Η μεγάλη αλλαγή στις εξετάσεις για την PISA

Η εξέταση των μαθητών για την PISA εμπλουτίζεται με δυο νέα μαθησιακά πεδία.

Στις προσεχείς εξετάσεις διαγνωστικού χαρακτήρα, γνωστές και ως PISA, οι οποίες θα διεξαχθούν το 2025, οι μαθητές της Γ Γυμνασίου  θα κληθούν να εξεταστούν σε δύο νέα γνωστικά αντικείμενα, την Ξένη Γλώσσα – αγγλικά (FLA)” και “Μαθαίνοντας για έναν Ψηφιακό Κόσμο”, σύμφωνα με δημοσίευμα του esos.gr.

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ οι εξετάσεις των μαθητών για τις εν λόγω δεξιότητες θα βασιστούν σε ένα γνωστικό τεστ και ένα ερωτηματολόγιο που θα συμπληρωθεί από τους 15χρονους μαθητές ηλεκτρονικά στο σχολικό εργαστήριο πληροφορικής των σχολικών μονάδων.

Στις σχετικές εξετάσεις που θα λάβουν χώρα από τις 8 έως τις 26 Απριλίου 2025,  θα συμμετάσχουν μαθητές δημοσίων και ιδιωτικών Λυκείων τα οποία έχουν επιλεγεί με τυχαία δειγματοληψία.

Απογοητευτικές επιδόσεις το 2022 για τα Ελληνόπουλα σε βασικές γνωστικές δεξιότητες

Τα απογοητευτικά αποτελέσματα της έρευνας PISA για το 2022, αναφορικά με τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στην κατανόηση κειμένου, τα Μαθηματικά και τις Φυσικές επιστήμες, δεν θα μπορούσαν να μην μας προβληματίσουν για το γνωστικό υπ΄όβαθρο των μαθητών. Φαίνεται ότι οι μαθητές της χώρας μας παραμένουν σε πολύ χαμηλές θέσεις ανάμεσα στις χώρες του ΟΟΣΑ, με τις επιδόσεις τους να βαίνουν συνεχώς μειούμενες και η κατάσταση να δείχνει απογοητευτική. Στα αποτελέσματα για το 2018  η βαθμολογία της Ελλάδας στις τρεις δεξιότητες (κατανόηση κειμένου, μαθηματικά και φυσικές επιστήμες) που πρέπει να έχουν οι μαθητές ολοκληρώνοντας την υποχρεωτική εκπαίδευση, δηλαδή έως τα 16, υποχώρησε σε σχέση με τον διαγωνισμό του 2015. Η έκθεση του 2022 δείχνει ότι η ψαλίδα με τις χαμηλές επιδόσεις των μαθητών διευρύνθηκε και ότι οι Έλληνες μαθητές χωλαίνουν σε κριτική σκέψη, σύνθεση και εντοπισμό της πληροφορίας, αξιοποίηση των γνώσεων φυσικών επιστημών αλλά και σύνδεση τους με  την καθημερινότητά τους.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η Χρύσα Σοφιανοπούλου αναπληρώτρια καθηγήτρια στο Χαροκόπειο Πανεπιστήμιο και Εθνική Συντονίστρια PISA με άρθρο της στη διαΝΕΟσις ανέλυσε διεξοδικά τα αποτελέσματα των εξετάσεων του 2022 και κατέληξε στις εξής επισημάνσεις για την χαμηλή επίδοση των Ελλήνων μαθητών:

  •  Η σημαντική πτώση στην επίδοση της Ελλάδας το 2022 αποδίδεται κυρίως στις επιπτώσεις της πανδημίας. Παράλληλα όμως, η θέση της Ελλάδας στην κατάταξη παραμένει σταθερή από το 2000 (κάτω από τον μέσο όρο των χωρών του ΟΟΣΑ). Ο κύριος λόγος είναι ότι τα προγράμματα σπουδών, τα σχολικά βιβλία και οι μέθοδοι διδασκαλίας δεν συνδέουν τη θεωρητική γνώση με τις εφαρμογές στην πραγματική ζωή. Έτσι, οι μαθητές στην Ελλάδα μπορεί να διακρίνονται, για παράδειγμα, στις Μαθηματικές Ολυμπιάδες αλλά να μην γνωρίζουν το πώς αυτές οι μαθηματικές δεξιότητες μπορούν να είναι χρήσιμες για την αντιμετώπιση καταστάσεων στην καθημερινή τους ζωή.
  • Οι αλλαγές που έγιναν προς την ενσωμάτωση δεξιοτήτων (π.χ. εργαστήρια δεξιοτήτων, αγγλικά στο Νηπιαγωγείο) θα χρειαστούν χρόνο για να έχουν αντίκτυπο στα αποτελέσματα του PISA, καθώς εφαρμόστηκαν μόλις τα τελευταία 2-3 χρόνια.
  • Η αυτονομία του σχολείου –η οποία φαίνεται να σχετίζεται με υψηλή επίδοση– δεν υφίσταται στην Ελλάδα. Υπήρξαν συζητήσεις στο παρελθόν όσον αφορά: α) την αυτονομία στο επίπεδο διαχείρισης του προγράμματος σπουδών (π.χ. τοπική ιστορία) ή β) την αυτονομία στη διαχείριση του προσωπικού, οι οποίες, όμως, δεν ολοκληρώθηκαν.
  • Η διαφοροποιημένη διδασκαλία είναι κάτι που δεν φαίνεται να εφαρμόζεται συχνά στην Ελλάδα. Ωστόσο, τα τελευταία δύο χρόνια, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής παρείχε σχετική επιμόρφωση. Ίσως η πληθώρα των (εξ αποστάσεως) επιμορφώσεων, που ξεκίνησαν κατά τη διάρκεια της πανδημίας, κούρασε τους εκπαιδευτικούς ή δεν βρήκε την ανταπόκριση που χρειαζόταν.
  • Η Ελλάδα έχει επενδύσει πολλά τα τελευταία χρόνια στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης (κυρίως μέσω του Ταμείου Ανθεκτικότητας και Ανάκαμψης). Ωστόσο, φαίνεται ότι ο εξοπλισμός των σχολείων με, για παράδειγμα, διαδραστικούς πίνακες κλπ. δεν είναι αρκετός για να αλλάξει την απόδοση σε δείκτες αξιολόγησης όπως το PISA.

πηγή:https://www.dnews.gr/

Απάντηση