Ο διεθνούς φήμης Βρετανός φυσικός, μαθηματικός και τεχνολόγος εξηγεί γιατί η διδαχή του μαθήματος αποκλίνει από την πραγματικότητα εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια και πώς μπορεί αυτό να διορθωθεί
δώ και τουλάχιστον 20 χρόνια διδασκόμαστε «λάθος» μαθηματικά, με πράξεις και υπολογισμούς που απέχουν πάρα πολύ από την πραγματική εφαρμογή της επιστήμης στην καθημερινή ζωή και ο λόγος είναι απλός: φερόμαστε σαν να μην υπάρχουν υπολογιστές ή τεχνητή νοημοσύνη. Αυτό διαπιστώνει ο Κόνραντ Βόλφραμ, Βρετανός φυσικός, μαθηματικός και τεχνολόγος και συνιδρυτής, CEO και διευθυντής στρατηγικής του ομίλου Wolfram, ο οποίος υποστηρίζει τον εκμοντερνισμό του εκπαιδευτικού συστήματος μέσω της χρήσης των νέων τεχνολογιών.
Ο κ. Βόλφραμ διαχωρίζει από τη μία πλευρά τα μαθηματικά «στον πραγματικό, τον έξω κόσμο», όπου οι υπολογισμοί γίνονται σχεδόν εξ ολοκλήρου μέσω των υπολογιστών, και από την άλλη πλευρά τα μαθηματικά του σχολείου, όπου σχεδόν όλοι οι υπολογισμοί γίνονται από τους μαθητές «με το χέρι». «Οσο καλοί κι αν είναι οι δάσκαλοι, είναι το μάθημα λάθος… Τρέχουμε προς τη λάθος κατεύθυνση στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης», τονίζει ο ίδιος χαρακτηριστικά.
«Εχουμε μόνο ένα μικρό μερίδιο του πληθυσμού με καλή γνώση data science, υπολογιστικής και “πραγματικών” μαθηματικών, ενόσω οι υπόλοιποι δεν ξέρουν πώς να αλληλεπιδράσουν με αυτά».
Σύμφωνα με τον κ. Βόλφραμ, ο οποίος θα βρεθεί στο Μέγαρο Μουσικής στις 17 και 18 Ιανουαρίου για το 1ο MIT Technology Review «EmTech Europe» στην Ελλάδα, πρόκειται για ένα είδος σύγχρονου και αρκετά επικίνδυνου «αναλφαβητισμού». Υποστηρίζει ότι βιώνουμε μια κατάσταση παρόμοια με τα τέλη του 18ου αιώνα, όταν μόνο η αφρόκρεμα της κοινωνίας ήξερε γραφή και ανάγνωση, ενώ ο υπόλοιπος πληθυσμός δεχόταν άκριτα κάθε απόφαση. Σήμερα, αντίστοιχα, έχουμε μόνο ένα μικρό μερίδιο του πληθυσμού με καλή γνώση data science, υπολογιστικής και «πραγματικών» μαθηματικών, ενόσω οι υπόλοιποι δεν ξέρουν πώς να αλληλεπιδράσουν με αυτά.
«Σε μια δημοκρατία λες στον κόσμο βάσει στοιχείων και γραφημάτων ποιον να ψηφίσει, αλλά η πλειονότητα δεν ξέρει πώς να ελέγξει ποιος αναλυτής βγάζει νόημα και ποιος όχι», φέρνει ως παράδειγμα ο κ. Βόλφραμ. «Επομένως είμαστε κάπως σαν την εποχή πριν την εκμάθηση της γραφής και ανάγνωσης. Μόνο που τώρα μιλάμε για υπολογιστική. Ο κόσμος δεν μπορεί να καταλάβει τις βάσεις των αποφάσεων που πρέπει να λάβει».
Αυτό γίνεται ακόμη πιο ξεκάθαρο τώρα, που φαίνεται πως μπαίνουμε στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης (ΑΙ): «Η διδαχή των μαθηματικών αποκλίνει από την πραγματικότητα εδώ και τουλάχιστον 20 χρόνια…Τώρα, όμως, που έχουμε την παραγωγική ΑΙ, μπορεί να απορρυθμιστούν όλα τα μαθήματα, διότι αλλάζει ο έξω κόσμος», προειδοποιεί ο κ. Βόλφραμ, ο οποίος εμπλέκεται και στο WolframAlpha, τη μηχανή αναζήτησης που καλύπτει ένα ευρύ πεδίο επιστημονικών απαντήσεων.
Πώς θα διορθωθεί το σύστημα και ο νέος ρόλος των εκπαιδευτικών
Το πρώτο βήμα για να συγκλίνουν τα μαθηματικά «του πραγματικού κόσμου» και του σχολείου είναι η δημιουργία ενός εκπαιδευτικού προγράμματος, το οποίο θα υποθέτει ότι υπάρχουν υπολογιστές και θα τους εντάσσει στο μάθημα. Σύμφωνα με τον κ. Βόλφραμ, αυτό σημαίνει τεράστιες αλλαγές κατά κύριο λόγο για τους μαθητές των μεγαλύτερων τάξεων.
Επίσης, απαιτούνται αλλαγές στον τρόπο αξιολόγησης. «Για να συμφωνήσουμε όλοι στη βαθμολογία, τίθενται πολύ απλές ερωτήσεις. Σωστό ή λάθος. Ναι ή όχι. Απάντηση με έναν αριθμό. Ωστόσο, οι ερωτήσεις στις οποίες ψάχνουμε απάντηση στη ζωή είναι πολύ πιο σύνθετες», τονίζει, συμπληρώνοντας ότι η ΑΙ μπορεί να βοηθήσει στην αξιοκρατική βαθμολόγηση τεστ με πολλαπλές σωστές απαντήσεις.
«Οι εκπαιδευτικοί δεν χρειάζεται να είναι αυτοί που φέρουν όλη τη γνώση. Αρκεί να μπορούν να κατευθύνουν και να εποπτεύουν σωστά τους μαθητές, ώστε να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους με τη βοήθεια των σύγχρονων τεχνολογιών. Οι εκπαιδευτικοί πρέπει να είναι οι CEO μιας τάξης».
Στο πλαίσιο αυτό, ο ρόλος των εκπαιδευτικών θα πρέπει να αλλάξει ριζικά. Σύμφωνα με τον κ. Βόλφραμ οι εκπαιδευτικοί δεν χρειάζεται να είναι αυτοί που φέρουν όλη τη γνώση· αρκεί να μπορούν να κατευθύνουν και να εποπτεύουν σωστά τους μαθητές, ώστε να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους με τη βοήθεια των σύγχρονων τεχνολογιών. «Πιστεύω ότι πρέπει να είναι οι CEO της τάξης», αναφέρει χαρακτηριστικά.
Πάντως, ο κ. Βόλφραμ υπενθυμίζει ότι τα μαθηματικά είναι κάτι πολύ μεγαλύτερο από υπολογισμούς. «Μπορείτε να φανταστείτε ένα όμορφο σχήμα; Αυτό είναι μαθηματικό πρόβλημα, το οποίο μάλιστα είχαν σκεφτεί οι κάτοικοι της αρχαίας Αθήνας», τονίζει, αναφερόμενος στη χρυσή τομή στον Παρθενώνα, η οποία φέρεται να προσφέρει μια αισθητικά ευχάριστη αναλογία. «Το θέμα είναι ότι τα μαθηματικά είναι πολύ περισσότερο από απλές πράξεις».
Εξασφαλίστε εδώ το εισιτήριό σας για το 1ο MIT Technology Review «EmTech Europe» στην Ελλάδα.
πηγή: https://www.kathimerini.gr/