Στο Mathesis –πάροχος ανοικτών διαδικτυακών μαθημάτων των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης του ΙΤΕ– σήμερα συμμετέχουν συνολικά 110.000 φοιτητές, οι οποίοι έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε μαθήματα ιστορίας, φιλοσοφίας, πληροφορικής και άλλων κλάδων. (SHUTTERSTOCK)
Η πανδημία εκτίναξε το ενδιαφέρον για μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα –Massive Open Online Courses (MOOCs) στα αγγλικά– τόσο διεθνώς όσο και στην Ελλάδα. Η αύξηση, στην οποία συνέβαλε και η καραντίνα λόγω πανδημίας, των ανοικτών διαδικτυακών μαθημάτων αποτυπώνει τη στροφή των πολιτών σε γνώση από έγκυρους ακαδημαϊκούς φορείς σε μια εποχή ρευστή που η διά βίου μάθηση είναι ισχυρό εργαλείο για τις αναδυόμενες προκλήσεις. Χαρακτηριστικό είναι το υψηλό ενδιαφέρον για τα μαθήματα του Mathesis – ο πάροχος ανοικτών διαδικτυακών μαθημάτων των Πανεπιστημιακών Εκδόσεων Κρήτης του ΙΤΕ. «Οταν στοιχηματίζεις στην καλύτερη πλευρά της Ελλάδας, δεν θα χάσεις ποτέ το στοίχημα. Εμείς στοιχηματίσαμε στην ποιοτική Ελλάδα και αυτή μας το ανταπέδωσε όπως δείχνει και το μεγάλο ενδιαφέρον για τα μαθήματα. Χαρακτηριστικό είναι πως έχουμε και μεγάλη προθυμία φοιτητών για εθελοντική συνδρομή στα μαθήματα. Πρόκειται για όψεις της καλής Ελλάδας», ανέφερε στην «Κ» ο διευθυντής του Mathesis και διδάσκων στο Παν. Κρήτης, Στέφανος Τραχανάς.
Ειδικότερα, η πλατφόρμα edX, από 5 εκατομμύρια νέους χρήστες το 2019 έφτασε τα 10 εκατομμύρια το 2020, ενώ ακόμα πιο εντυπωσιακή ήταν η άνοδος του Coursera, το οποίο προσείλκυσε 31 εκατομμύρια νέους εγγραφέντες το 2020, έναντι 8 εκατομμυρίων το 2019. Η άνοδος ήρθε για να μείνει ή αποτέλεσε ένα πυροτέχνημα λόγω των lockdowns και της ξαφνικής αλλαγής του τρόπου ζωής; Η απάντηση φαίνεται από την εξέλιξη των MOOCs το 2021, όπου η άνοδος αυτή συνεχίστηκε, αν και με μικρότερους ρυθμούς. Με το edX να προσθέτει επιπλέον 7 εκατ. νέους χρήστες και το Coursera άλλα 21 εκατ., γίνεται ξεκάθαρο ότι τα μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα θα αποτελούν τμήμα της διά βίου μάθησης όλο και περισσότερων πολιτών παγκοσμίως.
«Μία παρόμοια πορεία φαίνεται να ακολούθησαν τα MOOCs και στην Ελλάδα», λέει στην «Κ» ο κ. Δημήτρης Βουδούρης, στέλεχος του Mathesis. Το Mathesis έφτασε από τις 13.000 νέους ετήσιους διαδικτυακούς «φοιτητές» τη χρονιά πριν από την πανδημία, στις 24.000 τον Φεβρουάριο του 2021, ενώ την επόμενη χρονιά άλλοι 15.000 νέοι συμμετέχοντες γράφτηκαν στην πλατφόρμα του. Σήμερα, –μετά επτά χρόνια παρουσίας στα διαδικτυακά μαθήματα– το Mathesis προσεγγίζει συνολικά τους 110.000 φοιτητές, οι οποίοι μπορούν να έχουν ελεύθερη πρόσβαση σε μαθήματα ιστορίας, φιλοσοφίας, πληροφορικής και πολλών άλλων κλάδων.
Μεταξύ των μαθημάτων που προσφέρει το νέο πρόγραμμα είναι για την 4η βιομηχανική επανάσταση. «Στο μάθημα αρχικά θα εξετάσουμε την προσπάθεια του ανθρώπου να νικήσει τη νόσο και το γήρας. Στη συνέχεια θα δούμε τις ραγδαίες εξελίξεις που φέρνουν στην ιατρική –και όχι μόνο– η φυσική και ιδιαίτερα η νανοτεχνολογία και έπειτα θα αναλύσουμε σημαντικές προκλήσεις με τις οποίες μας φέρνει αντιμέτωπους η τεχνητή νοημοσύνη. Τέλος, θα συζητήσουμε τα ηθικά διλήμματα και τα νομικά θέματα που προκύπτουν στον γενναίο, νέο κόσμο που ανατέλλει», λένε οι διδάσκοντες.
Tα μαθήματα του Mathesis προσφέρονται δωρεάν μέσα από την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, ενώ τα νέα μαθήματα αυτού του κύκλου έχουν δημιουργηθεί με τη συνεργασία της Περιφέρειας Κρήτης.
πηγή:kathimerini