Πρόσφατα, η εθνική συντονίστρια του προγράμματος PISA του ΟΟΣΑ και καθηγήτρια του Χαροκοπείου Πανεπιστημίου Αθηνών Χρύσα Σοφιανοπούλου, ανακοίνωσε ότι στον επόμενο διαγωνισμό PISA που θα πραγματοποιηθεί το 2025, οι 15χρονοι μαθητές θα αξιολογηθούν –εκτός από τα τρία βασικά πεδία (μαθηματικά, κατανόηση κειμένου και φυσικές επιστήμες) – και στα αγγλικά και στο πεδίο των ψηφιακών δεξιοτήτων (Μαθαίνοντας για έναν ψηφιακό κόσμο) .
Μάλιστα σημείωσε ότι για τα δύο νέα πεδία θα οργανωθεί και πιλοτικός διαγωνισμός σε χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ (και στην Ελλάδα) μέσα στον Απρίλιο.
Στη χώρα μας στην πιλοτική εφαρμογή της έρευνας PISA (από 8 έως 26 Απριλίου 2024) θα συμμετάσχουν 43 δημόσια και ιδιωτικά Γενικά Λύκεια και Επαγγελματικά Λύκεια.
Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας, η συμμετοχή των σχολικών μονάδων στην έρευνα είναι υποχρεωτική.
Στο πλαίσιο αυτό το ΙΕΠ προκήρυξε πρόσφατα δύο διαγωνισμούς:
Ο πρώτος αφορά στην προμήθεια συνολικά 520 σετ ακουστικών με προσαρμοσμένο σε αυτά μικρόφωνο μέσω ρυθμιζόμενου βραχίονα, για την κάλυψη λειτουργικών αναγκών της διεξαγωγής της Αξιολόγησης στην Ξένη Γλώσσα (Foreign Language Assessment) – FLA στο πλαίσιο υλοποίησης της πιλοτικής φάσης του PISA 2025, αξίας 12.000€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Ο ανάδοχος αναλαμβάνει και την αποστολή τους στις σχολικές μονάδες που θα λάβουν μέρος στην πιλοτική εφαρμογή της έρευνας PISA 2025 σε αντίστοιχα σετ των 12 ακουστικών (43 αποστολές)
Ο δεύτερος (προκηρύχθηκε μόλις χτες) αφορά στην προμήθεια 152 φορητών υπολογιστών συνοδευόμενων από συσκευή κατάδειξης (ποντίκι) αντί 37.200,00€ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ. Ο ανάδοχος αναλαμβάνει και την αποστολή τους στις δημόσιες σχολικές μονάδες που θα λάβουν μέρος στην πιλοτική εφαρμογή της έρευνας PISA 2025 σε αντίστοιχα σετ των 4 φορητών υπολογιστών και ισάριθμων συσκευών κατάδειξης (38 αποστολές)
Σε ποια σχολεία (από 8 έως 26 Απριλίου 2024 ) θα πραγματοποιηθούν πιλοτικές εξετάσεις PISA στα Αγγλικά και στις ψηφιακές δεξιότητες
Τα 43 κύρια σχολεία της πιλοτικής έρευνας PISA
Τα 86 αναπληρωματικά σχολεία
Ο ΟΟΣΑ για να κατανοήσει καλύτερα πώς γίνεται η εκμάθηση ξένης γλώσσας –και να βάλει τα αποτελέσματα του PISA στο πλαίσιο– έστειλε εμπειρογνώμονες σε σχολεία της Φινλανδίας, του Ισραήλ, της Ολλανδίας, της Πορτογαλία και της Ελλάδας. Η ομάδα παρατήρησε τη διδασκαλία των αγγλικών και πήρε συνεντεύξεις από μαθητές, καθηγητές αγγλικών και διευθυντές σχολείων. Στην Ελλάδα επισκέφθηκαν ένα επαγγελματικό λύκειο και ένα πρότυπο γενικό λύκειο της Αθήνας, και ένα ΓΕΛ εκτός Αθηνών.
Οι ερευνητές παρατήρησαν ότι παρόλο που τα αγγλικά διδάσκονται και στις δύο βαθμίδες, οι μαθητές τα μαθαίνουν σε φροντιστήρια και από νεαρή ηλικία. Οι μαθητές δηλώνουν ότι θα ήθελαν να ξενοιάσουν, παίρνοντας ένα πτυχίο πριν από τις Πανελλαδικές Εξετάσεις – επειδή μαθαίνουν αγγλικά για να τα αξιοποιήσουν στην εύρεση εργασίας. Οι εκπαιδευτικοί είπαν ότι οι μεγάλες τάξεις με μαθητές που έχουν διαφορετικά επίπεδα γλωσσομάθειας και οι λίγες ώρες διδασκαλίας του μαθήματος την εβδομάδα δεν βοηθούν στην εκμάθηση της γλώσσας στο σχολείο.
“Δούρειος Ίππος” για την ελληνική εκπαίδευση ο διαγωνισμός PISA
θεωρούμε αναγκαίο, στο σημείο αυτό, να επαναλάβουμε όσα εύστοχα επισημαίνει ο πανεπιστημιακός καθηγητής Παιδαγωγικής Γιώργος Μαυρογιώργος, για τον διαγωνισμό PISA στο εξαιρετικό βιβλίο του “Οίκοι Αξιολόγησης στην Εκπαίδευση και το «Αόρατο Χέρι» της Αγοράς” όπου συμπυκνώνει αποκαλυπτικά: «Το PISA είναι μια νεοφιλελεύθερη παιδαγωγική επινόηση ενός μονοπωλιακού παγκόσμιου “εξεταστικού παραδείγματος” για τη «μέτρηση» των επιδόσεων των μαθητών σε συγκεκριμένες ικανότητες και δεξιότητες. Το PISA φετιχοποιεί τις μετρήσεις, τις συγκρίσεις και τις κατατάξεις στο πλαίσιο ενός οικουμενικού ανταγωνιστικού μαραθώνιου επιδόσεων. Το PISA είναι ένα διεθνές πρόγραμμα «παρακυβέρνησης» της εκπαίδευσης που διαμορφώνει τη νεοφιλελεύθερη ατζέντα σε έναν καπιταλιστικό κόσμο της εκμετάλλευσης, της οδύνης και ανείπωτης και ανομολόγητης βίας. ΟΟΣΑ και PISA είναι το «μακρύ χέρι» της αγοράς»
Θυμίζουμε ότι ο διαγωνισμός PISA ξεκίνησε το 2000 και οργανώνεται κάθε τρία χρόνια σε 15χρονους – 16χρονους μαθητές. Οι μαθητές εξετάζονται στα μαθηματικά, στην κατανόηση κειμένου και στις φυσικές επιστήμες. Στον τελευταίο διαγωνισμό (οργανώθηκε το 2022 αντί του 2021 λόγω της πανδημίας) πήραν μέρος περίπου 690.000 μαθητές από 81 χώρες (38 χώρες-μέλη του ΟΟΣΑ και 43 επιπλέον χώρες). Την Ελλάδα εκπροσώπησαν 6.578 μαθητές γεννημένοι το 2006, από 242 γυμνάσια, γενικά λύκεια και επαγγελματικά λύκεια όλης της χώρας. Η χώρα μας στα μαθηματικά κατατάχθηκε στην 44η θέση, στην κατανόηση κειμένου στην 41η, ενώ στις φυσικές επιστήμες βρέθηκε στην 44η θέση. Σε όλους τους διαγωνισμούς η Ελλάδα κινήθηκε στις ίδιες θέσεις και είχε επιδόσεις κάτω του μέσου όρου των χωρών του ΟΟΣΑ.
Ετσι, για πρώτη φορά, κατά το τρέχον σχολικό έτος, στην Τράπεζα Θεμάτων της Α΄ Λυκείου θα καταρτιστούν θέματα με τη λογική και τη διατύπωση που υιοθετεί ο διαγωνισμός PISA. Η απόφαση για «φροντιστήριο» στο PISA ελήφθη διότι θεωρείται ότι τα θέματα του διαγωνισμού δεν συνάδουν με τη φιλοσοφία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και άρα οι μαθητές δεν έχουν εξοικειωθεί με αυτά. Συγκεκριμένα, στο PISA οι μαθητές δεν καλούνται να λύσουν ασκήσεις με βάση τη θεωρία, όπως έχουν συνηθίσει, αλλά να εφαρμόσουν τη θεωρία λύνοντας πρακτικά ζητήματα.
Η μη εξοικείωση των Ελλήνων μαθητών με τη φιλοσοφία των θεμάτων του PISA είναι ένας λόγος που προβάλλεται για να δικαιολογηθεί η αποτυχία της χώρας. Στο ίδιο πλαίσιο, οι χώρες που πηγαίνουν καλά έχουν οργανώσει την εκπαιδευτική διαδικασία (βιβλία, μέθοδοι διδασκαλίας) με βάση το μοντέλο του PISA.
Να θυμίσουμε ότι ο διευθυντής του Προγράμματος Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA) Αντρέας Σλάιχερ, επιχείρησε, για πολλοστή φορά, να πετάξει την ευθύνη για τα αποτελέσματα στους ίδιους τους μαθητές, τους γονείς τους και τους δασκάλους τους.
Παράλληλα πρέπει να θυμίσουμε ότι η αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και Εθνική Συντονίστρια του διαγωνισμού PISA κ. Χρύσα Σοφιανοπούλου επιχειρεί να ρίξει την ευθύνη των επιδόσεων των μαθητών στο διαγωνισμό στο γεγονός ότι στην Ελλάδα δεν έχουμε αυτονομία του σχολείου και δεν υπάρχει επίσης και αυτονομία στη διαχείριση του προσωπικού (με λίγα λόγια οι προσλήψεις εκπαιδευτικών να μην γίνεται κεντρικά αλλά από τους διευθυντές των σχολείων ή τους διευθυντές των Διευθύνσεων Εκπαίδευση.
«Η αυτονομία του σχολείου –η οποία φαίνεται να σχετίζεται με υψηλή επίδοση– δεν υφίσταται στην Ελλάδα. Υπήρξαν συζητήσεις στο παρελθόν όσον αφορά: α) την αυτονομία στο επίπεδο διαχείρισης του προγράμματος σπουδών (π.χ. τοπική ιστορία) ή β) την αυτονομία στη διαχείριση του προσωπικού, οι οποίες, όμως, δεν ολοκληρώθηκαν» σημειώνει η κ. Σοφιανοπούλου και ο νοών νοείτω.
Η όλη υπόθεση έχει εξελιχθεί ήδη σε ένα μηχανισμό «παρακυβέρνησης» των εκπαιδευτικών συστημάτων των χωρών που συμμετέχουν, με επιλογή των ίδιων των κυβερνήσεων. Δεν χωράει καμιά αμφιβολία. Αν οι συνταγές του Ο.Ο.Σ.Α και της Ε.Ε. στοχεύουν στις «δομές και τις υποδομές» του εκπαιδευτικού συστήματος, ο γνωστός διεθνής διαγωνισμός PISA στοχεύει στο «περιεχόμενο» της εκπαίδευσης. Χέρι – χέρι ο διεθνής διαγωνισμός PISA επιχειρεί με όχημα τα πορίσματά του (μέσα από τον έλεγχο των αναγνωστικών, μαθηματικών και φυσικών ικανοτήτων των μαθητών) να προσανατολίσει την σχολική εκπαίδευση σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.
Και εδώ εμφιλοχωρεί αβίαστα ένα κεντρικό ερώτημα: Κι αν δεν τα έχουν πάει καλά οι επιδόσεις των μαθητών μας στο συγκεκριμένο «διαγωνισμό» τι πρέπει να κάνουμε; Ο ΟΟΣΑ έχει έτοιμη τη «θεραπευτική αγωγή» και μας την θυμίζει ο εκπαιδευτικός Δημήτρης Τσουκάλης: Να αυξήσουμε τις ώρες των εκπαιδευτικών, να αυξήσουμε τα όρια συνταξιοδότησης των εκπαιδευτικών, να συγχωνεύσουμε τα σχολεία, να αυξήσουμε τον αριθμό μαθητών στα τμήματα, να εντάξουμε, αβοήθητους, τους μαθητές με αναπηρία στα κανονικά σχολεία, να βάλουμε τα σχολεία σ` έναν ανελέητο ανταγωνισμό, να δημιουργήσουμε σχολεία για την ελίτ και κυρίως να αξιολογήσουμε τους εκπαιδευτικούς!
πηγη:www.alfavita.gr