Φοιτητές αντιμέτωποι με δύο επιπλέον εξάμηνα

Αντιδρούν οι φοιτητές των καθηγητικών σχολών για την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια, Ασύμφορος ένας επιπλέον χρόνος σπουδών. Οι φοιτητές, ανεξαρτήτως έτους, δεν θα αποκτούν πλέον τη διδακτική-παιδαγωγική επάρκεια αυτόματα με τη λήψη του πτυχίου, αλλά θα αναγκάζονται να παρακολουθούν επιπλέον «ειδικό πρόγραμμα δύο ακαδημαϊκών εξαμήνων. Ουσιαστικά προσαυξάνουν κατά ένα έτος τη διάρκεια φοίτησης. Προβληματισμοί της συνόδου των Κοσμητόρων των ΣΘΕ της χώρας, ως προς τα σημεία του νόμου που αφορούν στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής & Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ).

Αντιδρούν οι καθηγητικές σχολές στο νέο θεσμικό πλαίσιο που ψηφίστηκε το περασμένο καλοκαίρι για την παιδαγωγική επάρκεια, δηλαδή την πιστοποίηση που διασφαλίζει ότι κάποιος έχει τα τυπικά προσόντα για να διδάξει στη δημόσια Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Οι αντιδράσεις έχουν αρχίσει καθώς προβλέπεται ότι τα υπάρχοντα προγράμματα σπουδών παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας (ΠΠΔΕ) θα καταργηθούν τον Αύγουστο του 2023.

Η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών υπογραμμίζει πως η κατάργηση των ΦΕΚ από τον ερχόμενο Αύγουστο «δημιουργεί εύλογα μεγάλα προβλήματα, ιδίως για τους ήδη φοιτούντες, καθώς ανατρέπονται διασφαλισμένα (με βάση τα ισχύοντα κατά το έτος εισαγωγής τους) επαγγελματικά δικαιώματά τους, χωρίς μάλιστα, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, να έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες εγκύκλιοι για τα ειδικά προγράμματα σπουδών που θα προσφέρουν τα μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας». Προσθέτει επίσης πως πέρα από την «υποβάθμιση των μαθημάτων του ειδικού γνωστικού αντικειμένου των τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, τη μη επιστημονική τεκμηρίωση για αύξηση των μαθημάτων παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας από 30 σε 60 ECTS, δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος για τον οποίο η παρακολούθηση μαθημάτων ενός “Ειδικού Προγράμματος Σπουδών ΠΠΔΕ” προϋποθέτει επιτυχή εξέταση σε μαθήματα τριών ακαδημαϊκών ετών (σημείωση: η προϋπόθεση αυτή θα καθυστερήσει την αποφοίτηση πολλών φοιτητών). Τα μέλη της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ μεταξύ άλλων υποστηρίζουν ομόφωνα ότι τα ήδη εντεταγμένα στα υφιστάμενα και πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών μαθήματα, που οδηγούν στην απόκτηση της ΠΔΕ, πρέπει να συνεχίζουν να αναγνωρίζονται ως παρέχοντα την παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια».

Ασύμφορος ένας επιπλέον χρόνος σπουδών

Σοβαρές αντιδράσεις από την πλευρά των φοιτητών εγείρει η απόφαση της Συγκλήτου του Πανεπιστημίου Κρήτης για το “Πιστοποιητικό παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας”.

Όπως υποστηρίζουν με την τελευταία τους ανακοίνωση, ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος προς την αύξηση του χρόνου των σπουδών του φοιτητή, κάτι που για ένα μεσαίο νοικοκυριό είναι οικονομικά μη βιώσιμο, ενώ έμμεσα ανοίγει ο δρόμος προς την ιδιωτικοποίηση. Σε κάθε περίπτωση, εκπρόσωποι των φοιτητών υποστήριξαν πως πρέπει η Σύγκλητος να επανεξετάσει το συγκεκριμένο ζήτημα και να λάβει υπόψη την κοινωνική ωφέλεια.

Ειδικότερα, στην τελευταία απόφαση της Συγκλήτου αναφέρεται πως «η 31η Αυγούστου 2023 αποτελεί ασφυκτική προθεσμία για την κατάργηση των υφιστάμενων και εγκεκριμένων προγραμμάτων “Παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας”. Η προθεσμία αυτή αναιρεί κατοχυρωμένα, με βάση τους ισχύοντες οδηγούς σπουδών, δικαιώματα των φοιτητών και φοιτητριών».

Παρά το γεγονός ότι η Σύγκλητος πρότεινε τη δημιουργία μεταβατικών διατάξεων για τους φοιτητές που εισήχθησαν μέχρι και το 2021-22 και την παράταση των προγραμμάτων σπουδών για ένα ακόμα χρόνο, η φοιτητική οργή είναι μεγάλη. Το ζήτημα είναι, σύμφωνα με τους φοιτητές, πως η παιδαγωγική επάρκεια αποσπάται από τα προγράμματα σπουδών και εκεί τίθεται ένα μεγάλο θέμα.

«Τα προβλήματα που αντιμετωπίζει η φοιτητική κοινότητα του Ηρακλείου είναι αρκετά. Δυστυχώς, ήρθε ακόμη άλλο ένα πρόβλημα το οποίο συνοδεύει τη συνολικότερη υποβάθμιση των σπουδών μας. Εμείς τελειώνουμε ένα πρόγραμμα σπουδών βάσει του οποίου μπορούμε ως επί το πλείστον να εργαστούμε στον χώρο της δημόσιας εκπαίδευσης. Με αυτόν τον τρόπο, εάν δε λάβει ένας φοιτητής την παιδαγωγική επάρκεια, θα έχει έναν τίτλο σπουδών από τον οποίο δε θα απορρέουν εργασιακά δικαιώματα. Τα πτυχία μας υποβαθμίζονται», υπογραμμίζει στο Νέα Κρήτη ο πρόεδρος του Συλλόγου Φοιτητών του Τμήματος Φυσικής, Κωνσταντίνος Μάρτης.

Στην ίδια γραμμή κινήθηκε και ο φοιτητής και εκπρόσωπος των φοιτητών του Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης Δήμος Μπινετζής, ο οποίος υποστήριξε: «Εμείς είχαμε εκφράσει τις διαμαρτυρίες μας στη Σύγκλητο, γιατί θεωρούμε πως δεν είναι κοινωνικά και οικονομικά βιώσιμη η συγκεκριμένη λύση. Πολλοί γονείς σπουδάζουν τα παιδιά τους και είναι άνθρωποι με μεσαία εισοδήματα. Εάν προστεθεί ένας χρόνος ή δύο χρόνια σπουδών, τότε η όποια παράταση θα έχει οικονομικό κόστος. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα που οφείλει η Σύγκλητος να επανεξετάσει. Υπάρχουν κοινωνικές μεταβλητές και παράγοντες που παίζουν καθοριστικό ρόλο».

Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου Κρήτης, μεταξύ άλλων, υποστήριξε πως το συγκεκριμένο πρόγραμμα “παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας” «διαρκεί κατ’ ελάχιστον δύο εξάμηνα και μπορούν να εγγραφούν φοιτητές και φοιτήτριες που έχουν συγκεντρώσει πάνω από 180 ΕCTS. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να ξεκινούν τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα στο τέταρτο έτος σπουδών, με πιθανότερη συνέπεια την παράταση των σπουδών τους κατά ένα έτος. Προτείνουμε τη δυνατότητα εγγραφής στο “Πρόγραμμα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας” φοιτητών/φοιτητριών που έχουν συγκεντρώσει κατ’ ελάχιστον 60 ΕCTS, ώστε να μπορούν μέχρι το τέλος του τέταρτου έτους των σπουδών τους να ολοκληρώσουν το πρόγραμμα. Θεωρούμε ότι οι δευτεροετείς φοιτητές/φοιτήτριες μπορούν να ανταποκριθούν επαρκώς στις απαιτήσεις του “Προγράμματος παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας”, δηλαδή σε εισαγωγικά μαθήματα σχετικά με την Παιδαγωγική και την Ψυχοπαιδαγωγική, τη διδασκαλία και τη μάθηση».

Αυτή είναι μια ρύθμιση που βρίσκει αντίθετους τους φοιτητές οι οποίοι υποστήριξαν πως ενδέχεται να μεροληπτήσει το υπουργείο Παιδείας όσον αφορά τα μέλη ΔΕΠ που θα προσλάβει. Αυτό υποστήριξε ο Δήμος Μπινετζής, ο οποίος τόνισε πως, «αυτή τη στιγμή, ένα πάγιο πρόβλημα όλων των ελληνικών πανεπιστημίων είναι η έλλειψη σε μέλη Διδακτικού και Ερευνητικού Προσωπικού. Η χορήγηση παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας θα σημάνει και τον διορισμό ή την υπογραφή συμβάσεων διδακτικού προσωπικού που θα έχει ως ερευνητικό αντικείμενο τα Παιδαγωγικά ή την Ψυχολογία. Το υπουργείο Παιδείας θα υποστηρίξει πως έκανε τους αναγκαίους διορισμούς, με αποτέλεσμα πολλά πανεπιστημιακά τμήματα να συνεχίζουν να παραμένουν υποστελεχωμένα και να διογκώνεται το πρόβλημα της υποστελέχωσης».

Οικονομικά αδύνατο… – Ασύμφορος ένας επιπλέον χρόνος σπουδών

Σφοδρή κριτική άσκησε και ο Κωνσταντίνος Μάρτης, ο οποίος υπογράμμισε: «Πάρα πολλοί φοιτητές με αυτήν την απόφαση θα αναγκαστούν να παραμείνουν στο Ηράκλειο, και το ερώτημα είναι εάν έχει αναλογιστεί η εκάστοτε Σύγκλητος ή το υπουργείο Παιδείας το κόστος που έχει ένα φοιτητικό σπίτι, η διατροφή του φοιτητή αλλά και τα πάγια έξοδά του σε ηλεκτρικό ρεύμα και νερό. Επίσης, πολύ φοβάμαι ότι έμμεσα, με την απόφαση της Συγκλήτου, το Πανεπιστήμιο Κρήτης σε εύλογο χρονικό διάστημα θα ακολουθήσει τον δρόμο του ΕΚΠΑ, όπου οι φοιτητές καταβάλλουν ένα εξαμηνιαίο ποσό της τάξης των 600 ευρώ για να λάβουν την παιδαγωγική επάρκεια. Έτσι προωθείται η ιδιωτικοποίηση και η εμπορευματοποίηση, ενώ αλλοιώνεται ο δημόσιος χαρακτήρας του Πανεπιστημίου. Εμείς θέλουμε ένα ανοιχτό, δημόσιο και δωρεάν Πανεπιστήμιο».

Κοσμήτορες ΣΘΕ: Προβληματισμοί για το Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής & Διδακτικής Επάρκειας

Προβληματισμοί της συνόδου των Κοσμητόρων των ΣΘΕ της χώρας, ως προς τα σημεία του νόμου που αφορούν στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής & Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ).

Μετά από κοινό αίτημα των Κοσμητόρων των Σχολών Θετικών Επιστημών των ΑΕΙ της χώρας, πραγματοποιήθηκε την Τρίτη 20 Δεκεμβρίου 2022 συνάντηση στο Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων με τον Γενικό Γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Καθηγητή κ. Οδυσσέα Ζώρα, σχετικά με το θέμα του Πιστοποιητικού Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας (άρθρο 99 του νόμου 4957/21.07.2022). Στη συνάντηση ήταν παρόντες οι Κοσμήτορες:

 

Εμμανουήλ Ιωάννης,
Σχολή Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ

 

 

Κουρκουλής Σταύρος,
Σχολή Εφαρμοσμένων Μαθηματικών και Φυσικών Επιστημών ΕΜΠ

 

 

Ξανθόπουλος Στυλιανός,
Σχολή Θετικών Επιστημών Παν. Αιγαίου

 

 

Παπαθεοδώρου Γεώργιος,
Σχολή Θετικών Επιστημών Παν. Πατρών

 

 

Στρατάκης Εμμανουήλ,
Σχολή Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών Παν. Κρήτης

 

 

Χαραλάμπους Χαρά,
Σχολή Θετικών Επιστημών ΑΠΘ

 

και ο Νομικός Σύμβουλος του Υπουργείου κ. Ιωάννης Σουφαλιδάκης.

Η επιτροπή των Κοσμητόρων παρουσίασε τις θέσεις και τους προβληματισμούς της συνόδου των Κοσμητόρων των ΣΘΕ της χώρας, ως προς τα σημεία του νόμου που αφορούν στο Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής & Διδακτικής Επάρκειας (ΠΠΔΕ).

Συγκεκριμένα, ενώ αναγνωρίστηκε ότι η πιστοποιημένη παιδαγωγική και διδακτική επάρκεια είναι αναγκαία και απαραίτητη για τους αποφοίτους των Ανωτάτων Εκπαιδευτικών Ιδρυμάτων που επιθυμούν να σταδιοδρομήσουν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, η σύνοδος των Κοσμητόρων των ΣΘΕ της χώρας θεωρεί ότι:

α) Οι μεταβατικές διατάξεις δεν λαμβάνουν καμία μέριμνα για όσους ήδη φοιτούν και δεν θα αποφοιτήσουν έως την 31η/08/2023, ενώ θα έχουν ήδη παρακολουθήσει μαθήματα παιδαγωγικής και διδακτικής επάρκειας που είναι ενταγμένα στα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών, όπως άλλωστε δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για τους τωρινούς πρωτοετείς φοιτητές που επέλεξαν τα Τμήματα και τις Σχολές τους με βάση τα δεδομένα του προηγούμενου νομικού πλαισίου (πριν την έναρξη ισχύος του νόμου 4957).

β) Θα πρέπει να υπάρξει θεσμική εκπροσώπηση των Σχολών Θετικών Επιστημών (τουλάχιστον) στα όργανα διοίκησης και στην επιτροπή του νέου προγράμματος, καθώς το περιεχόμενο και η διδακτική αντικειμένων των Θετικών Επιστημών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση δεν είναι απαραίτητα αντικείμενο που θεραπεύουν οι Παιδαγωγικές Σχολές, και οι «καθηγητικές Σχολές» θα πρέπει να έχουν λόγο.

γ) Πρέπει να προβλεφθεί και να ενθαρρυνθεί η αναγνώριση ειδικών μαθημάτων που αφορούν στη διδακτική του αντικειμένου των Θετικών Επιστημών, τα οποία ήδη προσφέρονται από τα οικεία προγράμματα σπουδών, μετά από αξιολόγηση της διεπιστημονικής επιτροπής του προγράμματος, έτσι ώστε να υπάρξει η ελάχιστη δυνατή αναστάτωση στα υφιστάμενα προγράμματα σπουδών.

δ) Θα πρέπει να δοθεί η δυνατότητα παρακολούθησης του προγράμματος σε όσους φοιτητές έχουν συμπληρώσει 120 ects, καθώς διαφορετικά δημιουργείται ένα ασφυκτικό πλαίσιο για τους τεταρτοετείς φοιτητές.

ε) Θα πρέπει να ληφθούν υπόψη στο αναμενόμενο πρότυπο πιστοποίησης από την ΕΘΑΑΕ οι ιδιαιτερότητες για την πρακτική άσκηση μαθημάτων με λίγες ώρες διδασκαλίας στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση, όπως είναι, για παράδειγμα, η Χημεία και η Γεωλογία.

στ) Θα πρέπει να ληφθεί ειδική μέριμνα για τον μεγάλο αριθμό φοιτητών που αναμένεται να ζητήσουν την εγγραφή και παρακολούθηση του νέου προγράμματος.

Ακολούθησε γόνιμη και εποικοδομητική συζήτηση και ανταλλαγή απόψεων. Ο κ. Ζώρας ανέφερε ότι τα θέματα που συζητήθηκαν θα τεθούν υπόψη των θεσμικών οργάνων, ενόψει της έκδοσης των αποφάσεων ή/και των εγκυκλίων που αναμένονται.

Τι αναφέρει η Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών

Πραγματοποιήθηκε στη Φιλοσοφική Σχολή του ΕΚΠΑ δημόσια συζήτηση για την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια. Η Κοσμητεία της Σχολής, έχοντας ζητήσει από όλα τα Τμήματα της ΦΛΣ να ορίσουν αρμόδιο εκπρόσωπο για την παρακολούθηση των εξελίξεων σχετικά με το εν λόγω ζήτημα, μετά τη συζήτηση που εύλογα προεκλήθη από τις νέες ρυθμίσεις του πρόσφατου νόμου, συγκρότησε μια άτυπη σχετική επιτροπή, που προετοίμασε αυτή τη δημόσια συζήτηση, στοχεύοντας σε ενημέρωση σχετικά με τις ως τώρα πραγματοποιηθείσες ενέργειες, σε συλλογική ανατροφοδότηση επί του ζητήματος, αλλά και σε οργάνωση των εφεξής πρακτέων εκ μέρους της Φιλοσοφικής Σχολής.

Κατ’ αυτήν τη συζήτηση, στην οποία συμμετείχαν μέλη του διδακτικού και διοικητικού προσωπικού, φοιτήτριες και φοιτητές της Σχολής, διατρανώθηκε ομόφωνα η πεποίθηση ότι η θέση της Φιλοσοφικής Σχολής επί του ζητήματος συμπυκνώνεται σε τέσσερα σημεία, σύμφωνα με τα οποία η Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια (ΠΔΕ) πρέπει να παρέχεται:

  1. εντός του χρονικού πλαισίου των προπτυχιακών σπουδών και με δυνατότητα συμμετοχής όλων των φοιτητριών και φοιτητών
  2. δωρεάν, σε προοπτική διαχρονική
  3. χωρίς διαταραχή του status quo των προπτυχιακών σπουδών
  4. λαμβανομένων υπόψιν των ειδικών παιδαγωγικών αποχρώσεων των επιμέρους Τμημάτων της Σχολής.

Ειδικότερα, επισημάνθηκαν επιμέρους προβληματικές, κατά την άποψη των μελών της Φιλοσοφικής Σχολής, παράμετροι αυτών των νέων σχετικών ρυθμίσεων του πρόσφατου νόμου, όπως ενδεικτικά:

  • η προϋπόθεση των 180 ECTS (§ 3α) για την απόκτηση ΠΔΕ· καθώς η συμπλήρωση των 180 ECTS αντιστοιχεί στην ολοκλήρωση του τρίτου έτους σπουδών, παρόμοια ρύθμιση θα συμπυκνώσει τα μαθήματα για την απόκτηση ΠΔΕ μόνον στο τέταρτο έτος φοίτησης, ενώ, σύμφωνα με τις έως τώρα ρυθμίσεις, τα σχετικά μαθήματα αντλούνται από όλα τα έτη σπουδών. Τα μέλη της Φιλοσοφικής Σχολής δεν συμφωνούνμε την όποια πιθανότητα παράτασης του χρόνου σπουδών, ενώ θεωρούν αδιαπραγμάτευτη τη δυνατότητα κάθε ενδιαφερόμενος να ολοκληρώνει το πρόγραμμα ΠΔΕ κατά τη διάρκεια του συνόλου των σπουδών του και όχι μόνον κατά το τέταρτο έτος σπουδών. Η προϋπόθεση των 180 ΕCTS πρέπει να αρθεί ή να τροποποιηθεί, για να υπάρχει ρεαλιστική δυνατότητα ένταξης του ειδικού προγράμματος ΠΔΕ στα υφιστάμενα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών.
  • οι θεματικές ενότητες της ΠΔΕ· από τις 3 θεματικές ενότητες, ιδιαίτερο βάρος θα πρέπει να δοθεί στην Ειδική Διδακτική, καθώς αφενός μεν το κάθε μάθημα αυτής της ενότητας περιλαμβάνει (αυτονοήτως) και ζητήματα γενικής παιδαγωγικής και διδακτικής, αφετέρου δε οι φοιτητές θα κληθούν να διδάξουν μαθήματα του συγκεκριμένου γνωστικού αντικειμένου που σπουδάζουν και να πραγματοποιήσουν Πρακτική Άσκηση στο αντικείμενο αυτό. Επιπροσθέτως, η δεύτερη θεματική ενότητα θα μπορούσε ορθότερα να περιγραφεί ως «θέματα μάθησης και διδασκαλίας του γνωστικού αντικειμένου», ώστε σε συνδυασμό με την τρίτη, την Πρακτική Άσκηση, να έχουν αυξημένη βαρύτητα στο σύνολο των μονάδων της ΠΔΕ. Η Πρακτική Άσκηση θα πρέπει να μπορεί να διεξαχθεί όχι μόνο στη δημόσια εκπαίδευση, αλλά και στην ιδιωτική και σε όλες τις βαθμίδες (προσχολική, Α΄βάθμια και Β΄βάθμια). Η οργάνωση της Πρακτικής Άσκησης σε σχολικές μονάδες θα πρέπει να συζητηθεί στο σύνολό της, εφόσον οι θέσεις ΕΣΠΑ είναι λιγότερες από τον αριθμό των ενδιαφερόμενων φοιτητών και ο μεγαλύτερος αριθμός φοιτητών πραγματοποιεί Πρακτική Άσκηση εκτός ΕΣΠΑ, δηλαδή χωρίς συγκεκριμένο πλαίσιο, κυρίως ως προς την ασφάλιση. Προς τούτο, θα ήταν σκόπιμο να μελετηθεί σοβαρά η με ξεκάθαρο τρόπο απεμπλοκή της Διδακτικής Άσκησης από την Πρακτική Άσκηση στο πλαίσιο ΕΣΠΑ.

Ειδικότερα για την Πρακτική Άσκηση, επισημάνθηκαν επιπροσθέτως τα ακόλουθα: η Πρακτική Άσκηση πρέπει να ανήκει στα Τμήματα και όχι σε κάποια άλλη Δομή. Για παράδειγμα, τα ξενόγλωσσα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής έχουν δημιουργήσει σώματα μεντόρων καθηγητών τους οποίους έχουν εκπαιδεύσει για την καθοδήγηση των φοιτητών κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης στα σχολεία και έχουν δημιουργήσει ηλεκτρονικές υποδομές για τη λειτουργία της. Παρόμοιες υποδομές δεν πρέπει να καταργηθούν. Η ευθύνη της Πρακτικής Άσκησης πρέπει να παραμείνει στα Τμήματα.

Όλα τα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής έχουν ενσωματώσει στα Προγράμματα Προπτυχιακών Σπουδών τους συγκεκριμένα ειδικά μαθήματα παιδαγωγικού-διδακτικού περιεχομένου, σύμφωνα με τα διεθνώς ισχύοντα επιστημονικά δεδομένα και εναρμονιζόμενα προς τις εκάστοτε προβλέψεις προηγουμένων νομοθετημάτων, μέσω των οποίων κατοχυρώνουν με αποφάσεις της Συγκλήτου του ΕΚΠΑ και σχετικά ΦΕΚ, κατόπιν θετικής γνωμάτευσης και του Ι.Ε.Π., την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια των αποφοίτων τους. Με πρόσφατες πιστοποιήσεις, από την ΕΘ.Α.Α.Ε., των Προπτυχιακών Προγραμμάτων Σπουδών των Τμημάτων της Σχολής, το ζήτημα της Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας αναγνωρίστηκε επίσημα και από την Ανεξάρτητη Αρχή ότι καλύπτεται πλήρως από τα υπάρχοντα Προγράμματα Σπουδών των Τμημάτων της Σχολής, καθώς σε ουδεμία Έκθεση Πιστοποίησης κατεγράφη η παραμικρή έστω αρνητική σχετική επισήμανση. Προτείνεται, έτσι, για τους ήδη φοιτούντες, όσους θα ολοκληρώσουν μέχρι 31.8.2023 τις απαιτήσεις για την ΠΔΕ σύμφωνα με τα ισχύοντα (έστω μέχρι 31.8.2023) ΦΕΚ των επιμέρους Τμημάτων της Σχολής, η Γραμματεία εκάστου Τμήματος να εκδώσει (με ημερομηνία μέχρι 31.8.2023) το σχετικό Πιστοποιητικό ΠΔΕ και να το επιδώσει στους φοιτητές άμα τη λήψει του πτυχίου τους, έστω και εάν αποφοιτήσουν αργότερα.

Η βάσει του άρθρου 456 του Ν. 4957/2022 κατάργηση των ανωτέρω ΦΕΚ από 31.8.2023, δημιουργεί, εύλογα, μεγάλα προβλήματα, ιδίως για τους ήδη φοιτούντες, καθώς ανατρέπονται διασφαλισμένα (με βάση τα ισχύοντα κατά το έτος εισαγωγής τους) επαγγελματικά δικαιώματά τους, χωρίς μάλιστα, μέχρι σήμερα τουλάχιστον, να έχουν εκδοθεί οι απαραίτητες εγκύκλιοι για τα «Ειδικά Προγράμματα Σπουδών Π.Π.Δ.Ε.» που θα προσφέρουν τα μαθήματα Παιδαγωγικής και Διδακτικής Επάρκειας, τα οποία, σημειωτέον, ορίζεται ότι θα έχουν φόρτο εργασίας 60 ECTS, δηλαδή ενός ολοκλήρου έτους σπουδών. Πέρα από την υποβάθμιση των μαθημάτων του ειδικού γνωστικού αντικειμένου των Τμημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής, την μη επιστημονική τεκμηρίωση για αύξηση των μαθημάτων ΠΔΕ (από 30 σε 60 ECTS), επισημαίνεται ιδιαίτερα ότι δεν είναι επιστημονικά κατανοητός ο λόγος για τον οποίον η παρακολούθηση μαθημάτων ενός «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών Π.Π.Δ.Ε.» προϋποθέτει επιτυχή εξέταση σε μαθήματα τριών ακαδημαϊκών ετών (180  ECTS).

Τα μέλη της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ υποστηρίζουν ομόφωνα ότι:

  • τα ήδη εντεταγμένα στα υφιστάμενα και πιστοποιημένα προγράμματα σπουδών μαθήματα, που οδηγούν στην απόκτηση της ΠΔΕ, πρέπει να συνεχίζουν να αναγνωρίζονται στο σύνολό τους, ως παρέχοντα την Παιδαγωγική και Διδακτική Επάρκεια,
  • οι ήδη αποκτηθείσες μονάδες ECTS μαθημάτων ΠΔΕ πρέπει να να αναγνωρίζονται και να κατοχυρώνονται,
  • από το Υπουργείο πρέπει να οριστεί ένα γενικό πλαίσιο των απαιτούμενων μαθημάτων, στη λογική που ίσχυε ως προς τη διάρθρωση των τριών αξόνων/ενοτήτων στα έως τώρα προγράμματα χορήγησης ΠΔΕ και να παραμείνει στα Τμήματα της Σχολής η αρμοδιότητα για την επιμέλεια και την οργάνωση του προγράμματος σπουδών της ΠΔΕ,
  • δεν κρίνεται σκόπιμη η εμπλοκή του Ι.Ε.Π., το οποίο έχει προσωρινή διοίκηση και ως επί το πλείστον στελεχώνεται από αποσπασμένους εκπαιδευτικούς, δεδομένου ότι υφίσταται πρόβλεψη πιστοποίησης και του «Ειδικού Προγράμματος Σπουδών ΠΔΕ» από τη ΕΘ.Α.Α.Ε.

Η Φιλοσοφική Σχολή, ως κατεξοχήν «καθηγητική σχολή», κατευθύνει την πλειονοψηφία των αποφοίτων των Τμημάτων της προς τη Δευτεροβάθμια και μετα-δευτεροβάθμια εκπαίδευση, ενισχύοντας μάλιστα συστηματικά την ΠΔΕ μέσω του Παιδαγωγικού Τμήματος Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και του Τμήματος Ψυχολογίας. Οι ρυθμίσεις που προβλέπονται στον νόμο για την ΠΔΕ δεν μπορεί να αφορούν τη Φιλοσοφική Σχολή (και συνολικά τις «καθηγητικές σχολές»), τα προγράμματα σπουδών της οποίας προετοιμάζουν καθόλη τη διάρκεια των σπουδών τούς μελλοντικούς αποφοίτους για το θεσμοθετημένο επαγγελματικό τους δικαίωμα, δηλαδή την απασχόλησή τους στη δημόσια και ιδιωτική εκπαίδευση. Ζητούμε, λοιπόν, να εξαιρεθούν τα Τμήματα της Φιλοσοφικής Σχολής, τα οποία θα συνεχίσουν να πιστοποιούν την ΠΔΕ των αποφοίτων τους, ενδεχομένως βάσει ενός πίνακα μαθημάτων εγκεκριμένων και αξιολογημένων από αρμόδια επιτροπή, έτσι ώστε να μην απαιτείται περαιτέρω αναγνώρισή τους από οποιαδήποτε άλλη Δομή.

Απευθύνουμε δημόσια έκκληση προς την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου προκειμένου το συντομότερο δυνατόν να προγραμματίσει συνάντηση με τους εκπροσώπους της Φιλοσοφικής Σχολής, για συζήτηση επί του ζητήματος της ΠΔΕ, πριν από την έκδοση της αναμενόμενης διευκρινιστικής εγκυκλίου.

Πηγή: foititikanea.gr

Απάντηση