Πρόκειται για μια πήλινη πλάκα τριγωνομετρίας δέκα αιώνες αρχαιότερη του Έλληνα μαθηματικού.
Ο σπουδαίος πολιτισμός των Βαβυλωνίων εκτός από τα μνημεία του αποκαλύπτεται και ξεδιπλώνεται σε εμάς μέσα από την ανακάλυψη και αποκρυπτογράφηση των πήλινων πλακών στις οποίες κατέγραφαν την καθημερινή τους ζωή και δραστηριότητα αλλά και τις γνώσεις τους οι οποίες έχει διαπιστωθεί ότι ήταν πολύ προχωρημένες σε διάφορους τεχνικούς και επιστημονικούς τομείς.
Πριν από δύο χρόνια Αυστραλός μαθηματικός είχε υποστηρίξει ότι μελετώντας μια πήλινη πλάκα που είχε τοπογραφικά δεδομένα διαπίστωσε ότι οι Βαβυλώνιοι γνώριζαν το Πυθαγόρειο θεώρημα και πιθανότατα ήταν αυτοί που το ανακάλυψαν πρώτοι δέκα αιώνες πριν από τον Πυθαγόρα. O Αμερικανός μαθηματικός Μπρους Ράτνερ απόφοιτος Πανεπιστημίου Rutgers στις ΗΠΑ υποστηρίζει ότι εντόπισε μια ακόμη πήλινη πλάκα αυτή την φορά με μαθηματικές καταγραφές. Πιο συγκεκριμένα η πλάκα δείχνει ένα τετράγωνο με επισημασμένα τα τρίγωνα εντός του κάτι που σύμφωνα με τον Ράτνερ αποδεικνύει ότι οι Βαβυλώνιοι γνώριζαν ότι «το τετράγωνο της υποτείνουσας ενός ορθογώνιου τριγώνου ισούται με το άθροισμα των τετραγώνων των δύο καθέτων πλευρών».
Η ιστορική έρευνα έχει υποδείξει γνώση του θεωρήματος και από άλλους αρχαίους πολιτισμούς (Ινδίας, Κίνας) πριν την γέννηση του κορυφαίου Έλληνα φιλοσόφου, μαθηματικού, γεωμέτρη και θεωρητικού της μουσικής. Αν και με έντονη πολυσχιδή δραστηριότητα ο Πυθαγόρας δεν άφησε πίσω του κανένα δικό του γραπτό ντοκουμέντο και ότι γνωρίζουμε για αυτόν και το έργο του προέρχεται από τους μαθητές της περίφημης σχολής που ίδρυσε η οποία καταπιανόταν με διάφορους τομείς (φιλοσοφία, επιστήμη, πολιτική, θρησκεία, μουσική) αλλά είχε έντονο μυστικιστικό χαρακτήρα και πολλά από όσα αναφέρονται στον Πυθαγόρα είναι προϊόν μεταφοράς γεγονότων που τον αφορούν από στόμα σε στόμα και πάντα μέσα από το φίλτρο της σχολής.
Εικάζεται ότι το θεώρημα έφτασε κάποια στιγμή σε γνώση του Πυθαγόρα ο οποίος κατάφερε να το διαδώσει και να το κάνει γνωστό με πιο αποδοτικό τρόπο από εκείνους που το ανακάλυψαν αλλά και όσους το γνώριζαν και χρησιμοποίησαν στη συνέχεια και για αυτό τελικά συνδέθηκε και αποδόθηκε στον Πυθαγόρα. Πιστεύεται επίσης ότι και άλλες ανακαλύψεις που χρεώνονται στον Πυθαγόρα έγιναν από μέλη της σχολής του οι οποίοι από σεβασμό προς το δάσκαλο τους αποφάσισαν να αποδοθούν σε εκείνον αυτές οι ανακαλύψεις.
Naftemporiki.gr