Ρεκόρ στις ελλείψεις πιλότων αεροσκαφών

Τον Δεκέμβριο ξεκινάει να λειτουργεί το νέο κέντρο εκπαίδευσης της Aegean στα Σπάτα

Μπορεί το επάγγελμα του πιλότου να ανήκει στα πιο ελκυστικά παγκοσμίως, όμως η έλλειψη προσφοράς κυβερνητών καταγράφει ρεκόρ. Την επόμενη δεκαετία υπολογίζεται ότι οι αερομεταφορές θα πρέπει να απορροφήσουν περίπου 320.000 πιλότους, ειδάλλως θα είναι δύσκολο για τις αεροπορικές εταιρείες να αυξήσουν τη χωρητικότητά τους ώστε να ανταποκριθούν στην αυξημένη ζήτηση για ταξίδια. Το πρόβλημα, που υπήρχε πριν τα αεροπλάνα καθηλωθούν λόγω της πανδημίας, επιδεινώθηκε όταν ο κορωνοϊός αποτελούσε απειλή για την παγκόσμια υγεία. Οι αεροπορικές για να αντιμετωπίσουν το δυσβάστακτο κόστος του εκμηδενισμού σχεδόν των μεταφορών με αεροπλάνο, προχώρησαν σε περικοπές και εθελούσιες εξόδους προσωπικού. Για παράδειγμα, το 2020 στο πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου της αμερικανικής Delta είχαν συμμετάσχει περίπου 2.235 πιλότοι, με τον αντίστοιχο αριθμό για την American Airlines να ξεπερνάει τους 5.000.

Λόγω όμως της δυναμικής επαναφοράς της ζήτησης για ταξίδι, οι αερομεταφορείς αδυνατούν να καλύψουν τις κενές θέσεις πιλότων. Το πρόβλημα εντείνεται λόγω και των υψηλών διδάκτρων, που καθιστούν ακριβή υπόθεση την εξασφάλιση της ειδικότητας του πιλότου, με το «εισιτήριο εισόδου» στη συγκεκριμένη αγορά να τοποθετείται σε περίπου 60.000 ευρώ. Το εγχείρημα όμως είναι ανταποδοτικό, καθώς υπολογίζεται ότι οι μεικτές ετήσιες απολαβές ενός πιλότου ξεκινούν από 130.000-140.000 ευρώ και διαφοροποιούνται εάν πρόκειται για κυβερνήτη ή για συγκυβερνήτη.

Επενδύοντας στη δημιουργία του δικού της προσωπικού, που περιλαμβάνει και ξένους πιλότους, η Aegean αποφάσισε να δημιουργήσει το δικό της κέντρο προσομοιωτών πτήσεων και εκπαίδευσης πληρωμάτων στο «Ελ. Βενιζέλος», που θα είναι και το πρώτο στην Ελλάδα. Μέσω δηλαδή μιας επένδυσης 36 εκατ. ευρώ, η Aegean από κοινού με τον καναδικό όμιλο CAE, που εξειδικεύεται στην ανάπτυξη τεχνολογίας και εξοπλισμού προσομοίωσης πτήσεων, μέχρι τον Δεκέμβριο θα έχουν ολοκληρώσει στο αεροδρόμιο των Σπάτων την πρώτη φάση του κέντρου εκπαίδευσης. Αυτή θα περιλαμβάνει τέσσερις προσομοιωτές πτήσης, συμπεριλαμβανομένων δύο Airbus A320neo, ενός Boeing 737NG και ενός ATR 72-600, καθώς και εξοπλισμό εκπαίδευσης των πληρωμάτων καμπίνας. Σε δεύτερη φάση θα εγκατασταθούν τρεις επιπλέον προσομοιωτές. Συνολικά, δηλαδή, θα λειτουργούν επτά τέτοιου είδους μηχανήματα, μέσω των οποίων οι πιλότοι θα εκπαιδεύονται σε διαφορετικά σενάρια πτήσης, μέτριας, μεσαίας και πολύ μεγάλης δυσκολίας.

Θα καταρτίζονται έως και 3.500 πιλότοι τον χρόνο και πολλαπλάσιος αριθμός πληρωμάτων καμπίνας.

Η «Κ» βρέθηκε την περασμένη εβδομάδα στο κέντρο εκπαίδευσης που διαθέτει η CAE στη Μαδρίτη και περιλαμβάνει εκτός από προσομοιωτές πτητικού έργου, ειδικούς χώρους εκπαίδευσης των πληρωμάτων σε αντίξοες συνθήκες (π.χ. εκδήλωση πυρκαγιάς, καπνός στην καμπίνα κ.λπ.). Οι προσομοιωτές λειτουργούν επί εικοσιτετραώρου βάσεως και γι’ αυτό, στην πλήρη του ανάπτυξη, το κέντρο στο «Ελ. Βενιζέλος» θα είναι σε θέση να παρέχει 42.000 ώρες εκπαίδευσης, καταρτίζοντας έως και 3.500 πιλότους τον χρόνο και πολλαπλάσιο αριθμό πληρωμάτων καμπίνας. Για τη λειτουργία του το κέντρο προσομοιωτών πτήσεων και εκπαίδευσης πληρωμάτων της Aegean και της CAE θα καταναλώνει πράσινη ενέργεια, η οποία θα παράγεται από την εγκατάσταση 35.000 τ.μ. φωτοβολταϊκών πάνελ ισχύος 3 MW ή 4,4 GWh ετησίως, που θα είναι τοποθετημένα στη νέα τεχνική βάση της Aegean, συνολικής έκτασης 85.000 τετραγωνικών μέτρων. Ηδη, οι εργασίες αναβάθμισης των κτιριακών εγκαταστάσεων της νέας τεχνικής βάσης έχουν ξεκινήσει.

Ποια είναι τα οφέλη του έργου 36 εκατ. ευρώ που είναι τμήμα μιας μεγαλύτερης επένδυσης 140 εκατ. ευρώ για τη δημιουργία από την Aegean του πρώτου στην Ελλάδα σύγχρονου οικοσυστήματος υπηρεσιών υποστήριξης για την αερομεταφορά;

«Το μεγαλύτερο όφελος είναι ότι θα βελτιώσουμε την ποιότητα της εκπαίδευσης της νέας γενιάς πιλότων μας, στην οποία θα έχουμε τη δυνατότητα να εμφυσήσουμε την κουλτούρα και τη φιλοσοφία μας. Θα είμαστε σε θέση στην Αθήνα και όχι, για παράδειγμα, στη Φρανκφούρτη ή το Μόναχο (σ.σ.: όπου λειτουργούν κέντρα εκπαίδευσης), να έχουμε διάδραση με τους εκπαιδευόμενους, να τους ρωτήσουμε τι αποκόμισαν από την εκπαιδευτική διαδικασία. Ταυτόχρονα, η εκπαίδευση θα καταστεί αποτελεσματικότερη και πιο παραγωγική, ενώ θα έχουμε την ευελιξία να πραγματοποιούμε τη διαδικασία όποτε κρίνουμε ότι αυτό είναι απαραίτητο», εξηγεί στην «Κ» ο διευθύνων σύμβουλος της Aegean Δημήτρης Γερογιάννης. Στο οικοσύστημα, που δημιουργεί η Aegean και του οποίου τμήμα είναι το κέντρο εκπαίδευσης, θα εξασφαλίζεται η συντήρηση πτητικών μέσων με την ανάπτυξη και σταδιακή στελέχωση της τεχνικής βάσης, τελικής χωρητικότητας έως και 10 θέσεων βαριάς συντήρησης, επισκευών και ελέγχων για πτητικά μέσα διαφόρων τύπων. Σε αυτό θα ενταχθεί η ήδη υπάρχουσα Σχολή Εκπαίδευσης Μηχανικών της Olympic Air, αλλά και ο εκπαιδευτικός οργανισμός πιλότων της Aegean, που λειτουργεί ήδη.

Εκτός όμως από το κέντρο εκπαίδευσης, η Aegean επιχειρεί, εδώ και αρκετά χρόνια, να δημιουργήσει το δικό της φυτώριο πιλότων, υλοποιώντας από το 2018 πρόγραμμα υποτροφιών εκπαίδευσης πιλότων, με το συνολικό κόστος σπουδών να αγγίζει τις 90.000 ευρώ.

Στα πιλοτήρια οι πρώτοι 70 κυβερνήτες από τα προγράμματα υποτροφιών

«Μέσω του πρώτου προγράμματος υποτροφιών το 2021-2022, ξεκίνησαν να εργάζονται ως πιλότοι οι 70 πρώτοι απόφοιτοι. Πλέον, είναι σε εξέλιξη το δεύτερο πρόγραμμα που θα οδηγήσει στα πιλοτήριά μας ακόμη 120 άτομα τα επόμενα τρία χρόνια», εξηγεί ο CEO της Aegean. Για να γίνει κάποιος πιλότος, διαθέτει δύο οδούς. Να φοιτήσει είτε στη Σχολή Ικάρων είτε σε κάποια ιδιωτική σχολή εντός κι εκτός Ελλάδας, όπως η Egnatia Aviation στην Καβάλα και η Global Aviation στην Αθήνα με τις οποίες συνεργάζεται η Aegean. Mέσα από ένα πρόγραμμα 13 θεωρητικών μαθημάτων και πολλών ωρών πτήσης σε μονοκινητήρια και δικινητήρια αεροσκάφη αλλά και προσομοιωτές πτήσεων, οι φοιτητές προετοιμάζονται για να συμμετάσχουν στις εξετάσεις του Οργανισμού της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Αεροπορική Ασφάλεια (EASA).

Η απόκτηση του βασικού πτυχίου έχει κόστος της τάξεως των 60.000 ευρώ, ενώ υπολογίζεται ότι απαιτούνται ακόμη 20.000 ευρώ για την εκπαίδευση επί τύπου αεροσκάφους που διενεργούν οι αεροπορικές εταιρείες πριν διαλέξουν αυτούς που θα προσλάβουν.

Αύξηση της ζήτησης

Η φετινή θερινή περίοδος αναμένεται να επιβεβαιώσει τη στρατηγική της Aegean που περιλαμβάνει την επένδυση όχι μόνο σε νέα αεροσκάφη, αλλά και σε προσωπικό. «Ολες οι ενδείξεις φανερώνουν ότι οι επιδόσεις θα είναι θετικές, εφόσον δεν εκδηλωθούν απρόοπτα γεγονότα», εκτιμά ο Δημήτρης Γερογιάννης. Η ζήτηση για ταξίδι, όπως αναφέρει, έχει αυξηθεί μετά την εκδήλωση της πανδημίας, οπότε ο κόσμος έχει στραφεί περισσότερο στην άντληση εμπειρίας.

Ο​​​​​πως φανερώνουν τα στοιχεία του Eurocontrol, για το διάστημα μέχρι και τις 2 Ιουλίου, οι πτήσεις στα ελληνικά αεροδρόμια θα είναι αυξημένες από 5% έως 20%, συγκριτικά με πέρυσι, οπότε είχαν υπερβεί τα επίπεδα του 2019. Εκτός από το πτητικό έργο, η επιβατική κίνηση των αεροδρομίων έχει ήδη ξεπεράσει αυτήν του 2019.

Πηγή: Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Απάντηση