιότητες, που με τη σειρά του οδηγεί σε έλλειμμα όσον αφορά την παρακολούθηση προγραμμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης. Παράλληλα, η μελέτη που θα παρουσιάσει ο γενικός διευθυντής του ΚΑΝΕΠ και του ΙΝΕ ΓΣΕΕ Χρήστος Γούλας, καταγράφει και τις ανισότητες με βάση το επίπεδο εκπαίδευσης και ψηφιακών δεξιοτήτων. Για παράδειγμα, σύμφωνα με τη μελέτη, όσο υψηλότερο είναι το επίπεδο εκπαίδευσης, τόσο υψηλότερο είναι και το επίπεδο πρόσβασης και το ποσοστό συμμετοχής σε online εκπαιδευτικές δραστηριότητες. Αντίστοιχα, το υψηλό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων οδηγεί σε αυξημένη δυνατότητα πρόσβασης και ανεβάζει το ποσοστό συμμετοχής σε τέτοια προγράμματα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει το εύρημα της μελέτης που αφορά το εκπαιδευτικό επίπεδο των απασχολουμένων με εξειδίκευση στις τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνίας, καθώς ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό της τάξης του 71,1% κατέχει τριτοβάθμιο επίπεδο εκπαίδευσης, με το αντίστοιχο ποσοστό στην Ε.Ε. να είναι 63,7%. Αυτό βέβαια δεν τους προστατεύει από την ανεργία, καθώς στην Ελλάδα, καθ’ όλη τη δεκαετία 2010-2020, τα άτομα με εκπαίδευση ΤΠΕ καταγράφουν σημαντικά υψηλότερα ποσοστά συγκριτικά με τη γενική ανεργία.

Την ίδια στιγμή, οι επιχειρήσεις δεν επενδύουν ή επενδύουν ελάχιστα στη βελτίωση των ψηφιακών δεξιοτήτων των εργαζομένων τους, και συγκεκριμένα μόλις το 12% υλοποίησε το 2020 προγράμματα κατάρτισης με στόχο την ανάπτυξη ή τον εμπλουτισμό των γνώσεων του προσωπικού τους. Σύμφωνα με το ΚΑΝΕΠ, οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν επιθυμούν να καταβάλουν βελτιωμένες αμοιβές στο εργατικό δυναμικό με ειδίκευση στην πληροφορική. Ετσι, σχεδόν μία στις πέντε επιχειρήσεις στο σύνολο της Ε.Ε. αλλά και στην Ελλάδα απασχολούν άτομα με εξειδίκευση στις ΤΠΕ. Από τις επιχειρήσεις που διέθεταν κενές θέσεις εργασίας για άτομα με τη συγκεκριμένη εξειδίκευση, δυσκολεύτηκαν να τις καλύψουν σε ποσοστό 55% στην Ε.Ε. και 35% αντίστοιχα στην Ελλάδα. Στην Ελλάδα, ανάμεσα στις δυσκολίες που αναφέρουν ότι αντιμετώπισαν οι επιχειρήσεις για την κάλυψη των θέσεών τους, την πρώτη θέση καταλαμβάνει σε ποσοστό 69% η απάντηση «οι υψηλές μισθολογικές προσδοκίες των ενδιαφερομένων» και ακολουθούν «η έλλειψη σχετικής εργασιακής τους εμπειρίας» σε ποσοστό 63% και «η έλλειψη προσόντων/τίτλων σχετικών με τις ΤΠΕ» σε ποσοστό 54%.

πηγή:kathimerini

Απάντηση