Αρκετά σημαντικό ρόλο φαίνεται πως παίζει το σκάκι στην εξέλιξη της μαθησιακής ικανότητας, καθώς και στην εμπέδωση των μαθηματικών.
Νέες έρευνες δείχνουν ότι παιδιά του Δημοτικού που παίζουν σκάκι, έχοντας αποκτήσει γνώσεις και εμπειρία κυρίως μέσα από σκακιστικά σωματεία, θα έχουν υψηλότερους βαθμούς στα μαθηματικά όταν πάνε στο Γυμνάσιο.
Τα οφέλη του σκακιού αποδείχθηκαν με ιδιαίτερα εμφαντικό τρόπο στην Ισπανία όπου, σύμφωνα με μελέτη του Διεθνούς Προγράμματος Αξιολόγησης Μαθητών (PISA), οι νεαροί Ισπανοί υστερούσαν στα μαθηματικά έναντι του μέσου Ευρωπαίου μαθητή. Έγιναν διάφορα πειράματα, όπως αντικατάσταση μίας εκπαιδευτικής ώρας μαθηματικών με αντίστοιχη σκακιού, και τα αποτελέσματα έγιναν γρήγορα ορατά, όπως αναφέρει ρεπορτάζ του avgi.gr.
Το σκάκι και τα μαθηματικά
Το σκάκι ως παιχνίδι και τα μαθηματικά ως ακαδημαϊκός κλάδος αλληλοεπιδρούν. Διεγείρουν την ανάπτυξη της λογικής σκέψης, τη δημιουργικότητα, τη μνήμη, τη συγκέντρωση, τη λήψη αποφάσεων, τη διαίσθηση και βοηθούν στην επίλυση προβλημάτων. Ενισχύεται η υγιής ανταγωνιστικότητα, η ανοχή στην απογοήτευση, η ορθή κατανομή χρόνου σκέψης και η πολύτιμη διδαχή από τα λάθη. Επιπλέον το σκάκι διδάσκει υπομονή, πειθαρχία, αυτοέλεγχο και κοινωνική συμπεριφορά: οι αντίπαλοι ανταλλάσσουν χειραψία πριν και μετά την παρτίδα, δεν κάνουν θόρυβο, δεν ενοχλούν τους άλλους και, μετά τη λήξη, σχολιάζουν την παρτίδα εντοπίζοντας σφάλματα και χαμένες ευκαιρίες. Οι ικανότητες που αποκτώνται μέσω του σκακιού μπορούν να μεταφερθούν σε άλλους τομείς.
Οι μελέτες δείχνουν ότι το σκάκι, μέσω της διαμόρφωσης στρατηγικών, είναι χρήσιμο για την εκτίμηση και τον υπολογισμό των κινδύνων. Μιλώντας καθαρά σκακιστικά, πολλές όμορφες παρτίδες έχουν ξεκινήσει με «γκαμπί», δηλαδή θυσία υλικού. Αν ο παίκτης υπολογίσει σωστά, θα αποκτήσει πρωτοβουλία, θα δημιουργήσει επίθεση και θα φτάσει στη νίκη. Αν υπολογίσει λάθος, θα μειονεκτεί σε υλικό και το πιθανότερο είναι να χάσει. Δηλαδή, το σκάκι δεν κάνει το παιδί ανέμελα ριψοκίνδυνο, αλλά τολμηρό με βάση τη λογική!
Με αυτά τα δεδομένα, ευνόητο είναι ότι τα τελευταία χρόνια το σκάκι έχει προωθηθεί ως πολύτιμο εκπαιδευτικό εργαλείο από κυβερνήσεις και διεθνείς οργανισμούς. Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο έχει συστήσει στα κράτη-μέλη να εφαρμόσουν το πρόγραμμα «Σκάκι στο σχολείο». Σε ορισμένες χώρες το σκάκι διδάσκεται ως υποχρεωτικό μάθημα στα σχολεία.
Σημαντικά βήματα γίνονται και στη χώρα μας. Ύστερα από κοινοβουλευτική παρέμβαση – Ερώτηση 25 βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ τον Οκτώβριο 2021, με πρωτοβουλία του βουλευτή Ηρακλείου και σκακιστή Χάρη Μαμουλάκη, το Υπουργείο Παιδείας δέχθηκε να ενταχθεί το σκάκι στις θεματικές ενότητες των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων. Το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), ενέκρινε την πρόταση που κατέθεσε η ΕΣΟ για το Σχολικό Σκάκι. Το 1ο πρόγραμμα με κωδικό 553 έχει τίτλο «Σκάκι και φαντασία» και αφορά μαθητές και μαθήτριες Νηπιαγωγείου, Α΄ και Β΄ Δημοτικού. Το 2ο έχει κωδικό 552 με τίτλο «Σκάκι, ένα παιχνίδι στρατηγικής και Μαθηματικών, ένα παιχνίδι για όλους!» και αφορά μαθητές και μαθήτριες των Δ΄, Ε΄ και Στ΄ τάξεων του Δημοτικού σχολείου. Τα εγκεκριμένα προγράμματα ανακοινώθηκαν στην ιστοσελίδα του ΙΕΠ: bitlylinks.com/rID95O-GT και bitlylinks.com/mOCAWSjy4. Τα προγράμματα αυτά μπορούν να αξιοποιηθούν από τους εκπαιδευτικούς στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων των αντίστοιχων τάξεων.
πηγή: https://www.alfavita.gr/