Ελκυστική επιλογή για χιλιάδες νέους που θέλουν άµεση απορρόφηση από την αγορά εργασίας φαίνεται πως αποτελεί η επαγγελματική εκπαίδευση ενώ το υπουργείο Παιδείας προωθεί νέο νόµο-πλαίσιο.
Σύμφωνα με την Απογευματινή, σταθερή αξία αποτελούν τα ΙΕΚ, τα οποία έχουν πολλές ειδικότητες που οδηγούν σύντοµα σε εξειδικευµένες θέσεις δουλειάς. Ενδεικτικό του νέου «τοπίου» είναι η αύξηση που παρατηρήθηκε φέτος, κατά 7% σε σχέση µε πέρυσι, στον αριθµό των αιτήσεων για εισαγωγή στα 30 Ινστιτούτα Επαγγελµατικής Κατάρτισης της ∆ηµόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (∆ΥΠΑ).
Στην ενίσχυση της τεχνικής και επαγγελµατικής εκπαίδευσης αναφέρθηκε και ο υπουργός Παιδείας, Κυριάκος Πιερρακάκης, προαναγγέλλοντας ότι θα προχωρήσει σε «έναν νόµο-πλαίσιο που θα δώσει έµφαση στη συνένωση των δυνάµεων των ΕΠΑΛ, των ΙΕΚ και των Εργαστηριακών Κέντρων».
Σηµαντική αλλαγή είναι ήδη η καθιέρωση Εθνικού Συστήµατος Επαγγελµατικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης (ΕΣΕΕΚ), το οποίο αναπτύσσεται στα επίπεδα 3, 4 και 5 του Εθνικού Πλαισίου Προσόντων, κατ’ αντιστοιχία µε εκείνα του Ευρωπαϊκού Πλαισίου Προσόντων, και στο επίπεδο 5 για τα Ινστιτούτα Επαγγελµατικής Κατάρτισης (ΙΕΚ). Επίσης µε το παράλληλο µηχανογραφικό δελτίο, που καθιερώθηκε από το 2021 και το οποίο µπορούν να συµπληρώνουν οι νέοι που συµµετέχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, αποκτούν µια συνολική εικόνα για τις αναβαθµισµένες, εναλλακτικές επιλογές τους στο πλαίσιο της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης, καλύπτοντας τον χώρο µεταξύ Λυκείου και Πανεπιστηµίου.
Αλλά και οι κάτοχοι πανεπιστηµιακού πτυχίου στρέφονται προς τα ΙΕΚ. Σύµφωνα µε στοιχεία έρευνας του ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ, ένας στους τέσσερις σπουδαστές ΙΕΚ είναι απόφοιτος Πανεπιστηµίου, ακόµα και κάτοχος µεταπτυχιακού ή διδακτορικού, που επιλέγει να επιστρέψει στα θρανία προκειµένου να αποκτήσει δεξιότητες για να απορροφηθεί στην αγορά εργασίας. Σύµφωνα µε καταγραφή του ΣΕΒ, στην αγορά υπάρχει µεγάλη ζήτηση για τεχνικούς ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, χειριστές µηχανηµάτων έργων, τεχνίτες επεξεργασίας τροφίµων, υπαλλήλους καταγραφής υλικών και υπηρεσιών µεταφορών και άλλες ειδικότητες, που µπορούν να προσφερθούν από ένα σύστηµα Εκπαίδευσης και Επαγγελµατικής Κατάρτισης.
Οι στόχοι
Τα δηµόσια ΙΕΚ, αρµοδιότητας του υπουργείου Παιδείας, είναι συνολικά 126, εκ των οποίων τα 10 είναι πειραµατικά και τα 5 θεµατικά. H λειτουργία των πρώτων 10 πειραµατικών και θεµατικών Ινστιτούτων Επαγγελµατικής Κατάρτισης πραγµατοποιήθηκε πρώτη φορά πριν από δύο χρόνια. Στόχος των πειραµατικών και θεµατικών ΙΕΚ είναι η άµεση σύνδεση της επαγγελµατικής εκπαίδευσης και κατάρτισης µε τις πραγµατικές ανάγκες της αγοράς, µέσω νέων ειδικοτήτων και νέων οδηγών κατάρτισης, προσαρµοσµένων στις οικονοµικές και επαγγελµατικές ανάγκες.
Την τελευταία διετία τα πειραµατικά ΙΕΚ αποτελούν µονάδες οι οποίες στοχεύουν στην υποστήριξη του πειραµατισµού και της πιλοτικής εφαρµογής καινοτοµιών στο σύστηµα της αρχικής επαγγελµατικής κατάρτισης. Παράλληλα, τα θεµατικά ΙΕΚ στοχεύουν στην υποστήριξη µιας ολιστικής εφαρµογής και λειτουργίας ειδικοτήτων, που αντιστοιχούν σε στοχευµένους αναπτυξιακούς τοµείς της οικονοµίας. Μεταξύ αυτών είναι το θεµατικό ΙΕΚ STEAM Αιγάλεω (Φυσικών Επιστηµών, Τεχνολογίας, Μηχανικής, Τεχνών και Μαθηµατικών) και το ΙΕΚ Προϊόντων και Βιώσιµης Ανάπτυξης µε έδρα το Σουφλί. Νέο στοιχείο τα τελευταία χρόνια στα δηµόσια ΙΕΚ είναι η καθιέρωση αµειβόµενης πρακτικής άσκησης. Το συγκεκριµένο πρόγραµµα εντάσσεται στον ευρύτερο σχεδιασµό για την ανάπτυξη ενός ολοκληρωµένου συστήµατος ένταξης των καταρτιζοµένων στα ΙΕΚ στην αγορά εργασίας.
Η βασική διασύνδεση των καταρτιζοµένων µε την αγορά εργασίας επιτυγχάνεται µε τον θεσµό της πρακτικής άσκησης σε χώρους εργασίας, µέσω της οποίας οι καταρτιζόµενοι ενισχύουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους και αποκτούν επαγγελµατική εµπειρία σε κλάδους συναφείς µε την κατάρτιση που κάνουν.
Οι 39 ειδικότητες υψηλής ζήτησης (για το έτος κατάρτισης 2023-2024)