Μετάβαση στο περιεχόμενο
Μενού
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
    • ΔΗΜΟΤΙΚΟ
    • Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • ΑΛΓΕΒΡΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΑΛΓΕΒΡΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
    • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
    • ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
    • ΨΗΦΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
  • Μαθηματικό Φεστιβάλ
  • ΓΡΙΦΟΙ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ
  • ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
  • ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
  • Αναζήτηση
  • ΑΡΧΙΚΗ
  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ
    • ΔΗΜΟΤΙΚΟ
    • Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
    • ΑΛΓΕΒΡΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΑΛΓΕΒΡΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
    • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
    • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
    • ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
    • ΨΗΦΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
  • Μαθηματικό Φεστιβάλ
  • ΓΡΙΦΟΙ
  • ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΝΕΑ
  • ΕΓΚΥΚΛΙΟΙ
  • ΦΙΛΟΣΟΦΙΑ
  • ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
 Ο ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ

«Δικαιοκρατικές πολυτέλειες»: Παρακολουθήσεις και αλγόριθμοι

...02/03/20230

Το μέλλον της ανθρώπινης κοινωνίας είναι συνδεδεμένο με την τεχνητή νοημοσύνη. Παρότι κάθε νέα τεχνολογική εφαρμογή προκαλεί αμηχανία και επιφυλάξεις, πόσο μάλλον η τεχνητή νοημοσύνη με τις απεριόριστες δυνατότητές της, δεν χρειάζεται να είμαστε φοβικοί απέναντί της.

 

Από την άλλη όμως, οι εφαρμογές της θα πρέπει να οριοθετηθούν χωρίς να αντικαταστήσουν τον ανθρώπινο παράγοντα στην άσκηση των πολιτειακών λειτουργιών. Η ανθρώπινη επίβλεψη στις εφαρμογές της τεχνητής νοημοσύνης είναι απαραίτητος όρος για την διατήρηση του σύγχρονου δημοκρατικού κράτους δικαίου.

Μπορεί κανείς να φανταστεί μια δικαιοσύνη, η οποία δεν θα αξιολογεί με ανθρώπινους όρους αλλά μηχανικά και ανώνυμα, μέσω των εφαρμογών της τεχνητής νοημοσύνης, και με αποτελέσματα που θα είναι δύσκολα επαληθεύσιμα και ελέγξιμα; Μπορεί κανείς να φανταστεί μια αστυνομία που θα παρακολουθεί και θα συλλαμβάνει υπόπτους και «υπόπτους» με βάση τα αποτελέσματα αλγοριθμικών δεδομένων που κανείς δεν θα μπορεί να ελέγξει και να επαληθεύσει;

Εικόνες από το μακρινό μέλλον; Όχι τόσο, αν σκεφτεί κανείς την πολύ πρόσφατη απόφαση του γερμανικού Ομοσπονδιακού Συνταγματικού Δικαστηρίου, που δημοσιεύτηκε στα μέσα Φεβρουαρίου. Η απόφαση αυτή έκρινε ως αντισυνταγματική τη νομοθεσία δύο γερμανικών κρατιδίων (Έσσης και Αμβούργου) που επέτρεπαν στην αστυνομία την αυτοματοποιημένη αλγοριθμική ανάλυση δεδομένων ως μέσο για την πρόληψη της εγκληματικής δραστηριότητας. Το Συνταγματικό Δικαστήριο δέχθηκε ότι η νομοθεσία αυτή παραβιάζει πολλαπλώς το δικαίωμα στην προστασία των προσωπικών δεδομένων και τον πληροφοριακό αυτοκαθορισμό του προσώπου.

Ειδικότερα, κρίθηκε ότι η χρήση αλγορίθμων από την αστυνομία επιτρέπει την επεξεργασία μεγάλου αριθμού πληροφοριών και τη δημιουργία «προφίλ» συγκεκριμένων ανθρώπων, κάτι που με τη σειρά του συνεπάγεται πολύ έντονη επέμβαση στο δικαίωμα της προσωπικότητας και δημιουργεί τον κίνδυνο καταχρήσεων. Εξάλλου, η αυτοματοποιημένη επεξεργασία βάσει αλγορίθμων στα γερμανικά κρατίδια δεν τηρούσε μια σειρά από δικαιοκρατικές εγγυήσεις: Δεν περιοριζόταν μόνο στην πρόληψη και στην καταστολή ιδιαίτερα σοβαρών εγκλημάτων κατά της ζωής, της σωματικής ακεραιότητας και της προσωπικής ελευθερίας και δεν υπήρχε η απαραίτητη σαφήνεια όσον αφορά το πλαίσιο συγκέντρωσης, ανάλυσης και αξιοποίησης των πληροφοριών από την αστυνομία. Όπως σημειώνεται χαρακτηριστικά στην απόφαση, το λογισμικό που χρησιμοποιούσε η αστυνομία της επέτρεπε με ένα «κλικ» να δημιουργήσει ένα πλήρες προφίλ ατόμων και ομάδων και να καταστήσει πολυάριθμα αθώα πρόσωπα αντικείμενο αστυνομικής παρακολούθησης.

Περαιτέρω, η χρήση των αλγορίθμων δεν περιοριζόταν μόνο στην αντιμετώπιση συγκεκριμένων και υπαρκτών κινδύνων και δεν υπήρχαν όρια ως προς τα είδη των προσωπικών δεδομένων που καθίσταντο αντικείμενα της αυτοματοποιημένης επεξεργασίας. Τέλος, δεν ξεκαθαρίζονταν οι μέθοδοι ανάλυσης και αξιοποίησης των πληροφοριών, που επέτρεπαν ακόμη και την εξόρυξη δεδομένων («Data-Mining»).

Μήπως όλα τα ανωτέρω αποτελούν «πολυτέλειες», ιδίως αν συγκριθούν με ζητήματα όπως αυτό των τηλεφωνικών υποκλοπών; Μπορεί να είναι και έτσι. Σε κάθε, πάντως, περίπτωση πρόκειται για «πολυτέλειες» που ενισχύουν τα ατομικά δικαιώματα και το κράτος δικαίου.

***

Ο κ. Σπύρος  Βλαχόπουλος είναι Καθηγητής Νομικής Σχολής ΕΚΠΑ.

Πηγή: tovima.gr

by Αντικλείδι , https://antikleidi.com

Κοινοποιήστε:

  • Facebook
  • X

Μου αρέσει αυτό:

Like Φόρτωση...

Σχετικά

Κατηγορίες
  • ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ
Προηγούμενο άρθρο

Σπάνιο δίδυμο άστρων θα εκραγεί «λούζοντας» το Σύμπαν με χρυσό (βίντεο)

Επόμενο άρθρο

«Τα χαζοπούλια»: Το αστείο animation που μαθαίνει στα παιδιά γιατί δεν πρέπει να κοροϊδεύουν τον διπλανό τους

ΑπάντησηΑκύρωση απάντησης

ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΣΤΟΝ ΙΣΤΟΤΟΠΟ ΜΑΣ

 

Η ζωντανή ροή του 4ου Πανελληνίου Διαδικτυακού Μαθητικού Μαθηματικού Φεστιβάλ
Ο Ευθύμιος Καξίρας στο 4ο Πανελλήνιο Διαδικτυακό Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ
Ο Κίμων Δρακόπουλος στο 4ο Πανελλήνιο Διαδικτυακό Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ
Η ζωντανή ροή του 3ου Πανελλήνιου Μαθητικού Μαθηματικού φεστιβάλ - 2η ημέρα
Η ζωντανή ροή του 3ου Πανελλήνιου Μαθητικού Μαθηματικού Φεστιβάλ - 1η ημέρα
Ο κ. Γιάννης Ζουγανέλης στο 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ
Ο κ. Μανώλης Κέλλης στο 3ο Πανελλήνιο Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ
Η ζωντανή ροή του 4ου Πανελληνίου Διαδικτυακού Μαθητικού Μαθηματικού Φεστιβάλ

ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΑ ΝΕΑ

ΟΠΣΥΔ: Διευκρινίσεις σχετικά με τη καταχώριση δικαιολογητικών

26/04/2025

Κ. Μητσοτάκης: Όσοι αρνούνται την αξιολόγηση δεν έχουν θέση στο σύστημα εκπαίδευσης- Με ικανοποίηση άκουσα ότι θα μειωθεί η διδακτέα ύλη

26/04/2025

Το Πρότυπο Λύκειο Λάρισας στο 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ

12/04/2025

Συμμετοχή των Μαθητών του Πρότυπου Γυμνασίου Λάρισας στο 5ο Πανελλήνιο Μαθητικό Μαθηματικό Φεστιβάλ

10/04/2025

Μαθηματικά, δημιουργία και έμπνευση στο 11ο ΓΕΛ Λάρισας – Εκδήλωση στο πλαίσιο του 5ου Πανελλήνιου Μαθητικού Μαθηματικού Φεστιβάλ

06/04/2025

Με απόλυτη επιτυχία ολοκληρώθηκε το 5ο Πανελλήνιο Μαθη(μα)τικό Φεστιβάλ – «Τα Μαθηματικά Είναι Παντού»

05/04/2025

Η 1η μέρα του 1ου Δ. Μ. Μ. Φεστιβάλ

https://www.youtube.com/watch?v=_UWm-P4F7Sc&t=174s

Η 2η μέρα του 1ου Δ. Μ. Μ. Φεστιβάλ

https://youtu.be/4Ei1t4mK0P0

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης στο 1ο Δ.Μ.Μ. Φεστιβάλ

https://youtu.be/j3bmVKJUt1s

Ο Αθανάσιος Φωκάς στο 1ο Δ.Μ.Μ. Φεστιβάλ

https://youtu.be/vv2lobi-L5Y

Δημοσιεύστε το άρθρο σας εδώ

“Ο ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ”  δίνει τη δυνατότητα σε όποιον επιθυμεί  να δημοσιεύσει το άρθρο του.

Εάν θέλετε να δημοσιευτεί το άρθρο σας αρκεί να το στείλετε στο kbourazanas@gmail.com

 

 

* Αν κάποια  εικόνα υπόκειται σε πνευματικά δικαιώματα παρακαλούμε να μας ενημερώσετε για να την αντικαταστήσουμε.

  • ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
  • ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ
  • ΑΛΓΕΒΡΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
  • ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Β΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
  • ΑΛΓΕΒΡΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
  • ΓΕΩΜΕΤΡΙΑ Α΄ ΛΥΚΕΙΟΥ
  • Γ΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
  • Β΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
  • Α΄ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
  • ΔΗΜΟΤΙΚΟ
  • ΨΗΦΙΑΚΟ ΥΛΙΚΟ
  • ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ

Πνευματικά δικαιώματα © 2025 Ο ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΟΣ. Όλα τα δικαιώματα κατοχυρωμένα.

Θέμα Codilight απόFameThemes
%d